InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Alternatieven voor melk

Alternatieven voor melk

Alternatieven voor melk Er zijn veel alternatieven voor melk, zoals rijstmelk, sojamelk, amandelmelk en nog vele andere varianten. Deze producten kun je kopen maar je kunt ze ook gemakkelijk zelf maken. Lees hier alles over de verschillende alternatieven voor melk.

Alternatieven voor melk

Melk vervangers zijn vaak afgeleid van rijst of soja. Mensen kunnen veel verschillende redenen hebben om geen melk te drinken zoals allergieën of omdat zij vegetarisch zijn. Sommige producten gebruik maken van een vervangende melk ter vervanging van zuivel ingrediënten zoals room. Er zijn bijvoorbeeld ijsjes gemaakt met melkvervangers in plaats van de traditionele melk of room.

Het eiwitgehalte en het vetgehalte van rijst en sojamelk

Het eiwitgehalte van rijst en sojamelk is vergelijkbaar met dat van melk, maar rijst en sojamelk bevatten minder verzadigde vetten. Rijstmelk heeft een lager eiwitgehalte dan zuivel en sojamelk. Sommige mensen hebben moeite met het verteren soja en geven de voorkeur aan een vervangende melk gemaakt van rijst. Men kan ook een eigen melkvervanger maken van soja of rijst.

Zelf rijstmelk maken

Je kunt rijstmelk maken door een deel rijst op vier delen water te koken. Je kunt een vleugje vanille toevoegen voor extra smaakstoffen. Nadat de rijst volledig gekookt is, moet hij worden gemengd met de vloeistof. Hierna zul je de rijst uit de vloeistof moeten zeven. Je kunt bijvoorbeeld de vloeistof door een theedoek laten lopen. Velen mensen vinden verse rijstmelk een fantastische aanvulling op hun dagelijkse voeding.

Sojamelk is de populairste melkvervanger

Sojamelk is de populairste melkvervanger vanwege het hoge eiwitgehalte. Zelf sojamelk maken duurt veel langer dan rijstmelk maken, omdat de sojabonen minimaal een dag en nacht moeten weken in water voordat je ze kunt koken. Gebruik voor zowel het weken als het koken een deel gedroogde sojabonen op vijf delen water.

Amandelmelk

Sommige mensen verkiezen de smaak van amandelmelk boven de smaak van rijst- of sojamelk. Amandelmelk is moeilijker te vinden in supermarkten dan rijst- of sojamelk. Sommige mensen vinden het beter verteerbaar, en willen graag amandelmelk vanwege het hoge eiwitgehalte. Amandelmelk was een traditioneel voedsel van de Arabische Moren, die het dronken om zijn zoetheid en het vermogen om het te bewaren in slechte bewaarcondities. Sommige koks gebruiken amandelmelk als een vervanger van melk in gerechten zoals rijstepudding.

Zelf amandelmelk maken

In de meeste recepten voor amandelmelk is meestal noodzakelijk dat de amandelen worden gekookt met water en vervolgens vermalen in de blender. Het resultaat is een enigszins vettig en klonterig product, dat moet worden gezeefd om er een soort melk van te maken. Zelfgemaakte amandelmelk zal meestal in de koelkast een week houdbaar zijn, en is een geweldige melk substituut voor vegetariërs.

Kokosmelk, haver melk, of melk van andere granen

Andere melkvervangers zijn kokosmelk, havermelk, of melk afkomstig is van andere granen zoals gerst. Met uitzondering van de kokosmelk, zul je de meeste andere melkvervangers minder vaak aantreffen in de winkels. Als je dit soort producten toch wil gebruiken zul je naar een reform winkel moeten gaan. Recepten voor het maken van deze melksurrogaten zijn gemakkelijk online te vinden.

Melkvervangers in de vorm van kunstmatige creamers vermijden

Voedingsdeskundigen stellen dat je melkvervangers in de vorm van kunstmatige creamers moet vermijden. Deze creamers zijn vaak gemaakt van verzadigde vetten, die meestal net zo vet zijn als room. Sommige laag vetgehalte versies worden nu geproduceerd, maar alsnog raden voedingsdeskundigen aan om te kiezen voor gezondere melk- of zuivelvervangers.
© 2010 - 2014 Bastiaan271, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Alternatieven voor melk"

Infoteur: Bastiaan271
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!