InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Wat is spaghetti?

Wat is spaghetti?

Wat is spaghetti? Iedereen heeft weleens van spaghetti gehoord en het gegeten. Spaghetti is een pastasoort en ziet eruit als lange dunne ronde slierten. Er zijn twee soorten spaghetti, de normale traditionele "witte" spaghetti en de volkoren spaghetti. Spaghetti bestaat uit tarwemeel, water en eieren. Vroeger was de lengte van de spaghetti standaard 50 cm. In de tweede helft van de 20e eeuw heeft de korte variant van spaghetti aan populariteit gewonnen (20cm).

De geschiedenis van spaghetti

De oorsprong van spaghetti staat niet geheel vast. Sommige zeggen dat de Sicilianen met Arabische invloeden het in Sicilië ontdekt hebben. Weer andere zeggen dat Marco Polo (Italiaanse ontdekkingsreiziger) het recept uit het China heeft meegenomen. Ondanks dat de oorsprong niet helemaal op feiten gebaseerd is staat het bekend als een Ďéchtí Italiaans recept.

De bereiding van spaghetti

Spaghetti wordt gekookt in een grote pan met gezouten water, die rustig aan de kook wordt gebracht. Er wordt ongeveer 1 liter water gebruikt voor 100 gram spaghetti. Daarna wordt er een of twee lepels zout toegevoegd. Na 10 a 15 minuten wordt de spaghetti ontdaan van het water met een vergiet. De timing wordt gebaseerd op wat er op de verpakking staat. Een bekende term uit de Italiaanse keuken is "al dente". Dit is vrij vertaald "beetgaar", oftewel dat de pasta gewoon gaar is en je het kunt op eten.

Record

Het wereldrecord voor het grootste bord spaghetti is neergezet in maart 2009 en opnieuw verbroken in maart 2010 met de opening van het restaurant in de Garden Grove. Dit werd succesvol gedaan in een zwembad met meer dan 13.780 pond (6.251 kg) gevuld met spaghetti. Het record werd gevestigd in de Amerikaanse stad Los Angels.

Spaghettirecepten

Het leuke aan spaghetti is dat het eindeloos te variëren is. Of je van vis of vlees houdt, vegetarische bent of niet, van spaghetti is altijd iets lekkers te maken. De bekendste recepten zijn spaghetti bolognese, carbonara en napolitana. Daarnaast zijn er ook nog spaghettirecepten te vinden met extra aandacht voor speciale ingrediënten zoals knoflook, spinazie en zalm. Een ander voordeel van spaghetti is dat het niet perse duur hoeft te zijn om het lekker te laten smaken.

Verschil tussen vers en gedroogd

De spaghetti pasta kan worden gekookt of gedroogd. Om de pasta van spaghetti te maken wordt er tarwebloem gemengd met eieren en gekneed tot het deeg zacht is. Het wordt daarna uitgerold in de vorm of gesneden die men wenst. De verse pasta wordt daarna gekookt. De gekookte variant noemt men de verse pasta. De gedroogde spaghetti wordt gemaakt om een langere houdbaarheidsdatum te creëren.

Spaghetti bestaat uit water, tarwemeel en eieren. Hoe harder de tarwe, hoe beter kwaliteit pasta je krijgt. Spaghetti bevat veel energie (koolhydraten) en verteert gemakkelijk.

Een leuk weetje: De naam spaghetti stamt af van het Italiaanse woord spaghetto wat in de vertaling bindtouwtjes betekent.
© 2010 - 2017 Jesss, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat is spaghetti?"

Infoteur: Jesss
Laatste update: 01-11-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!