InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Zelf een gezonde muesli maken

Zelf een gezonde muesli maken

Zelf een gezonde muesli maken Muesli en cruseli is in diverse soorten verkrijgbaar in de supermarkt, natuurwinkel of reformwinkel. Er komen zelfs steeds meer soorten bij. Maar overweeg ook eens om zelf een lekkere en gezonde muesli te maken. Je kunt het aanpassen naar de je eigen smaak en door de variatie voorkom je dat een smaak gaat vervelen.

De basis van een gezonde muesli

Muesli bestaat gewoonlijk uit havervlokken of tarwevlokken met (al dan niet gedroogd) fruit en zaden. De meeste mensen eten het met yoghurt of melk. Je wilt graag dat de muesli goed vult, het voor een tijdje je hongergevoel tegengaat, en je niet rond 10 uur 's ochtend alweer aan de tussendoortjes moet denken.

Als je zelf muesli gaat maken kun je het beste bij de natuurwinkel een zak havervlokken kopen waar nog niets aan is toegevoegd. Zit er geen natuurwinkel bji jou in de buurt, of vind je dit wat te saai of the prijzig, dan kun je ook voor een alternatief uit de supermarkt kiezen. Kijk bijvoorbeeld eens naar de All-Bran fruit 'n' fibre van Kellogg's. Hier zit al veel in, maar je kunt het toch goed als basis gebruiken. Je hebt dan naast de volkorentarwe een mix van rozijnen, kokosnoot, gedroogde banaan, gedroogde appel en hazelnoten. In de mix zit geen allesoverheersende smaak van één van de ingrediënten, en is daarom goed geschikt als basis.

Je kunt van hetzelfde merk ook kiezen voor de Flakes. Hierbij heb je alleen de vlokken met extra zemelen en een beetje honing. Ook is er nog de All-Bran Plus met extra tarwezemelen. Deze producten zijn in vrijwel alle supermarken verkrijbaar.

Wat voeg je zelf toe?

Als je zelf een lekkere combinatie van toevoegingen voor je muesli zoekt, dan kun je allerlei kanten op. De basis van deze tips is in ieder geval dat ze gezond zijn. Hier vind je een drietal ingrediënten dat zeker aan dat criterium voldoet, en ook nog eens harstikke lekker is!

Cranberries
De cranberry of veenbes is lekker gezond. De bes bevat behalve vitamine C ook goede proanthocyanidinen, die zorgen ervoor dat bacteriën zich niet aan de blaaswand kunnen hechten, waardoor ze zeer effectief zijn in het voorkomen en verhelpen van een blaasontsteking. Ook wanneer je nooit met dergelijk problemen te maken hebt gehad, is de cranberry in het algemeen goed voor de blaas. Daarnaast wordt ook wel vaak gezegd dat de veenbessen helpen bij het voorkomen van maagzweren, evenals bij het voorkomen van onstekingen aan het tandvlees en de vorming van tandplaque.

Goji bessen
Wie weleens in een natuurwinkel komt kent deze bessen vast al. De Goji bessen zijn erg bekend in de traditionele Chinese geneeskunst. Ze versterken bij de mens het immuunsysteem, zijn goed voor de oogfunctie en de bloedsomloop en hebben een beschermende uitwerking op de lever. Bij mannen bevorderen de gojibessen de spermaproduktie. Er wordt wel beweerd dat de besjes een anti-carcinogene werking hebben. Dit houdt in dat ze effectief zijn in de voorkoming van kanker. Dit is echter niet wetenschappelijk bewezen. Iets dat wel bewezen is, is dat Gojibessen van alle groenten en fruitsoorten het hoogste gehalt antioxidanten bevat. Dit is wel tien keer zo veel als in rozijnen, en bijna 25 keer zo veel als in pruimen.

Zonnebloempitten
De zonnebloempit is erg bekend en breed verkrijgbaar. Ze zijn rijk aan vezels en onverzadigde vetzuren en daarom erg gezond. Je kunt ze in het wit en zwart kopen. Vaak zitten ze nog in de schil, omdat mensen ervan houden ze zo te eten. Wanneer je ze gebruikt voor in de muesli kun je ze natuurlijk het beste gepeld kopen.
© 2010 - 2014 Dessal, gepubliceerd in Producten (Eten en Drinken) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zelf een gezonde muesli maken"

Infoteur: Dessal
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!