InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Wereldkazen: Ossau-Iraty

Wereldkazen: Ossau-Iraty

Wereldkazen: Ossau-Iraty Ossau-Iraty is een kaas uit Frankrijk. Het is een halfharde kaas die afkomstig is uit Frans-Baskenland.

Ossau-Iraty

Het eigenlijke herkomstgebied van Ossau-Iraty is het departement Pyrénées-Atlantiques ten zuiden van de rivieren Ousse, Gave de Pau en Adour, aangevuld met een klein gebied in het zuidwesten van het departement Hautes-Pyrénées. De naam van deze kaas is afgeleid van de Pic du Midi d’Ossau en van de beukenbossen van Iraty. Reeds in vroege Romeinse geschriften werd melding gemaakt van deze harde schapenkaas die toen op de markt van de stad Toulouse te koop was. Deze kaas wordt gemaakt van schapenmelk die afkomstig is van schapen van de rassen Basco-Béarnaise of Manech. In de hoge Pyreneeën lopen nog bijna 2000 kuddes wat in het totaal zo'n 300.000 schapen zijn. Ze worden bewaakt door herders en hun honden.

De schapenmelk wordt verwarmd tot 30°C. De wrongel ontstaat na toevoeging van de kalfsleb en deze wordt dan gesneden en opnieuw verwarmd om de wei weg te laten lopen. De wrongel wordt dan in een vorm gedaan,geperst en afgegoten. Daarna wordt de kaas met grof zout gezouten. De eigenlijke rijping vindt plaats in een vochtige atmosfeer bij maximaal 12°C en gedurende minstens 3 maanden. Voor de beste smaak is 5 tot zelfs 6 maanden aan te raden. Ossau-Iraty is ivoorwit van binnen en heeft een geel-oranje tot grijze kleur. Deze schapenkaas heeft sinds 1980 het AOC-keurmerk. Vermits de kaas het keurmerk heeft zijn dan ook het gebied waar de schapenmelk vandaan moet komen en de plaatsen waar de kaas gemaakt mag worden strikt omschreven volgens de gangbare AOC normen die zeer streng zijn. De echte Ossau-Iraty is een kaas die in de zomer op de bergwei door de herders gemaakt wordt van de melk die net door de schapen gegeven is. Deze kaas,de zogenaamde 'fromage estive' heeft de volle smaak van alle kruiden van de bergwei waar de schapen hun voedsel halen.

Verdere details van de kaas

  • Land van herkomst: Frankrijk
  • Regio: Pyrénées-Atlantiques, Hautes-Pyrénées
  • Bron van de melk: Schapenmelk
  • Vetgehalte: Minimaal 50%
  • Vorm: Clinidrisch
  • Type: Halfharde kaas
  • Hoogte: 9cm tot 12 cm
  • Gewicht: 2kg tot 3kg
  • Rijptijd: 3 tot 6 maanden

Bij een stukje kaas hoort een wijntje. Via onderstaande link kan u de beste wijnen van het ogenblik online bestellen. Reeds vanaf 9,95€ hebt u een prima wijn voor bij uw kaas.

Klik hier om de wijncatalogus te bekijken
© 2006 - 2014 Ghostwriter, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wereldkazen: Ossau-Iraty"

Infoteur: Ghostwriter
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!