InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Verrassende recepten voor desserts IV

Verrassende recepten voor desserts IV

De laatste recepten in deze reeks van verrassende desserts. Zandkoekjes met paranoten en aardbeien, gember citroenroom, zomerpudding met rode bessensaus en een gekarameliseerde rijstpudding met abrikozen. Deze recepten vindt u hier, samen met de voorbereidingstijd, bereidingstijd en het aantal calorieën.

Zandkoekjes met paranoten en aardbeien

  • Personen: 4
  • Voorbereiding: 15 minuten
  • Bereidingstijd: 10-15 minuten
  • Calorieën: 560

Ingrediënten voor de zandkoekjes
  • 30 gr paranoten
  • 50 gr rietsuiker
  • 125 gr bloem
  • 75 gr zachte boter
  • 2 middelgrote eierdooiers

Ingrediënten voor de vulling
  • 1 theelepel sinaasappelschil
  • 225 gr verse roomkaas, losgeroerd met beetje melk
  • 225 gr aardbeien, schoongemaakt in plakjes
  • 4 eetlepels aardbeienjam

Vermaal de noten en suiker in een keukenmachine. Voeg bloem en boter toe en meng de ingrediënten totdat het deeg op fijne broodkruimels lijkt. Voeg de eierdooiers toe en meng totdat een zacht deeg ontstaat. Zorg ervoor dat het deeg niet te zacht wordt. Vorm een bal van het deeg en wikkel het in plastic folie. Leg het 20 minuten in de koelkast.
Verwarm de oven voor op 175˚C. Rol het deeg op een licht met bloem bestrooid oppervlak, tot een dikte van 5 millimeter en druk met een koekjesvorm, met een diameter van 7 ½ centimeter, acht cirkels uit. Rol het deeg indien nodig opnieuw uit. Leg de koekjes op een ingevette bakplaat en bak 10-12 minuten, totdat ze goudbruin zijn. Laat de koekjes op een rooster afkoelen.
Schep de sinaasappelschil door de room. Smeer een klein beetje room op een koekje, gevolgd door plakjes aardbeien, een tweede koekje en weer room en aardbeien. Verwarm de jam in een kleine steelpan en verdeel het over de koekjes. Decoreer me sinaasappelschil. Herhaal het met de overige koekjes.

Gember citroenroom

  • Personen: 4
  • Voorbereiding: 1 minuten + 30 minuten in de koelkast
  • Calorieën: 396

Ingrediënten
  • 300 ml slagroom
  • 100 ml gemberwijn of zoete witte wijn
  • geraspte schil en sap van 1 grote citroen
  • 50 gr poedersuiker
  • 2 bolletjes stemgember op siroop, uitgelekt
  • verse munt om te decoreren

Klop de room halfstijf. Klop geleidelijk de gemberwijn of witte wijn, citroenschil en citroensap en suiker door de room.
Snijd een bolletje gember in dunne staafjes en zet apart. Hak de overige gember fijn en schep door het roommengsel.
Schep het mengsel in kleine glazen of kommen en zet 30 minuten in de koelkast. Decoreer met de gemberstaafjes en de munt.

Tip: Serveer met knapperige koekjes.

Zomerpudding met rode bessensaus

  • Personen: 6
  • Voorbereiding: 20 minuten + 3 uur in de koelkast
  • Bereidingstijd: 8 minuten
  • Calorieën: 177

Ingrediënten
  • 1 kg vers of bevroren gemengde bosvruchten
  • 3 eetlepels suiker
  • 8 sneden wit- of volkorenbrood zonder korst
  • 2 eetlepels rode bessengelei

Doe het fruit, de suiker en 3 eetlepels water in een steelpan en laat 5 minuten sudderen of tot het fruit zacht is. Laat iets afkoelen.
Bekleed de onderkant en de zijden van een puddingvorm, met een inhoud van 900 milliliter, met 6 sneetjes brood. Snijd de sneden bij om ze netjes zonder tussenruimte op elkaar te laten aansluiten. Giet het fruit af en vang het sap op. Doe het fruit dan over in de puddingvorm. Dek af met het resterende brood, zodat dit een deksel vormt. Lepel er 3-4 eetlepels van het bewaarde sap over.
Leg op het brood een bord met daarop iets zwaars. Zet 2-3 uur in de koelkast om de sappen in het brood te laten intrekken.
Giet voor de saus het bewaarde sap in een pan, voeg de rode bessengelei toe. Laat 2-3 minuten al roerend zachtjes koken, tot de gelei is gesmolten. Keer de pudding om op een bord en serveer met de rode bessensaus.

Gekarameliseerde rijstpudding met abrikozen

  • Personen: 4
  • Voorbereiding: 30 minuten
  • Bereidingstijd: 2 uur
  • Calorieën: 660

Ingrediënten
  • 75 gr rijst
  • 200 gr poedersuiker
  • 2 vanillestokjes, gespleten
  • 30 gr boter
  • 600 ml volle melk
  • 150 ml slagroom
  • 2 reepjes citroenschil
  • sap van 1 citroen
  • 250 gr gedroogde abrikozen
  • 1-2 eetlepels sinaasappellikeur

Doe de rijst in een steelpan, bedek met water en kook 5 minuten. Giet af en doe de rijst weer in de pan met 50 gram suiker, het gespleten vanillestokje, boter en melk. Laat 45-60 minuten sudderen, totdat de vloeistof is ingedikt. Roer regelmatig. Doe het mengsel in een schaal en laat 20 minuten afkoelen. Verwijder het vanillestokje en schraap het merg boven de rijst. Gooi het vanillestokje weg. Klop de slagroom stijf en schep door de rijst.
Doe ondertussen 100 gram suiker in een steelpan met de citroenreepjes, het overige vanillestokje en 200 milliliter water. Verwarm al roerend 3 minuten, totdat de suiker is opgelost. Voeg de abrikozen toe en kook 20 minuten om de siroop te laten indikken.
Doe de abrikozen in 4 bakjes, voeg de citroensap, likeur en siroop toe en laat 5 minuten afkoelen. Schep de rijstpudding op de abrikozen en zet 1 uur in de koelkast. Verwarm de grill op de hoogste stand. Bestrooi de puddinkjes met de overige suiker. Gril 1-2 minuten totdat de suiker is gekarameliseerd en laat een paar minuten afkoelen.

Eet smakelijk!
Gerelateerde artikelen
Recepten voor sporters: extra ijzer, koolhydraten en calciumRecepten voor sporters: extra ijzer, koolhydraten en calciumWanneer je actief sport als vrouw is het belangrijk om op je ijzergehalte, calciumgehalte en koolhydraten inname te lett…
Desserts met perenLekkere desserts met peren, een verfrissende perenflan met amandelen of een perenframbozen cake met amandelen. U leest h…
Verrassende recepten voor dessertsKrijgt u visite en wilt u eens een ander dessert serveren? Warme abrikozenbrioches, gegrilde perziken met roomkaas, citr…
Zandkoekjes bakken met kinderenZandkoekjes bakken met kinderenEen van de makkelijkste recepten voor kinderen om te maken zijn zandkoekjes. Het recept is supersimpel, de ingrediënten…
Desserts met dadelsDesserts met dadels, een ingrediënt die niet vaak bij desserts wordt gebruikt. De recepten baklava met dadels en walnote…

Reageer op het artikel "Verrassende recepten voor desserts IV"

Infoteur: Jootje
Laatste update: 01-11-2007
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!