InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Kruiden en specerijen: kardemom tot en met oregano

Kruiden en specerijen: kardemom tot en met oregano

Kruiden en specerijen: kardemom tot en met oregano Bij een goed gerecht horen lekkere kruiden en specerijen. Eigenlijk kunt u niet zonder kruiden. Daarom worden hier een aantal zeer bekende kruiden toegelicht. Van kardemom tot en met oregano, kerrie, komijn, kummel, lavas, en nog veel meer lekkere kruiden.

Onderstaand een lijst met veelgebruikte kruiden en specerijen. Van Kardemon tot en met Oregano. Doe er uw voordeel mee:

  • Kardemom. Kardemom wordt veel in de Indische keuken gebruikt. Het is tamelijk duur. Het wordt meestal gemalen gebruikt.
  • Kerrie. Kerrie hangt samen met curry, een gesmoord gerecht met veel saus. Het is een gelige poeder die bij ons veel wordt gebruikt in sauzen, soepen en dergelijke. En natuurlijk een curry.
  • Kervel. Kervel doet een beetje denken aan anijs. Snijdt het en meng het in een salade. Past ook prima bij een eigerecht.
  • Knoflook. Behoort tot de uienfamilie en heeft een sterke lucht. Bij velen bekend en het is gezond. De geur wordt niet altijd gewaardeerd, maar kan deels worden verdreven door te kauwen op wat peterselie.
  • Komijn. De bekende zaadjes van de gelijknamige kaas. U vindt het ook terug in allerlei stoofpotten.
  • Koriander. Wordt veel gebruikt in de Indonesische keuken, onder de naam ketoembar. Het is een apart smaakje waar je van moet houden.
  • Kruidnagel. De Kruidnagel komt van de kruidnagelboom die veel op de Molukken en Antillen voorkomt. Nederlanders vinden de smaak veelal wat sterk. Koop het liefst niet gemalen, want dat is zonde van smaak en geur.
  • Kummel. De zaadjes van de Kummel of karwij worden in kazen gebruikt. Je komt het ook tegen in stoofpotten en koolgerechten.
  • Kurkuma. Dit is de Geelwortel, een wortelstok die veel lijkt op gember. Het is licht bitter en kruidig van smaak.
  • Laurierblad. Dit zijn gedroogde blaadjes met vele etherische oliën. Na te zijn meegekookt, verwijdert u de baadjes.
  • Lavas. Dit is de zogenaamde Maggiplant. De blaadjes lijken op selderij. U komt het veel tegen in soepen, salades en sausjes.
  • Majoraan. Deze wordt toegepast in het bereiden van worsten en aardappelgerechten.
  • Mierikswortel. De smaak is erg sterk. U kunt het geraspt gebruiken in sausjes of bij vlees. Vooral de Duitsers zijn er gek op.
  • Mosterdzaad. Er is een zwarte en een gele variant. De zwarte is duidelijk scherper van smaak. Het is zeker de moeite waard om hiermee, met wat azijn, uien en dragon, zelf eens mosterd te maken.
  • Munt. Er zijn diverse soorten munt. Muntsaus en muntthee zijn verfrissend en geliefd. De smaak is wel persoonlijk.
  • Nootmuskaat. Dit is de kern van de nootmuskaatvrucht. Bij te veel gebruik is de smaak overheersend.
  • Oregano. Het een wilde vorm van de veredelde marjolein. Het is vooral te verkrijgen in de zuidelijkere landen. Het is aromatisch en peperig van smaak.

Meer kruiden

Meer lekkere kruiden vindt u in:
Kruiden en specerijen: anijs tot en met kappertjes
en
Kruiden en specerijen: pimpernel tot en met zuring.

Lees verder

© 2007 - 2014 Zeemeeuw, gepubliceerd in Producten (Eten en Drinken) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hongaarse goulashsoepHongaarse goulashsoepHier volgt het recept voor Hongaarse goulashsoep. Hongaarse goulashsoep bevat per portie ca. 665 Kcal.
Overheerlijke verse kruidenboterU kunt het in de supermarkt halen, het is daar weliswaar smaakloos en stug van structuur. Hieronder vindt u een prima re…
Borrelhapjes lekkere kruidenbotertjesKrijg je visite en wil je eens iets speciaals op tafel zetten? Maak dan een leuk, appart borrelhapje! Is weer eens iets…
Recept Roti met Kip KerrieRecept Roti met Kip KerrieHeerlijke Kip Kerrie om nu thuis te maken. Lekker makkelijk en zo op tafel! Iedereen kan het maken, zorg wel dat je de j…

Reageer op het artikel "Kruiden en specerijen: kardemom tot en met oregano"

Infoteur: Zeemeeuw
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Special: Vlees en kruiden
Schrijf mee!