InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Mandarijn of clementijn?

Mandarijn of clementijn?

Is het u nog nooit overkomen? U staat bij de kruidenier, de groentenboer of op de markt en u wil zo'n kleine, oranje citrusvrucht. Maar is het nu een mandarijn of een clementijn? Hier de truukjes om nooit meer met rode kaken te staan. Mandarijnen en clementijnen zien er ongeveer hetzelfde uit, en toch zijn er verschillen. Hier een kort overzicht:

Mandarijnclementijn
zonder bladmet blad
geel van kleuroranje van kleur
platte vormronde vorm
zure smaakzoete smaak
met pitjeszonder pitjes
makkelijk te schillen, los in de schilmoeilijker te pellen, vast aan de schil
vanaf septembervanaf oktober

Zowel sinaasappelen, mandarijnen als clementijnen zijn citrusvruchten en zijn oorspronkelijk afkomstig uit China. Tegenwoordig worden ze overal geplant en geoogst in landen met een subtropisch klimaat. Zowel clementijnen als mandarijnen zitten boordevol vitamine C en bevatten erg weinig calorieën. Twee à drie stuks volstaan om te voorzien in de dagelijkse behoefte aan vitamine C. Interessant dus ook wanneer u ijzer moet innemen. Vitamine C bevordert immers de absorptie van ijzer. Mandarijnen barsten trouwens ook van de vitamine B11, beter bekend onder de naam foliumzuur. Deze vitamine is erg belangrijk voor vrouwen voor de zwangerschap. Het helpt in het voorkomen van open ruggetjes bij baby's.

Mandarijnen: oorsprong van de naam en weetjes

De mandarijn groeit aan de mandarijnboom. Over de herkomst van de naam doen er verschillende theorieën de ronde:
  • de naam zou afkomstig zijn van de Mandarijnen, hoge staatsambtenaren in China, die overigens ook oranje mantels droegen. Zowel de vrucht als de ambtenaren genoten veel aanzien in China.
  • de naam zou afkomstig zijn van het eiland Mandara, nu Mauritius
  • de mandarijn zou traditioneel als geschenk zijn gegeven aan de Mandarijnen
Mandarijntjes zijn iets goedkoper dan clementijnen en worden traditioneel meer gekocht rond de Sinterklaasperiode.
Ze bestaan in twee variëteiten: de clauselinas en de satsumas.

Clementijnen: oorsprong naam en weetjes

De clementijn is een kruising tussen een mandarijn en een Pomerans. Clementijnenbomen zijn zelfbestuivend. Wanneer ze zouden gekruisd worden met andere soorten zouden de nieuwe soorten wel pitjes bevatten. De clementijn zou zijn naam ontlenen aan pater Clément Rodier, een Franse missionaris in Algerië. Hij beweerde dat hij deze vrucht voor het eerst ontdekte rond 1900 in de tuin van zijn weeshuis nabij Oran in Algerije. Daarom wordt deze vrucht soms ook de Algerijnse mandarijn genoemd.
Van de clementijn zijn er veel verschillende soorten, waaronder de clemenules, de clemenvillas en de hernandinas. Ze zijn iets duurder dan de mandarijntjes. Clementijnen bevatten mineralen die beschermen tegen hart-en vaatziekten. Ze zijn zoeter dan mandarijntjes omdat ze minder citruszuur bevatten. Ook jonge kinderen kunnen zonder problemen clementijnen eten omdat hun zachte vezels goed verteerbaar zijn.

Lees verder

© 2009 - 2014 Mapa, gepubliceerd in Producten (Eten en Drinken) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • GVA 6 december 2009
  • Famiweb.be
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Mandarijn of clementijn?"

Infoteur: Mapa
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Special: Herfst
Schrijf mee!