InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Oude appelsoorten en kenmerken van deze appelrassen

Oude appelsoorten en kenmerken van deze appelrassen

Oude appelsoorten en kenmerken van deze appelrassen Appelrassen horen bij de Nederlandse cultuurhistorie en moeten gekoesterd worden. Sterappel, Vlaamse Schijveling, Ananas Reinette, Glorie van Holland zijn slechts enkele appelsoorten die uit de schappen van de winkel zijn verdwenen. Het is jammer dat oude zeer smakelijke rassen dreigen te verdwijnen. In het Betuwse Ochten bij Tiel is het Nationaal Fruitpark Ochten aangelegd met diverse soorten oude fruitrassen. In dit artikel enkele voorbeelden van oude, historische appelrassen.

De consument, de supermarkt en de teler

Supermarkten verkopen slechts een heel klein percentage van bestaande appelrassen. Zij volgen de vraag van de consument. Die heeft graag een appel met een rode schil, een ruwe schil verkoopt nauwelijks. Ook de grootte van de appel bepaalt de verkoop. Hoe groter, hoe beter. De teler volgt de vraag van de supermarkten. Op deze manier raken andere rassen in de vergetelheid, ondanks een geweldige smaak.

De houdbaarheid was ook een belangrijk aspect voor de waardering van een appelras. Die houdbaarheid speelt tegenwoordig een minder grote rol voor de supermarkten. Appels worden nu in koelhuizen of onder gras bewaard. Daardoor staat het rijpingsproces stil. Om appels langer te kunnen bewaren worden ze een paar weken te vroeg geplukt, waardoor zo'n appel de laatste maand van de ontwikkeling van de kleur en de smaak mist. Die appel had dus veel lekkerder kunnen zijn. Het is jammer, dat oude zeer smakelijke rassen dreigen te verdwijnen. Appelrassen horen bij de Nederlandse cultuurhistorie en moeten gekoesterd worden.

Enkele oude hoogstamappelrassen en hun kenmerken

Appelrassen, smaak, eigenschappen en kenmerken
Appelras smaak eigenschappen/ kenmerken
Sterappel
De goede smaak en kleur wordt in december bereikt en dan is het een lekkere friszure appel Een appel die vooral bij oudere mensen nog bekend is. Het is een mooie rode appel die veel in kerststukjes wordt verwerkt. Als de appel geplukt wordt, is hij nog groen. Hij moet in de kou bewaard worden om een mooie rode kleur te krijgen, met mooie kleine witte sterretjes op de schil. Betuwse boeren legden de appels in het stro om zo het gewenste resultaat te krijgen.
Vlaamse Schijveling
Sappig, zacht zuur met weinig aroma. Snel melig. Een heel oud ras. Omdat deze vruchten nogal klein zijn, zijn het ideale appels voor kinderen. Over het algemeen zit deze boom heel vol met vruchten die een paar maanden te bewaren zijn.
Oranje Reinette
zachtzuur van smaak. Eetbaar van oktober tot december.Een heel erg oud ras. De appel is geel en wordt in de herfstzon lichtoranje. De appels zijn middelgroot
Ananas Reinette
sappig met een fris zure
smaak.
Boom groeit zeer matig en steil. Geschikt voor struikvorm. Kan worden veredeld op alle onderstammen. Bloeitijd middenvroeg tot laat. De Ananas Reinette is een oude variëteit. De vrucht is vrij klein.
Notarisappel
heeft een lichtzure smaak.Een van de mooiste appels om te zien. Het is een uitstekende hand- en moesappel. De boom vormt een grote brede kroon. Oogsttijd 1e helft oktober, gebruikstijd tot begin februari.
Lemoenappel
Grote appel die lichtzuur van smaak is Goede hand- en moesappel. De boom is groot. De vrucht is minder goed te bewaren dan de goudrenet,waar deze appel een zaailing van is.
Glorie van Holland
Prima handappel, sappig en zachtzuurVormt stevig hout, bolvormige kroon. Geschikt voor struikvorm. Kan veredeld worden op alle onderstammen. Minder geschikt voor zware, koude gronden. Behoort tot de goede dragers. De vrucht is vroeg in de zomer mooi gekleurd.
Princesse Noble
een zachtzure smaak Dit ras wordt ook wel de moeder van de Notarisappel genoemd. Het is een mooie appel met een gladde roodgestreepte geelgroene schil. Een middelgrote appel; goed tot december te bewaren.
Schone van Nordhausen
ls hij geoogst smaakt de appel nog erg zuur, maar hoe langer hij ligt hoe milder de smaak wordt met een heerlijke geur. Dit is een echte aanrader. Een appel die heel erg goed te bewaren is, tot wel in april. Het is een klein rond sappig appeltje.
Beauty of Bath
vroege handappel van goede kwaliteit en mooie kleurHandappel met een mooie kleur. Het is een niet al te grote appel en is geel met rode strepen. De boom blijft vrij klein. Oogst- en gebruikstijd tweede helft van augustus.
Brabantse Bellefleur
een keukenappel die ook geschikt is als een wat droge en vaak wat te kleine handappel. Wordt vooral in de keuken gebruikt. Hij is lang te bewaren. Omdat de boom een mooie vorm heeft is hij belangrijk als landschappelijk element.
Schone van Boskoop
friszure hand- en moesappelDe goudrenet. Een van de beste grote soorten. Bloeit vroeg, maar draagt daarentegen vrij laat. Kan slecht tegen droogte.
Alkmene
Vooral een lekkere zoetzure handappelAls moesappel ook geschikt, maar heeft niet de voorkeur. Deze appels kunnen in september geplukt worden en zijn tot november houdbaar.
Valkappel
Middelgrote, smakelijke zoetzure vrucht.Smakelijke handappel. Laat vruchtbaar, maar geeft dan ook veel vruchten.

Veel plezier en een goede oogst.

Lees verder

© 2008 - 2014 Henbro, gepubliceerd in Producten (Eten en Drinken) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Fruit: Appels (hard fruit)Fruit: Appels (hard fruit)Appels worden geplukt als het bijna rijp is en daarna vervoerd. Er kan dus enige tijd verlopen tussen het tijdstip van d…
Zelf appelsap makenZelf appelsap makenDit is een recept om zelf appelsap te maken zonder sapcentrifuge. Kook simpelweg de geschilde appels en binnen drie uur…
Appelsoorten - Toepassing & Verkrijgbaarheid (+ foto’s)Appelsoorten - Toepassing & Verkrijgbaarheid (+ foto’s)Appels zijn er in vele soorten en smaken. Bekende appelnamen als Jonagold, Elstar, Cox, Goudreinette, Golden Delicious o…
Appel- en perenrassen: wanneer plukken en hoe bewaren?Appel- en perenrassen: wanneer plukken en hoe bewaren?In de herfst is het weer tijd voor het plukken van appels en peren. Niet iedereen wil de vruchten meteen allemaal opeten…
Oud Betuws appelras: Koningszuur of Engelse BellefleurDe Koningszuur wordt ook wel Engelse Bellefleur genoemd. Dit oude appelras komt oorspronkelijk uit de Betuwe. De eerste…
Bronnen en referenties
  • Landleven

Reageer op het artikel "Oude appelsoorten en kenmerken van deze appelrassen"

Reacties

Nynke, 30-01-2014 22:08 #10
Huub Gerritsen: waarschijnlijk bedoel je de Zoete Kroon

Marion: appels kun je idd enten om te vermeerderen. Rond deze tijd zijn er door het hele land entcursussen. Bijv. IIG in Friesland.

Jacob Bottema: de appels kwamen duizenden jaren geleden al voor. Hier in Nederland zijn de oer-appels door de ijstijden ws. verdwenen, daarna zijn ze via de zijderoute uit centraal azië gekomen. Er zijn verschillende botanische soorten. In Europa waren de Decio en de Court Pendu zo'n beetje de eerste rassen die steeds vermeerderd werden.

Robert Bruyndoncx : Dubbele Flippen worden ook wel Beurré de Merode genoemd. Ze zijn bij de betere fruitkwekers nog wel te koop.

Anja: een potappel is een verzamelnaam voor zoete appels. Deze smaken zo uit het vuistje meestal erg flauw, maar zijn erg lekker als je het bliksem maakt: een kilo mengt met een kilo zure appels, en anderhalve kilo aardappelen. Kook ze tot de aardappelen gaar zijn, en stamp het geheel. Ik voeg vaak nog gebakken spekjes toe.

P. Meijer: Er zijn verschillende appelrassen met de benaming "wijnappel". Zo heb je Eethense Wijnappels, en de Rode Herfstcalville. Google ze maar eens!

Co Rijnen: in de afgelopen eeuw is de fruitteelt veel meer bestrijdingsmiddelen gaan gebruiken, men heeft commerciële appels vooral gekozen op kleur en bewaarbaarheid, ipv smaak, en om ze goed te kunnen bewaren worden ze ook nét (niet) rijp geplukt. Voor de particuliere tuin kies je juist wel voor smaak, en verschillende rijpingstijden van vruchten. Ook is er veel inteelt in de appels, sommige ouders kom je in de stamboom wel 5x tegen. Dit heeft een nadelig effect op de ziektegevoeligheid. Oude rassen hebben daarom vaak ook minder last van ziektes.

Therese: Sterappels kunnen idd rood worden van binnen, maar er zijn meer appels met deze eigenschap, zoals Discovery en de Rode HerfstCalville. Oorwurmen zijn niet zozeer schadelijk voor je appels, ze zijn juist erg nuttig en eten ongedierte op. Vaak zijn het vogels die de vruchten aanpikken, en andere dieren eten er daarna van mee…

Petit Lambert, 30-10-2013 14:31 #9
70 jaar geleden hadden mijn ouders enkele zogenoemde SNEEUWAPPELS. ZE waren wit en wit, van schil. Hun vruchtvlees was zoet en zacht van smaak, ook geurig. Hun bewaartijd was vrij kort zodat ze snel uit de cultuur verdwenen. Weet. Iemand de naam van die hoofdzakelijk in Z Limburg voorkomende smakelijke appel?

Huub Gerritsen, 09-10-2013 09:35 #8
Hallo,
Wij hebben een oude hoogstam appel boom staan en zijn benieuwd naar de naam van het ras. Het zijn rode, vrij kleine zeer zoete appels maar het meest opvallend is dat ze glazig zijn rond het klokhuis. Zou u mij zo kunnen vertellen welk ras het zou kunnen zijn?
Graag een reactie.
Hartelijke groet, Huub Gerritsen

Marion, 09-10-2013 00:56 #7
Goede morgen ik heb een vraag over de ster appel. ik heb een stek van deze boom gekregen. hoe nu verder? moet ik hem eten op een onderstam en zo ja welke of kan het ook door hem in de grond te stoppen of krijg je ook vruchten als ik er een kan opkweken uit zaad? met vriendelijke groet marion van der veer

Jacob Bottema, 05-09-2011 19:10 #6
Heel graag zou ik willen weten wat, botanisch gezien de alleroudste appelsoort is. Kom er op internet niet zo goed uit. Er schijnen zón zeven oorspronkelijke soorten over te zijn op aarde. Daarna is men gaan veredelen, enten en tegenwoordig genetisch te manipuleren. Wie weet wat de oorspronkelijke soorten zijn?

Robert Bruyndoncx, 23-12-2010 00:15 #5
Vroeger thuis hadden we een boomgaard met een dertigtal hoogstammige appelbomen en een reusachtige dubbel flippen boom. nostalgisch gevoel voor deze natuurlijke kathedraal en ok de smaak die niet meer te vinden is.Waar kan ik ze nog vinden? Reactie infoteur, 24-12-2010
Dag Robert.

Ik kan je geen antwoord geven, maar misschien wel een tip waar dat wel zou kunnen.
In het Betuwse Ochten is het Nationaal Fruitpark Ochten gevestigd. Daar kan men terecht met dit soort vragen.
Zoek hun gegevens via internet en ik denk dat je het antwoord krijgt.
Succes.

Henbro

Anja, 03-06-2010 23:03 #4
Mijn achternaam is Potappel en ik ben benieuwd of deze achternaam verwant is het met de potappel.
Is er wellicht iemand die meer weet over de potappel?
Is dit de naam van een appelras of is dit de benaming voor het in een pot doen van appels?
En is er meer bekend over de oorsprong? etc.etc.

P. Meijer, 29-09-2009 10:32 #3
Wij pikten vroeger nog wel eens appels uit een boomgaard bij ons in de buurt. Dit waren een soort wijnappels. Bestaan deze nog. Ik spreek over een jaar of zestig terug!

Co Rijnen, 18-09-2009 22:15 #2
Ik ben bezig samen met de eigenaar om op een chaletpark de oude aanplant, het meeste zijn coniferen te laten vervangen door beukehaag en laurier, maar wij willen ook de plant van oude rassen bevorderen waarom?,omdat er dan variatie komt in de planten maar vooral ook de gasten meer bewust maken met de vroegere tijden, zoals oudefruitrassen rassen en beplanting e.d.

Therese Hornsveld, 27-08-2009 15:01 #1
In me tuin heb ik een boom met hele mooie rode appels die van binnen rose is is dat zo bij de sterappel? Hij is nu helemaal leeg maar ik heb al heel veel appeltaarten en heerlijke appelmoes gemaakt!
Wel had ik heel veel last van oorwormen die bijna de helft hebben aangevreten kan ik daar volgend jaar wat aan doen?

Infoteur: Henbro
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Special: Historische appelrassen
Reacties: 10
Schrijf mee!