InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Verrassende recepten voor desserts

Verrassende recepten voor desserts

Krijgt u visite en wilt u eens een ander dessert serveren? Warme abrikozenbrioches, gegrilde perziken met roomkaas, citroen schuimtaart, of misschien een heerlijke cranachan met frambozen. De recepten leest u hier. Samen met de bereidingstijd, voorbereidingstijd en het aantal calorieën.

Warme abrikozenbrioches

Personen: 4
Voorbereiding: 30 minuten
Bereidingstijd: 8-10 minuten
Calorieën: 122

Ingrediënten

  • 4 brioches
  • 6 verse abrikozen, gehalveerd of 12 abrikozenhelften uit blik
  • 6 eetlepels abrikozenjam
  • 1 eetlepel sinaasappelsap
  • 4 kleine bolletjes vanille-ijs

Verwarm de oven voor op 175˚C. Snijd de bovenkant van elke brioche en leg deze apart. Hol de brioches uit. Doe 3 abrikozenhelften in elke brioche. Leg de brioche en de kapjes op een bakplaat en bak 8 minuten of totdat het brood goed is verwarmd en een beetje knapperig is. Verwarm intussen al roerend de jam in een steelpan met de sinaasappelsap totdat deze is gesmolten. Leg elke brioche op een bord en schep en bolletje ijs op de broodjes. Bedruip met het jammengsel en leg het kapje er bovenop.

Tip: Gebruik als variatie crème fraîche in plaats van ijs. Of neem perziken in plaats van abrikozen.

Gegrilde perziken met roomkaas

Personen: 4
Voorbereiding: 5 minuten
Bereidingstijd: 7 minuten
Calorieën: 164

Ingrediënten

  • 6 rijpe perziken
  • 50 gr amarettikoekjes, grof verkruimeld
  • 200 gr verse roomkaas
  • 1 eetlepel poedersuiker

Snijd elke perzik van boven tot onder doormidden en draai het vruchtvlees met twee handen los van de pit. Verwijder de pit voorzichtig met de punt van een mes. Doe de twee perzikhelften met de gesneden kant naar boven in een ondiepe vuurvaste schaal. Verdeel de verkruimelde amaretti over de perzikhelften en schep een grote lepel roomkaas op elke perzikhelft. Verwarm de grill voor op middelhoge temperatuur. Gril de perziken 5 minuten, totdat de bovenkant lichtbruin kleurt en bestrooi met een beetje suiker. Zet het vuur hoger en gril nog 2 minuten, totdat de suiker bruin is.

Citroen schuimtaart

Personen: 6
Voorbereiding: 25 minuten + 1 uur in de koelkast
Bereidingstijd: 4 minuten
Calorieën: 241

Ingrediënten

  • 85 ml slagroom
  • 150 ml gecondenseerde melk
  • geraspte schil en sap van 2 citroenen
  • taartbodem, 18 centimeter

Benodigdheden voor de merengue

  • 3 eiwitten, van grote eieren
  • 250 gr poedersuiker
  • 1 eetlepel maïzena

Klop de room stijf. Schep voorzichtig de melk, citroenschil en –sap erdoor. Schep het mengsel op de taartbodem en zet 1 uur in de koelkast. Het mengsel is eerst vrij zacht, maar wordt steviger wanneer het een tijdje in de koelkast staat. Maak tegelijkertijd de merengue. Klop de eiwitten met de suiker met een elektrische mixer door elkaar, tot er stijve pieken worden gevormd. Roer de maïzena erdoor.

Verwarm de grill voor op middelhoge temperatuur. Schep de merengue over het roommengsel. Gril het 2-4 minuten, totdat de merengue goudbruin wordt.
Dien het warm of koud op.

Cranachan met frambozen

Personen: 4
Voorbereiding: 15 minuten
Bereidingstijd: 20 minuten
Calorieën: 208

Ingrediënten

  • 30 gr boter
  • 40 gr donkere basterdsuiker
  • 115 gr havermout
  • 200 gr verse roomkaas
  • 145 ml slagroom
  • 1-2 eetlepels heldere honing, extra voor garnering
  • 1-2 eetlepels whisky
  • 225 gr frambozen
  • 2 eetlepels poedersuiker

Verwarm de oven voor op 175˚C. Smelt de boter en suiker in een kleine steelpan boven laag vuur en roer de havermout erdoor, tot de ingrediënten goed vermengd zijn. Verdeel het mengsel over ene bakplaat. Bak 15 minuten, totdat het licht geroosterd is. Schep de ingrediënten halverwege de baktijd door elkaar. Doe over op een bord en laat afkoelen terwijl u het roommengsel bereidt.
Klop de roomkaas totdat deze glad is. Klop de room totdat er zachte pieken worden gevormd. Schep door de room 1-2 eetlepels honing en whisky en roomkaas. Bestrooi het fruit met poedersuiker.

Schep het roomkaasmengsel in kommen, gevolgd door de havermout en de frambozen. Besprenkel extra honing erover, naar uw eigen smaak en wens.

Mango havermoutcrunch

Personen: 4
Voorbereiding: 10 minuten
Bereidingstijd: 5 minuten
Calorieën: 616

Ingrediënten

  • 2 mango’s
  • 50 gr boter
  • 30 gr suiker
  • 125 gr havermout
  • 200 gr mascarpone
  • 200 ml crème fraîche
  • sap van ½ citroen
  • 4 eetlepels honing

Zet de mango rechtop en snijd met een scherp mes van boven naar beneden dicht langs de pit. Kerf in elke mangohelft een blokjespatroon, zonder dat het mes door de schil gaat. Keer de schil binnenstebuiten zodat het vruchtvlees als een waaier naar buiten komt te staan en snijd de blokjes af.

Smelt de boter en suiker in een steelpan en voeg de havermout toe. Roer tijdens het koken, op matig vuur voor 4-5 minuten, tot de havermout is geroosterd. Laat iets afkoelen.

Meng de mascarpone en crème fraîche in een kom door elkaar, voeg het citroensap en 2 eetlepels honing toe en meng het goed. Schep de havermout in glazen of bakjes. Voeg een laag roommengsel toe, gevolgd door een laag mango. Bedruip het met de resterende honing en dien meteen op.

Butterscotch ijs

Personen: 4
Voorbereiding: 10 minuten + 2 uur in de vriezer en 20 minuten afkoelen
Calorieën: 533

Ingrediënten

  • 100 gr boterbabbelaars
  • 500 gr vanille-ijs
  • blikje mandarijnpartjes
  • chocoladevlokken

Doe de butterscotch in een stevige plastic zak. Rol er enkele keren met een deegrol overheen, tot er grove stukjes ontstaan.
Doe het ijs in een grote kom en maak het fijn met een vork. Meng er de stukjes butterscotch door. Doe terug in de ijsdoos en zet 1-2 uur in de vriezer.

Zet het ijs voor het serveren 20 minuten in de koelkast om het iets zachter te laten worden. Verdeel de mandarijntjes met steeds twee bolletjes ijs over ijscoupes. Maak een handje chocoladevlokken fijn en strooi over het ijs.

Bananendrama

Personen: 2
Voorbereiding: 5 minuten
Bereidingstijd: 8 minuten
Calorieën: 244

Ingrediënten

  • 30 gr boter
  • 1 appel, geheel schoongemaakt in plakjes
  • 2 bananen in dikke plakken
  • fijn geraspte schil van ¼ citroen
  • ½ theelepel citroensap
  • 30 gr lichtbruine basterdsuiker
  • ¼ theelepel kaneelpoeder

Smelt de boter in een steelpan. Voeg de plakjes appel toe en bak ze in 3 minuten op middelhoog vuur zacht, waarbij u ze één keer omdraait. Voeg de plakjes banaan toe, roer voorzichtig, en bak ze in 2 minuten goudbruin.

Voeg de citroenschil en het citroensap, de suiker en het kaneelpoeder aan de inhoud van de pan toe. Bak 2-3 minuten, waarbij u voorzichtig roert, tot de saus goudbruin kleurt en het fruit bedekt.

Tip: Giet hete, karamelsaus over het fruit

Gebakken kokostoetje met passievrucht

Personen: 4
Voorbereiding: 10 minuten
Bereidingstijd: 40 minuten
Calorieën: 226

Ingrediënten

  • 4 grote eieren, geklopt
  • 4 eetlepels poedersuiker
  • 150 ml kokosmelk
  • 2 passievruchten
  • mespuntje zout

Verwarm de oven voor op 175˚C. Klop eieren, suiker, kokosmelk en zout tot een glad geheel en giet in 4 bakjes. Halveer 1 passievrucht, schep het vlees en de zaadjes eruit en verdeel het over de 4 bakjes met het kokosmengsel. Zet de bakjes in een diepe ovenschaal.

Giet kokend water in de ovenschaal, zodat de bakjes driekwart onder water staan. Bak 40 minuten. Serveer warm of koud en schep het vruchtvlees en de zaadjes van de overige passievrucht over de bakjes.

Tip: Gebruik voor afwisseling een verse mango.

Fruit pie

  • Personen: 2
  • Voorbereiding: 25 minuten + 5 minuten afkoelen
  • Bereidingstijd: 30 minuten
  • Calorieën: 437

Ingrediënten

  • 250 gr vers fruit (peer, banaan, bramen, bosbessen)
  • 30 gr suiker
  • 5 plakjes bladerdeeg
  • 2 eetlepels paneermeel
  • 1 ei, geklopt
  • poedersuiker om te bestrooien

Verwarm de oven voor op 200˚C. Maak het fruit schoon en snijd het klein. Doe het met de suiker in een steelpan. Laat afgedekt 1-2 minuten sudderen, tot het fruit zacht begint te worden. Laat dan 5 minuten afkoelen.

Giet het fruit goed af, druk het vervolgens licht uit in een zeef en vang het sap op.

Leg één plakje bladerdeeg opzij om er de garnering van te maken. Vorm van de overige plakjes een bal en rol deze op een met bloem bestoven aanrecht uit tot een cirkel van ongeveer 18 centimeter doorsnee. Leg deze op een met bakpapier beklede bakplaat. Prik er gaatjes in en strooi er het paneermeel over om het vocht uit het fruit te absorberen. Leg het fruit in het midden van het deeg en vouw de randen om waarbij u in het midden een kleine ruimte vrijlaat. Bestrijk de bovenkant van het deeg met een beetje van het ei.

Snijd uit het achtergehouden plakje bladerdeeg figuurtjes in de vorm van een eikel, een blaadje en een framboos. Bestrijk deze vormen met ei en plak ze op de fruit pie. Bak de taart 25 minuten, tot het deeg goudbruin is. Neem het uit de oven en bestrooi met suiker. Serveer indien gewenst met het vruchtensap.

Luxueuze tiramisu

  • Personen: 6
  • Voorbereiding: 20 minuten + 5 minuten wellen en 2 uur afkoelen
  • Calorieën: 519

Ingrediënten

  • 12 lange vingers
  • 145 ml sterke zwarte koffie
  • 3 eetlepels koffielikeur
  • 300 ml slagroom
  • 150 ml mascarpone
  • 50 gr poedersuiker
  • 50 gr pure chocolade, geschaafd

Bedek de bodem en zijkanten van een broodvorm met een inhoud van 450 gram met plasticfolie. Leg 4 lange vinger in de vorm. Meng de koffie met de likeur en giet 1/3 van het mengsel in de vorm. Doe de rest van de lange vinger in een ondiepe schaal en giet de rest van het koffiemengsel erover.

Klop de helft van de room stijf. Schep de mascarpone en suiker erdoor. Verdeel de helft van het mengsel over de lange vinger in de vorm. Bestrooi met ongeveer 30 gram geschaafde chocolade.

Bedek met een laag geweekte lange vingers en voeg de rest van het roommengsel en de geraspte chocolade toe. Eindig met een laag geweekte lange vingers en zet gedurende 2 uur in de koelkast. Keer de tiramisu om op een bord en verwijder het plasticfolie. Klop de rest van de slagroom op en bestrijk de boven- en zijkant ermee. Decoreer met de chocoladekrullen.

Omgekeerde appeltaart

  • Personen: 6
  • Voorbereiding: 25 minuten + 10 minuten in de koelkast en 10 minuten afkoelen
  • Bereidingstijd: 40 minuten
  • Calorieën: 317

Ingrediënten

  • 100 gr bloem
  • 1 eetlepel maïzena
  • 1 eetlepel poedersuiker
  • 150 gr zachte boter
  • 50 gr lichte basterdsuiker
  • 2 goudrenetten, of 4 handappels, geheel schoongemaakt in stukjes
  • mespuntje zout
  • mespuntje kaneelpoeder

Verwarm de oven voor op 175˚C. Zeef de bloem met de maïzena, zout en poedersuiker en kneed er 100 gram boter door, zodat er een zachte bal ontstaat. Rol de bal in met plastic folie en zet 10 minuten in de koelkast. Doe basterdsuiker, de overige boter en kaneel in een steelpan. Verwarm op laag vuur gedurende 3 minuten, totdat de suiker stroperig wordt.

Schik de appel in een licht ingevet bakblik met antiaanbaklaag van 20 centimeter lengte. Rol het deeg uit tussen 2 vellen bakpapier totdat het net langer is dan het bakblik. Leg het deeg boven op de appels en duw de randen van het deeg langs de zijden van het bakblik. Bak 35-40 minuten, totdat het deeg knapperig en goudbruin is. Laat 10 minuten afkoelen en keer de taart om op een serveerschaal.

Zandkoekjes met paranoten en aardbeien

  • Personen: 4
  • Voorbereiding: 15 minuten
  • Bereidingstijd: 10-15 minuten
  • Calorieën: 560

Ingrediënten voor de zandkoekjes

  • 30 gr paranoten
  • 50 gr rietsuiker
  • 125 gr bloem
  • 75 gr zachte boter
  • 2 middelgrote eierdooiers

Ingrediënten voor de vulling

  • 1 theelepel sinaasappelschil
  • 225 gr verse roomkaas, losgeroerd met beetje melk
  • 225 gr aardbeien, schoongemaakt in plakjes
  • 4 eetlepels aardbeienjam

Vermaal de noten en suiker in een keukenmachine. Voeg bloem en boter toe en meng de ingrediënten totdat het deeg op fijne broodkruimels lijkt. Voeg de eierdooiers toe en meng totdat een zacht deeg ontstaat. Zorg ervoor dat het deeg niet te zacht wordt. Vorm een bal van het deeg en wikkel het in plastic folie. Leg het 20 minuten in de koelkast.

Verwarm de oven voor op 175˚C. Rol het deeg op een licht met bloem bestrooid oppervlak, tot een dikte van 5 millimeter en druk met een koekjesvorm, met een diameter van 7 ½ centimeter, acht cirkels uit. Rol het deeg indien nodig opnieuw uit. Leg de koekjes op een ingevette bakplaat en bak 10-12 minuten, totdat ze goudbruin zijn. Laat de koekjes op een rooster afkoelen.
Schep de sinaasappelschil door de room. Smeer een klein beetje room op een koekje, gevolgd door plakjes aardbeien, een tweede koekje en weer room en aardbeien. Verwarm de jam in een kleine steelpan en verdeel het over de koekjes. Decoreer me sinaasappelschil. Herhaal het met de overige koekjes.

Gember citroenroom

  • Personen: 4
  • Voorbereiding: 1 minuten + 30 minuten in de koelkast
  • Calorieën: 396

Ingrediënten

  • 300 ml slagroom
  • 100 ml gemberwijn of zoete witte wijn
  • geraspte schil en sap van 1 grote citroen
  • 50 gr poedersuiker
  • 2 bolletjes stemgember op siroop, uitgelekt
  • verse munt om te decoreren

Klop de room halfstijf. Klop geleidelijk de gemberwijn of witte wijn, citroenschil en citroensap en suiker door de room.
Snijd een bolletje gember in dunne staafjes en zet apart. Hak de overige gember fijn en schep door het roommengsel.
Schep het mengsel in kleine glazen of kommen en zet 30 minuten in de koelkast. Decoreer met de gemberstaafjes en de munt.

Tip: Serveer met knapperige koekjes.

Zomerpudding met rode bessensaus

  • Personen: 6
  • Voorbereiding: 20 minuten + 3 uur in de koelkast
  • Bereidingstijd: 8 minuten
  • Calorieën: 177

Ingrediënten

  • 1 kg vers of bevroren gemengde bosvruchten
  • 3 eetlepels suiker
  • 8 sneden wit- of volkorenbrood zonder korst
  • 2 eetlepels rode bessengelei

Doe het fruit, de suiker en 3 eetlepels water in een steelpan en laat 5 minuten sudderen of tot het fruit zacht is. Laat iets afkoelen.
Bekleed de onderkant en de zijden van een puddingvorm, met een inhoud van 900 milliliter, met 6 sneetjes brood. Snijd de sneden bij om ze netjes zonder tussenruimte op elkaar te laten aansluiten. Giet het fruit af en vang het sap op. Doe het fruit dan over in de puddingvorm. Dek af met het resterende brood, zodat dit een deksel vormt. Lepel er 3-4 eetlepels van het bewaarde sap over.

Leg op het brood een bord met daarop iets zwaars. Zet 2-3 uur in de koelkast om de sappen in het brood te laten intrekken.
Giet voor de saus het bewaarde sap in een pan, voeg de rode bessengelei toe. Laat 2-3 minuten al roerend zachtjes koken, tot de gelei is gesmolten. Keer de pudding om op een bord en serveer met de rode bessensaus.

Gekarameliseerde rijstpudding met abrikozen

  • Personen: 4
  • Voorbereiding: 30 minuten
  • Bereidingstijd: 2 uur
  • Calorieën: 660

Ingrediënten

  • 75 gr rijst
  • 200 gr poedersuiker
  • 2 vanillestokjes, gespleten
  • 30 gr boter
  • 600 ml volle melk
  • 150 ml slagroom
  • 2 reepjes citroenschil
  • sap van 1 citroen
  • 250 gr gedroogde abrikozen
  • 1-2 eetlepels sinaasappellikeur

Doe de rijst in een steelpan, bedek met water en kook 5 minuten. Giet af en doe de rijst weer in de pan met 50 gram suiker, het gespleten vanillestokje, boter en melk. Laat 45-60 minuten sudderen, totdat de vloeistof is ingedikt. Roer regelmatig. Doe het mengsel in een schaal en laat 20 minuten afkoelen. Verwijder het vanillestokje en schraap het merg boven de rijst. Gooi het vanillestokje weg. Klop de slagroom stijf en schep door de rijst.

Doe ondertussen 100 gram suiker in een steelpan met de citroenreepjes, het overige vanillestokje en 200 milliliter water. Verwarm al roerend 3 minuten, totdat de suiker is opgelost. Voeg de abrikozen toe en kook 20 minuten om de siroop te laten indikken.
Doe de abrikozen in 4 bakjes, voeg de citroensap, likeur en siroop toe en laat 5 minuten afkoelen. Schep de rijstpudding op de abrikozen en zet 1 uur in de koelkast. Verwarm de grill op de hoogste stand. Bestrooi de puddinkjes met de overige suiker. Gril 1-2 minuten totdat de suiker is gekarameliseerd en laat een paar minuten afkoelen.

Eet smakelijk!
Gerelateerde artikelen
Desserts met perenLekkere desserts met peren, een verfrissende perenflan met amandelen of een perenframbozen cake met amandelen. U leest h…
Mascarpone, een heerlijke basis voor dessertsMascarpone, een heerlijke basis voor dessertsWie houdt er nou niet van, heerlijke desserts? Een heerlijke basis ingrediënt, voor vooral Italiaanse desserts in Mascar…
Gemakkelijke borrelhapjes: Rookvlees met roomkaas en wrapsBent u de standaard hapjes zoals een stukje kaas, worst en een komkommer helemaal zat en wilt u eens wat unieks op tafel…
Jam, gelei, marmelade en stroop maken, en confijtenJam, gelei, marmelade en stroop maken, en confijtenHet inmaken van levensmiddelen doet men om ze lange tijd te kunnen bewaren. Vroeger, toen in ons land niet het hele jaar…
Frambozen gebak voor een feestelijke gelegenheidDit is een frambozen taart, waarmee je je familie en vrienden graag wilt verrassen. Deze taart is een lust voor het oog…

Reageer op het artikel "Verrassende recepten voor desserts"

Infoteur: Jootje
Laatste update: 03-11-2007
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!