InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Broodje gezond, koud of warm

Broodje gezond, koud of warm

Broodje gezond, koud of warm Soms heb je zin in iets makkelijks en gezonds of wil je een snelle gezonde hap en heb je geen tijd om te koken. Wanneer je dan toch snel iets op tafel wil zetten wat net iets gezonder is dan een boterham met pasta of pindakaas, lees dan verder over het broodje gezond en de vele soorten beleg en verschillende combinaties die daarop passen.
Voor een broodje gezond kan je alles gebruiken, een wit of bruin puntje, een hard broodje, maar ook gewoon twee boterhammen. Zelfs een stokbroodje, Turks brood of pitabroodje zijn geschikt. Hieronder volgen 25 belegcombinaties voor een broodje gezond. Op deze manier kan je vrijwel altijd een broodje gezond maken zonder dat je eerst nog om boodschappen moet.

Bron: Stevepb / PixabayBron: Stevepb / Pixabay

Hoe gezond is een zelfgemaakt broodje gezond?

Hoe gezond een broodje gezond is ligt aan jezelf. Hoe meer sausjes je op een broodje doet, hoe meer calorieën en hoe meer rauwkost, hoe gezonder je broodje zal zijn. Ook is bruin brood natuurlijk gezonder dan wit brood. Kaas en ei maken een broodje ook calorierijker.

Broodbeleg voor een broodje gezond

  1. Een broodje met kaas, ham, gekookt ei in plakjes, en dunne plakjes tomaat en komkommer. Evt. met een klein likje slasaus of mosterd en peper en zout.
  2. Een broodje met fijn gesneden ringetjes ui, dunne plakjes tomaat, kaas en ham. Ook hierbij eventueel een likje slasaus en wat peper en zout.
  3. Een broodje met gerookte zalm, ringetjes ui, wat rucola sla. Eventueel besmeert met een beetje kruidenboter.
  4. Een broodje met prei (fijn gesneden), ham, tomaat en komkommer. Voor de smaak kan je er ook nog wat geraspte kaas aan toevoegen.
  5. Een broodje met een plakje kaas, peterselie, bieslook, basilicum. Evt. met een klein likje slasaus.
  6. Een broodje met kaas, wortelreepjes, sla en tomaat. Evt. met een klein likje slasaus.
  7. Een broodje gerookte zalm, sla en kruidenroomkaas.
  8. Een broodje met tonijn, gekookt ei in plakjes, ijsbergsla, gegrilde paprika (potje, uitgelekt en in stukjes). Evt. met een klein likje slasaus.
  9. Een broodje met salami, ketchup, augurk en kaas.
  10. Een broodje met ham, mosterd en ijsbergsla.
  11. Een broodje met eiersalade, kaas en ijsbergsla.
  12. Een broodje met augurk, gerookte kipfilet en wat slasaus.
  13. Een broodje met brie, salami en rucola.
  14. Een broodje met brie, mosterd, ijsbergsla en augurken.
  15. Een broodje met asperges (pot, uitgelekt), ei en ham. Naar smaak zout, peper en slasaus toegevoegd.
  16. Een broodje rosbief, sla en mosterd.
  17. Een broodje met filet American, ui, augurk en ketchup.
  18. Een broodje rosbief met ui, rucola en pijnboompitjes.
  19. Een broodje rosbief met ei, tomaat, bieslook en wat slasaus.
  20. Een broodje, salami, tomaat, kaas en kruidenboter.
  21. Een broodje salami, ananas, tomaat en brie.
  22. Een broodje met ham, ui, ijsbergsalade en wat slasaus.
  23. Een broodje met tomatentapenade, tomaat, sla en mozzarella.
  24. Een broodje met parmaham, mozzarella en tomaat.
  25. Een broodje American Koolsalade (bakje AH), plakje kaas en een plakje ham.

Hopelijk heb je zo wat ideetjes opgedaan voor een luxe lunch of snel en smaakvol avondmaal. Natuurlijk kan je ook met ingrediënten variëren, totdat je jouw ideaal broodje gezond hebt gevonden.

Een gevuld stokbroodje uit de oven

Wanneer je wel zin hebt in een broodje gezond maar toch liever wat warms hebt, kies dan eens voor een stokbroodje uit de oven. Dit maak je met afbak stokbrood uit de supermarkt. Je snijdt hier v-vormig een stukje brood uit aan de bovenkant en dan beleg je het stokbrood met de heerlijkste dingen. Even in de oven en smullen maar.

Ideeën voor beleg:

  • Stokbrood met ham, ui, paprika, ananas en kaas.
  • Stokbrood met salami, tomaat, ui, paprika, champignons en kaas.

Eventueel kan je de stukjes brood die je eruit gesneden hebt op de vulling leggen voordat je de (geraspte) kaas erover heen doet.

Eet smakelijk!
Gerelateerde artikelen
Gewone broodjes gezondGewone broodjes gezondHet bekende “broodje gezond” is zo alledaags dat we er eigenlijk aan voorbij gaan dat een goed broodje gezond naast lekk…
Echte broodjes gezondEchte broodjes gezondNatuurlijk kennen we allemaal de broodjes gezond zoals we ze kant-en-klaar in snackbar, de speciaalzaak en supermarkt ku…
Gezonde lunch (tips)Gezonde lunch (tips)De lunch is na het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag. Een gezonde lunch geeft nieuwe energie en bevat langzam…
Simpele gezonde broodjesLekkere gezonde broodjes die gemakkelijk te bereiden zijn. Altijd lekker bijvoorbeeld als lunch of tussendoor. Zeer gema…
Broodbeleg en tosti receptenBen je ook helemaal uitgegeten op brood met standaardbeleg, zoals hagelslag, kaas of boterhamworst? Probeer dan eens and…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Broodje gezond, koud of warm"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 19-12-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!