InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Consumptie-ijs: soorten

Consumptie-ijs: soorten

Consumptie-ijs: soorten Consumptie-ijs kan in vier soorten worden onderverdeeld, met daarbij ook vier varianten ervan. Welke deze soorten ijs zijn leest u hieronder.

Consumptie-ijs

Schepijs
Ijs met verschillende smaken dat de verkoper voor ons opschept uit een typisch bakje. Denken we maar aan de ijskar die langskomt en dat we staan aan te schuiven voor een hoorntje met onze favoriete bol(len)!

Softijs
Meer bekend als 'ijs dat uit een machientje komt'. Dit ijs is gebasseerd op roomijs. Het ijs is minder hard dan ander ijs, en dit komt doordat het geen extra 'verhardingsperiode(=12 uur)' in de diepvries ondergaat. Dit maakt ook dat het ijs niet zomaar opgeschept kan worden. Het verdwijnt in een bak waarbij er door middel van een kraantje het ijs in het hoorntje kan gedaan worden. Uiteraard kan er ook met dit soort ijs geëxpirementeerd worden met verschillende smaken. Velen zijn te vinden voor een ijsje met vanille-smaak of gemengd met chocolade. Voor de geinteresseerden: softijs bevat iets minder vet dan roomijs.

Sorbetijs
Sorbetijs ontstaat door over bevroren water(ijs) gewenste vruchtensappen of stroperige siropen te gieten. Het is dus meestal gebasseerd op fruit maar men durft ook andere smaken zoals: koffie, chocolade... toe te voegen.

Waterijs
Waterijs bestaat (zoals de naam het al verraad) vooral uit water, met daarbij een kleurstof toegevoegd. Het is een zeer populair verkocht ijsje in het hart van de zomer. Bekende waterijsjes zijn 'de Raket' en de 'Calippo'. Het bekende raketijsje is opgebouwd uit 3 kleuren: rood aan de top, oranje in het midden en geel onderaan. De Calippo is gemaakt door de mulinational 'Unilever' en wordt vooral verkocht onder de merknaam Ola.

Varianten van consumptie-ijs

Gelato
Bestaat uit melk, room, suikers. De meeste smaken zijn gebasseerd op fruit en noot. Gelato verschilt van gewoon ijs omdat het minder melkvet bevat.

Melkijs
Roomijs met een lager melkvetgehalte. Het wordt dus vaak hetzelfde genoemd als roomijs.

Roomijs
Roomijs bestaat uit suiker, melk, slagroom en ook eierdooiers.

Schaafijs
Schaafijs wordt op een heel andere manier opgediend dan andere soorten ijs. In Zuid-Amerkaanse landen (Venezuela, Brazilië, Argentinië) is het een zeer populair product. Voor de bereiding vertrekt men van een grote kar met een blok ijs op, en men veilt ijs af met een metalen schaaf. Daarna wordt het ijs 'gedropt' in een bekertje en wordt het overgoten met allerlei siropen. Schaafijs komt dus oorspronkelijk uit Venezuela en Brazilïe, maar het is ook in Nederland ingeburgerd geraakt. Ook de smaken zijn aangepast. Daar waar de smaken vooral gebasseerd waren op de Zuid-Amerikaanse cultuur ( kokos, cola, passievrucht, ananas...) worden de populaire smaken zoals sinaasappel, appel, aardbeien vooral in Nederland gebruikt.
© 2011 - 2014 Brunos, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia: consumptie-ijs
  • http://www.rtv-arnhem.nl/?q=node/11674(afbeelding ijsje)

Reageer op het artikel "Consumptie-ijs: soorten"

Infoteur: Brunos
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!