InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Actimel, Activia en Yakult: werkt het echt?

Actimel, Activia en Yakult: werkt het echt?

Actimel, Activia en Yakult: werkt het echt? Actimel, Activia en Yakult timmeren al een tijdje aan de weg. In de reclame horen we steevast over een goede bacteriën zoals Lactobacillus (L.) Casei Defensis en Bifidus Actiregularis. Klinkt heel wetenschappelijk verantwoord, maar werkt het ook?

Yoghurt en onze darmen

Yoghurt wordt gemaakt door goede bacteriën toe te voegen aan melk die de natuurlijke suikers omzetten in melkzuren. Over het algemeen zijn deze bacteriën familie van de Streptococcus en Lactobacillus, maar meestal worden meerdere soorten bacteriën gebruikt. Als de yoghurt na productie niet wordt verhit, zijn nog meer bacteriën aanwezig.

In onze darmen bevinden zich ook veel goede bacteriën zoals Lactobacillus en Bifidobacterium. Een goede darmflora helpt ons immuunsysteem en vertering. Bij het prikkelbare darmsyndroom verstoort het minste of geringste al de balans van de vertering, wat leidt dit constipatie (verstopping) of juist diarree. Een yoghurt met extra goede bacteriën lijkt dus vooral voor mensen met dit syndroom een heel goed idee.

Probiotica
Probiotica betekent letterlijk "voor leven". Het zijn supplementen, zoals yoghurts en drinks, die een tekort aan goede bacteriën aan kunnen vullen na stress, ziekte of andere zaken die de darmflora verstoren. Een tijdelijke boost van deze bacteriën helpt met de vertering en ondersteunt de natuurlijke darmflora.

Tijdelijk - dat is een belangrijk woord. Als de ziekte of stress zich voortzet dan helpt het supplement maar voor korte tijd. Om die reden adviseren de reclames dagelijks gebruik.

Dus ik moet probiotica nemen?
Een aantal zaken zijn van belang als antwoord op deze vraag.
  1. Is je darmflora of stoelgang verstoord? Als je geen problemen hebt, waarom zou je dan elke dag een supplement nemen? Het is nooit weg om een lekkere, gezonde yoghurt of drink te eten/drinken, maar dat hoeft dan niet dagelijks en dat kan ook een gewone yoghurt of drink zijn zonder toegevoegde bacteriën.
  2. Krijg ik voldoende bacteriën binnen met mijn dagelijks voedsel? Van nature zitten er probiotica in bijvoorbeeld haver, tarwe, artisjokken en lof. Vezelrijke producten en zuivel bevorderen de stoelgang. In gewone yoghurt of drinks zitten dezelfde bacteriën als in de speciale producten, maar dan veel minder.
  3. Werkt het wel voor mij? Je kunt allicht eens een nieuw product proberen, maar besef dat de yoghurt en drinks slechts een soort bacterie bevatten terwijl er miljoenen soorten in je darmen zitten. Het toevoegen van die ene soort hoeft dus geen effect te hebben voor jou. En gewone yoghurt is ook al heel gezond.

What's in a name?

Shakespeare's Julia vroeg het zich al af en wij toch ook wel. Wat betekenen die bacterienamen nou?

Als we er met een simpele blik naar kijken, dan klinken ze erg goed:
  • Lactobacillus Casei Defensis: iets met defensie. Het verdedigt ons lichaam tegen indringers en verhoogt de weerstand.
  • Lactobacillus Casei Imunitass: iets met immuun. Het maakt ons immuun voor ziekten.
  • Bifidus Regularis: iets met regelen. Het regelt de stoelgang.
  • Bifidus Actiregularis: iets met actief regelen. Het onderneemt actie voor een goede stoelgang.
  • Bifidus Digestivum: iets met digestie. Het helpt de vertering.
  • Bifidobacterium Lactis: iets met een bacterie en met melk. Het is een melkbacterie.

Het is een goedgeteste marketingstrategie om het publiek onder de indruk te brengen met (half-)wetenschappelijke termen. Voor het overgrote deel zijn deze termen namelijk gewoon bedacht om bovenstaande ideeën op te wekken. In werkelijkheid komen al deze bacterien van eenzelfde stam: de darmbacterie Bifidobacterium animalis. Behalve in mensen vinden we deze bacterie in de meeste zoogdieren.

"Wetenschappelijk"
De toevoegingen "defensis", "regularis", "actiregularis", "lactis" eindigen allevier met "is" wat het idee van wetenschap oproept, maar dat natuurlijk niet automatisch betekent. Hetzelfde geldt voor "um" in "digestivum". Ook "tass" in "imunitass" geeft het een wetenschappelijke toon. De termen suggereren verder een actieve rol in het verdedigen dan wel reguleren van de gezondheid. Suggereren, want het zijn bedachte woorden.

Dezelfde bacterie, een andere naam
Zoals gezegd verwijzen al deze bacteriën naar eenzelfde soort. Waarom heten ze dan soms anders? Marketing!
In Canada spreekt men over Bifidobacterium Lactis, in Nederland en Engeland over Bifidus Actiregularis, in Amerika over Bifidus Regularis en in Duitsland en Oostenrijk wordt aan Bifidus Digestivum "Essensis" toegevoegd om het te doen voorkomen dat het een essentiele bacterie is. De naam Bifidus Actiregularis in Engeland is betrekkelijk nieuw, want voorheen werd de bacterie Bifidus Digestivum genoemd. Een perfect voorbeeld wat aantoont dat we hier niet te maken met wetenschappelijk gefundeerde namen, maar een verkooptechniek. Immers, als het een wetenschappelijke naam was, hadden de onderzoekers die het ontdekt of gekweekt hadden er een naam aan mogen geven. Die naam was dan over de hele wereld hetzelfde geweest.

Actimel

Actimel is een yoghurtdrank van Danone met de L. Casei Defensis bacterie ook wel L. Casei Imunitass genoemd. Volgens de reclame helpt Actimel in je buik, waar 70% van je weerstand wordt bepaald. Is dat zo?

Op de website van Actimel worden een aantal claims gemaakt:
  1. Voor een goede weerstand moet je gevarieerd eten, voldoende bewegen, ontspannen en genoeg vocht binnen krijgen.
  2. Lactobacillus caseï Defensis is exclusief in Actimel aanwezig. De bacterie is door wetenschappers van Danone uit melk geïsoleerd.
  3. Dagelijks Actimel drinken verhoogt de weerstand. Dit is bewezen in dertig wetenschappelijke studies.
  4. Actimel stimuleert de darmen door (1) bij te dragen aan evenwichtige darmflora, (2) de aanmaak van darmslijmvlies te stimuleren en (3) specifieke immuuncellen in de darmwand te stimuleren.
  5. Lactobacillus caseï Defensis overleeft het maagzuur en is actief in de darmen.

De eerste claim lijkt een algemene regel waar we allemaal wel logica in kunnen zien. De tweede claim is minder geloofwaardig, want zoals we hierboven hebben gezien, zijn deze goede bacteriën helemaal niet zo uniek. En als de Danone-wetenschappers de bacterie "ontdekt" hebben, waarom is de naam dan anders op andere plekken in de wereld?
De derde claim stelt dat er 30 studies zijn waaruit blijkt dat Actimel helpt. Samenvattingen van deze studies zijn niet beschikbaar, dus we weten niet hoeveel het dan helpt, of het bij iedereen helpt, wie de proefpersonen waren, etc. De vierde en vijfde claim klinken als resultaten uit deze onderzoeken, maar daar zien we dus geen bewijs van.

Activia

Activia van Danone is de merknaam voor een reeks yoghurtproducten en enkele yoghurtdrinks met de Bifidus Actiregularis of Bifidus Essensis bacterie. De website maakt vergelijkbare claims als de Actimel-site. Belangrijkste afwijking is de volgende quote:

"Activia heeft succesvol de Nederlandse ‘Gedragscode wetenschappelijke onderbouwing Gezondheidseffecten ten behoeve van Gezondheidsclaims voor eet- en drinkwaren’, doorlopen. Concreet wil dit zeggen dat een panel onafhankelijke deskundigen zich positief over het wetenschappelijke dossier van Activia heeft uitgesproken. Deze gedragscode is mede onderschreven door het Voedingscentrum." (website Actimel: http://www.verstandvanweerstand.nl)

Dit klinkt erg goed, maar het probleem is als volgt: het onafhankelijke panel spreekt zich uit over de wetenschappelijke onderbouwing van een claim zoals gevonden door de producent. Dit betekent dat er geen nieuwe tests worden gedaan, maar dat bestaande onderzoeken worden geëvalueerd. Het feit dat onderzoekers van de producent een positief effect vonden en dit goed onderbouwden, wil niet zeggen dat een 100% onafhankelijk onderzoek geen andere bevindingen kan doen. Bovendien weten we nog steeds niets over de geteste proefpersonen en waarom het product bij hen werkte.

Rechtszaak tegen Danone

In januari 2008 diende Coughlin, Stoia, Geller, Rudman & Robbins een "class action suit" in tegen Danone (Dannon in Amerika). De claims van Danone over een wetenschappelijke bewezen verbeterde stoelgang en darmflora worden niet ondersteund. Er is zelfs onderzoek van Danone zelf wat geen bewijs vond voor een positieve werking van de Danone-producten. De voorzitter van de Danone-groep gaf het toe: de lancering en marketing van het product hebben tot succes geleid en niet zozeer de werking. De groep juristen wil een claim indienen namens gedupeerde consumenten die dure yoghurt kochten die uiteindelijk niet bleek te doen wat het beloofde.

Yakult

Yakult is een drank van het Japanse bedrijf Yakult met de bacterie Lactobacillus casei Shirota. Deze bacterie is vernoemd naar haar ontdekker en oprichter van Yakult Dr. Minoru Shirota. In 1930 isoleerde Dr. Shirota lactobacillen te kweken die sterk genoeg waren om het maagzuur te weerstaan en in voldoende aantallen te produceren voor een voldoende effect. De drank Yakult is al in 1935 ontwikkeld om patiënten op een makkelijke manier de bacterie toe te dienen.

In tegenstelling tot Actimel en Activia maakt Yakult niet zoveel losjes gefundeerde claims. Yakult voldoet aan de "Gedragscode voor wetenschappelijke onderbouwing", maar zoals hierboven beschreven, hoeft dat niet per se te betekenen dat de claim waar is. Het positieve aan Yakult is dat de website veel meer informatie biedt over het product. De bacteriestam is benoemd door een wetenschapper en verandert niet met de marketingwensen in andere landen. Verder voert Yakult in Japan het FOSHU (Food for Specified Health Uses) keurmerk. Het keurmerk wordt alleen toegekend aan voedingsmiddelen die bewezen effectief zijn, veilig en van hoge kwaliteit. In tegenstelling tot de Nederlandse Gedragscode gaat aan de toekenning van dit keurmerk wel onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek vooraf.

Conclusie

Activia, Actimel en Yakult zijn vergelijkbare producten op de zuivelmarkt; ze claimen allen de weerstand en darmflora te verbeteren. Alleen Yakult biedt voldoende onderbouwing om die claim te geloven, want Activia en Actimel bieden minder informatie op hun websites en spelen met de "wetenschappelijke" naam van hun product. De vraag of de producten werken is moeilijk te beantwoorden, omdat het zo sterk afhangt van de persoonlijke situatie en leefpatroon maar Yakult lijkt het sterkst te staan in haar claims.

Lees verder

© 2008 - 2014 Jantrao, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Probiotica in voedingsmiddelen, nodig of niet?Probiotica in voedingsmiddelen, nodig of niet?Probiotica zijn bacteriën waarvan wordt beweerd dat ze de gezondheid ten goede komen. Bekend zijn de producten met probi…
Met goede bacteriën in balansMet goede bacteriën in balansJe ziet steeds meer reclame op de televisie over goede bacteriën in je darmen. Denk maar eens aan Yakult, Activia of Act…
Probiotica: De wonderen zijn de wereld nog niet uit!Probiotica: De wonderen zijn de wereld nog niet uit!Iedereen kent wel de flesjes van Yakult, Optimel of Actimel. Wie snapt er echter nog echt iets van als het gaat om Bifid…
Klachten van een prikkelbare darm verlichtenHet prikkelbare darm syndroom, ook wel PDS genoemd, is een vervelende aandoening. Deze aandoening komt veel voor in de w…
Bronnen en referenties
  • http://www.bifidusactiregularis.com/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Lactobacillus_casei
  • http://www.verstandvanweerstand.nl
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Bifidobacterium_animalis
  • http://www.evmi.nl/nieuws/voeding-gezondheid/2755/gezondheidsclaim-yakult-goedgekeurd.html
  • http://www.voedingscentrum.nl/Voedingscentrum/Nieuws/2004/Gezondheidsclaim+Activia+van+Danone+erkend.htm
  • http://www.hln.be/hln/nl/39/home/article/detail/170461/2008/03/1/Ontdek-de-waarheid-over-Yakult-en-Co.dhtml
  • http://www.yakult.nl
  • http://www.csgrr.com/csgrr-cgi-bin/mil?case=dannon

Reageer op het artikel "Actimel, Activia en Yakult: werkt het echt?"

Reacties

Benoy, 09-03-2014 15:06 #36
Ik vraag me af of actimel ook geschikt is voor (kleine) kinderen en zo ja vanaf welke leeftijd? Bovendien hoe dikwijls dient Danone actimel dan te worden toegediend om werkelijk het beste succes te hebben?

Dank u voor een antwoord
inina Reactie infoteur, 10-03-2014
Hallo,

Dit zijn vragen voor de huisarts!

Jantrao

Adrichem, 01-12-2013 14:48 #35
Een vriend met een trage stoelgang heeft veel baat bij actimel naturel; ik ben arzelend tegenover het gebruik van actimel omdat ik suikerpatient ben zonder medicijnen; ik gebruik meerdere malen per dag eten met weinig suiker; is het daarenboven dagelijks nuttigen van een flesje actimel verantwoord? bij voorbaat dank voor uw antwoord Reactie infoteur, 03-12-2013
Hallo,

Dit kunt u het beste bespreken met uw arts.

Jantrao

Jos, 11-09-2013 12:35 #34
Yakult helpt niet! Ik heb last gehad van buikpijn, slechte adem, dunne ontlasting etc. sinds ik gestop ben met het drinken van Yakult, wit brood ben gaan eten ipv bruin brood, normaal cola gebruik. zijn de klachten verholpen…

zeg het maar… :) Reactie infoteur, 12-09-2013
Ieder mens is anders!

Joke, 16-03-2013 16:21 #33
Mij kleinzoon van 4 jaar vind yakult lekker, mijn vraag is kan iedereen van welke leeftijd ook dit gewoon drinken? Reactie infoteur, 17-03-2013
Beste Joke,

Die vraag kun je beter aan je huisarts stellen.

Jantrao

Petra Eshuis, 10-02-2013 17:42 #32
Mijn vraag is of yakult, ook bij light, minder zoet gemaakt kan worden? Reactie infoteur, 12-02-2013
Petra,

Ik ben niet de producent van Yakult! Ik zou zeggen dat aanlengen met water moet helpen.

Jantrao

Christina, 30-10-2012 10:39 #31
Sinds, 5 weken geleden begon ik met krampen, en diarree. Toen las ik een artikel over de zalm, ik at altijd gerookte zalm van Aldi, zou ik er ook last van hebben, had dezelfde symptomen wat ik las. Alles is onderzocht, heb geen salmonella, maar wel een andere bacterie. Mijn huisarts, vond dat ik yakult moest gebruiken, 30 oktober ben ik begonnen, hoop dat het helpt. Graag reacties. Vriendelijke groet, Christina,

San, 12-10-2012 19:21 #30
Yakult lijkt mij prima, alleen zitten er weer heel veel suikers in.Die zorgen volgens mij weer voor schimmels, die zelfs weer extra onrust in de darmen kunnen veroorzaken.Als je al gevoelig bent, maak ik mij juist om die suikers veel zorgen.Goede bacterieen prima, maar als ze niet voldoende aanwezig zijn om die schimmels weer aan te pakken dan is het water naar de zee dragen.

Johanna, 23-09-2012 10:22 #29
Is het mogelijk dat je een allergische reactie kan hebben van yakult? Ik heb bijna een jaar lang geniest en gehoest, van alles laten staan zelf mijn medicijnen niets hielp.alleen op vakantie had ik geen last.Toen dacht ik dan neem ik nooit geen yakult dus probeer dat thuis ook eens. Ik ben er nu al drie maanden van af en heb geen hoest en niezen meer. Reactie infoteur, 23-09-2012
Johanna,

Ieder mens is anders dus reageert anders op voedingsmiddelen. Of het een echte allergische reactie was, kan alleen een dokter beoordelen. Het is wel vreemd dat je een jaar lang dezelfde symptomen had, want het kenmerk van een allergische reactie is dat deze erger wordt bij meer blootstelling aan het allergeen.

Jantrao

M. W. Brantjes, 31-07-2012 18:30 #28
Vraag: mijn vrouw en ik zijn trouwe gebruikers van yakult.
bij onze laatste aankoop bevonden zich er twee flesjes in de verpakking waarvan de inhoud dik was en zuur rook.(wij hebben ze veiligheidshalve weggegooid)
hoe kan dit en is dit gevaarlijk?
M.V.G.
mwb. Reactie infoteur, 01-08-2012
Waarschijnlijk waren ze niet goed dicht. Ik zou contact opnemen met Yakult.

Jantrao

Jan, 12-06-2012 12:15 #27
Vraag: Om de houdbaarheid van deze producten te waarborgen zullen ze tijdens de productie verhit worden… dit dood dus alle bacterien (dus ook de aangeprezen "goede bacterien" is de reclame voor deze producten dan niet misleidend? Reactie infoteur, 13-06-2012
Beste Jan,

Je verwart pasteuriseren en steriliseren. Bij steriliseren verhit je het product zodanig dat alle bacteriën dood gaan, maar pasteuriseren is verhitting tot 72-80C. Dit doodt niet alle bacteriën, maar pasteuriseren brengt het aantal aanwezige bacteriën wel omlaag. Bedenk echter ook dat yoghurt geen melk is. Als de melk is gepasteuriseerd, moet het (om er yoghurt van te maken) een aantal uren op een constante temperatuur van 30-45C blijven. Het zijn de nog aanwezige melkzuurbacteriën die de melk in yoghurt veranderen door zich te vermenigvuldigen. Als er op dat moment ook probiotische bacteriën worden toegevoegd, zullen deze zich ook gaan vermenigvuldigen en daarmee kan het dus wel kloppen dat er in het uiteindelijke yoghurtproduct heel veel goede bacteriën zitten.

Groeten,
Jantrao

Bart, 16-04-2012 19:36 #26
Zelf was ik ook altijd heel negatief ten opzichte van deze producten. Deed het ook altijd af als fabeltjes. Een half jaartje geleden echter, had ik na een korte maar hevige ziekte, echt problemen om mijn spijsvertering terug op gang te krijgen. In feite kwam het er op neer dat bijna alles wat ik at, gewoon niet verder kwam dan mijn maag, en er op termijn dus gewoon terug uit moest. (overgeven dus). Na zo een kleine week te sukkelen, dan toch maar activia gaan eten. En binnen een termijn van slechts enkele dagen alles terug in orde, en ik kon terug normaal gaan eten. Misschien toeval, maar voorlopig ben ik zeker wel overtuigd.

Ricardo, 14-03-2012 15:28 #25
Leuk dat Yakult redelijk goed uit de bus komt in dit artikel, maar er zijn ook kanttekeningen. Yakult bevat een te kleine hoeveelheid levensvatbare bacteriën om effectief te zijn. Waarschijnlijker is dat de overige bestanddelen (melkbacteriën in de zoete yoghurt, de invloed van lactose op de stoelgang) een rol spelen bij mensen die zeggen verschil te merken na het gebruik van Yakult.

Ik vind wel dat de producent van Yakult (net als vele anderen) het heel gewiekst aanpakt: een klein percentage van een bacteriestam in een zoet yoghurtdrankje (omdat dat beter verkoopt dan bijvoorbeeld zuur) verkopen als wondermiddel om de weerstand te verhogen. Gelikte marketing en reclame en vervolgens hoef je alleen de omzet in de gaten te houden.

Een goed probioticum voldoet aan een aantal eisen: verschillende bacteriën in een voldoende hoge dosering (denk aan honderden miljoenen tot miljarden per soort), die het maagsap kunnen overleven en zich voldoende hechten aan de darmwand. Als je met deze checklist kritisch kijkt naar de populaire drankjes, dan halen ze geen van allen de test.

Er zijn veel goede probiotica in tabletvorm te verkrijgen (waar ik geen reclame voor ga maken) zonder de minpunten van een drankje. Een uitkomst voor mensen die suiker- en lactosevrij willen eten en dinken. De prijs (en wellicht kwaliteit) ligt wel hoger, maar natuurlijk is het ook mogelijk om zelf probiotica te maken.

Sara, 20-02-2012 17:12 #24
Lieve mensen, leer gewoon je eigen propbiotica maken! Veel goedkoper en gezonder.
Kefir maak ik regelmatig en yoghurt ben ik bezig mee. Zuurkool kan je ook maken of andere gefermenteerde groenten.

Yakult werkt wel degelijk, vriend van de familie had veel klachten. Hij nam eentje elke dag en zweert erbij.

Dat alles doodgaat in de maag kan niet waar zijn, anders zou niemand voedselvergiftiging hebben ;) dan zouden we nu ook rottendvlees kunnen eten…

J. Zijp, 04-01-2012 18:03 #23
De vraag is hoeveel bacillen de zeer effectieve antibiotische barriere van de maag overleven. Die behoedt in principe de darmen voor invasies van vreemde bacterien. Gezien het aantal bacterien in een portie yakult of activia en de aantallen nodig om een verschil te maken in de darmen, is enig effect niet erg waarschijnlijk.

Wjn van Leeuwen, 19-12-2011 06:42 #22
Ja ben er pas mee begonnen, en ben en het zoeken wat het beste voor mij is.
Ben namelijk diabetes, en heb wat moeite met de stoelgang.
Heb net 6 weken s`morgens Actimel gebruikt en ben daar best tevreden over.
Maar ja geld hé Yakult is wel goedkoper en ben daar nu mee begonnen.
Zal u laten weten hoe dit bevalt.
Groeten WJN van Leeuwen

Guido, 28-09-2011 10:48 #21
Aardig overkoepelend artikel. Voor de mensen in de reacties en schrijver Jantrao, die zich afvragen waarom de overheid dit niet aanpakt: ga er vanuit dat ze dit niet, deregulering, te weinig mankracht, wat het ook zei, dit word vanuit overheidswege nauwelijks aangepakt, tenzij het echt een gevaarlijk product is.

Gelukkig kun je het wel aanpakken, maar moet je dit zelf doen. Als je denkt te kunnen aantonen dat reclame misleidend is, kun je een klacht doen bij de reclame code commissie. Zij geven de fabrikant kans tot verbetering, doen ze dit niet, dan starten ze een publiekelijke campagne tegen het product. Zo heb ik van de Spa blauw website verwijderd gekregen, de bangmakerij dat er chloor in Nederlands drinkwater zou zitten, op verzoek van de commissie hebben ze de leugens verwijderd.

http://www.reclamecode.nl/

S. van Keulen, 31-08-2011 16:18 #20
Gebruik van activea en yakult binnen 12 uur kan dat zonder problemen? mvg. Reactie infoteur, 31-08-2011
Dat hangt volledig af van de persoonlijke situatie, maar zou in principe geen kwaad kunnen. Ontstaan er problemen, stop dan direct en raadpleeg een arts.

Jantrao

Chris, 31-05-2011 15:18 #19
Ik zie niet hoe dit kan werken. Al die middelen gaan door de maag waar de bacterien worden ondergedompeld in een zuurbad met ph kleiner dan 2. Hierdoor denatureren eiwitten. In andere worden, bacterien gaan dood. Dus hoe moeten deze dat wel overleven?

Meissie, 20-05-2011 06:52 #18
Ik merk door mijn pds ook dat alleen yakut voldoende werkt, heb veel minder klachten als ik t gebruik.de andere producen zoals activia wordt stoelgang dunner en darmen dus prikkelbaarder.ik hou het bij mijn oude vertrouwde yakult

@. René, 16-03-2011 11:40 #17
De term "genetisch gemanipuleerd" is hier wat ongelukkig gekozen. Er wordt namelijk niets gemodificeerd aan "genetisch", erfelijk materiaal (DNA en dergelijke).
Voor de rest, erg dominant zijn de toegevoegde bacteriën niet. De darmflora van een volwassen persoon bedraagt om en bij de 10 tot de macht 14 bacteriën. Deze bestaan uit honderden soorten, waaronder degene die toegevoegd worden door de drankjes in te nemen. Het zijn allemaal natuurlijke bacteriën, ze zullen dus absoluut geen kwaad doen of de balans vernietigen. Het is wel niet bekend hoeveel net van die bacteriën zal achterblijven in het spijsverteringsstelsel, waardoor het proces niet zo goed gecontroleerd zal zijn. Maar ben je een gezond persoon, en neem je toch de drankjes is, zal dat normaal gezien geen schadelijk effect hebben. Het zal gewoon geen extra positief effect hebben. Dat moet danone net veranderen aan hun propaganda, ze wekken bij mensen de indruk dat ze hun gezondheid zullen verbeteren, terwijl perfect gezonde mensen daar geen voordeel uit zullen halen.

René, 21-01-2011 23:30 #16
Ieder mens bouwt vanaf zijn geboorte een geheel eigen darmflora op, met vele uiteenlopende bacteriën die allemaal hun nuttige bijdragen leveren. Het zou oerdom zijn om daar - als je gezond bent - zomaar een genetisch gemanipuleerde, bijzonder dominante bacterie aan toe te voegen via dergelijke drankjes. Ze verhogen inderdaad je weerstand, maar vernietigen tegelijk de balans van je eigen darmflora.
Als je eenmaal bent begonnen met die 'rommel' is er dus eigenlijk geen weg meer terug. De industrie duwt mensen deze drankjes bijna letterlijk door de strot, zonder exact te weten wat de gevolgen zijn. Het draait ook hier om ordinair geld verdienen. Niks weerstand verhogen.

Onbegrijpelijk dat deze drankjes zomaar in de supermarkt mogen worden verkocht. Je kunt het de consument amper kwalijk nemen dat hij/zij het inneemt. De overheid had eerder moeten ingrijpen. Die kans is er geweest. Waarschuwingen waren er destijds volop.

Dr Mc de Jong, 19-08-2010 13:26 #15
Als wetenschapper, gespecialiseerd in de immunologie, ben ik het van harte eens met de strekking van dit artikel. Multinationals zijn bijzonder gehaaid in het wetenschappelijk onderbouwen van hun claims. De bijeen geraapte, afzonderlijke wetenschappelijke feiten kloppen meestal wel. Het probleem schuilt echter in het met elkaar verbinden van die feiten. Een recent voorbeeld is de Nutrilon Peuter Groeimelk, verrijkt met IMMUNOFORTIS, een gepatenteerde mix van prebiotische vezels. Wie de moeite neemt hun wetenschappelijke artikelen kritisch te lezen, zal al snel tot de konklusie komen dat ze een bewijs uit het ongerijmde leveren voor hun gezondheidclaims. Helaas kan dit in Nederland meestal straffeloos als je het handig aanpakt, zoals de Nutricia Club. Reactie infoteur, 19-08-2010
Bedankt voor uw reactie. Ik ben blij te horen dat ook een specialist wantrouwend staat tegenover de claims over probiotica van deze bedrijven.

Voor het schrijven van dit artikel heb ik redelijk eenvoudige research gedaan (alleen met de websites van de bedrijven). In principe kan ieder weldenkend persoon dit herhalen. Ik kan me voorstellen dat op publieke websites de zaak wordt versimpeld, maar als ook de wetenschappelijke artikelen te wensen over laten (zoals ik al vermoedde) wordt het hoog tijd dat de overheid dit soort claims in het luchtledige aanpakt.

Jantrao

Einstein, 17-07-2010 12:52 #14
Hallo allen,

Ik denk niet dat al dat probiotica werkt. Het is allemaal boel shit… en door de reclame spotjes en de marketing strategie wordt er met de psychologie van het consument gespeld om hem te doen geloven dat het wel recht doet aan de gezondheid. MAAR het omgekeerde is waar!
In laboratoria worden er met de bacteriën geknoeid en deze laatste worden genetisch gemanipuleerd. En dat zeggen ze zelf ook dat deze bacteriën heel speciaal zijn door het overleven van de maagzuur en levend de darmen bereiken.
Dan is de vraag heel simpel! hoe kan dat? als normale probiotica dat niet in staat is?(de probiotica die in yoghurt zit b.v.)? Nou de antwoord is heel simpel en dat is zoals hierboven genoemd, door de probiotica zodanig te manipuleren dat het wel het geval is… Veel mensen zijn tegen genetisch gemanipuleerd voedsel, maar door de campanges die de grootste bedrijven voeren om het conusment te laten geloven dat deze producten heel gezond zijn voor de darmflora, trapt de consument hierin en wordt hij gedwongen onbewust heel veel geld te betalen voor deze troep.
De bedrijven investeren miljoenen voor de marketing campagnes en voor het omkopen van biologen en wetenschapers om kracht bij te zetten aan deze illusie door te beweren dat het verantwoord is en dat het wetenschapelijk goed onderzocht is. Het geld wordt ook ruimschoots terug verdiend omdat de productie kosten laag zijn en de consument betaalt heel veel voor deze onzin. en het gaat uiteindelijk om miljarden winst.
Maar wat deze wetenschapers doen tegen beste weten in, is dat ze met iligale praktijken de consumenten aan het misleiden zijn. Want zij weten als geen ander wat er op genetisch gebied met deze bacteriën wordt gedaan… worden gemanipuleerd op een zodanige wijze dat het de darmen levend binnen komt, maar wat voor negatieve gevolgen deze voor de gezondheid zouden hebben wordt helemaal niet genoemd.
Aan de consument zelf rest zijn ogen open te doen en bewust om te gaan met zijn geld en deze niet uit te geven aan dit soort onzin… want van alle kanten wordt er met de emoties en psysche van de mensen gespeld met slimme truckjes van marketeers om zijn zakken leeg te kloppen en de hune te vullen… Alert dus en laat je niet verleiden door mooie campagne spotjes waarin wordt beweert dat je leven gezonder, gelukkiger, jonger, slanker, mooier, … enz eruit gaat zien want dit is pure onzin en meer niet!
Je kan er in tegendeel wel wat aan doen om bovenstaande te bereiken. door b.v. geen alcohol te drinken, niet te roken, te gaan sporten, veel water drinken, veel groenten en fruit eten, gevarieerd eten, het liefst biologische producten gebruiken, proberen zowel je psysche en physiek in evenwicht te houden, jezelf een vakantie en ontspanning gunnen… etc.
En niet door het kopen van probiotische producten dat één ding wat zeker en vast staat! geloof dus niet in alle onzin wat je op je bordje krijgt voorgeschoteld.
Groetjes,
einstein

Eke, 08-04-2010 11:10 #13
Is er ook iets bekend van (overheids) maatregelen tegen al die 'nepnamen'. Want het lijkt mij nogal volksverlakkerij en in een tijd waarin alles steeds doorzichtiger moet zijn voor de consument, zou het toch beter zijn als dit soort namen niet gebruikt mocht worden? Reactie infoteur, 09-04-2010
Hallo Eke,

Zoals in het artikel genoemd, is er in Amerika een "class action suit" geopend tegen Danone voor misleiding, o.a. door het gebruik van zogenaamd wetenschappelijke namen. Er is mij niets bekend over dergelijke actie in Nederland vanuit overheid, Consumentenbond of individuen. Het lijkt mij dat voor dit soort dingen we juist de EU hebben: om centraal, Europa-wijd dit soort praktijken aan te pakken. Schrijf een brief aan een EU parlementarier en wie weet komt er wat van.

Groetjes,
Jantrao

Kees, 17-03-2010 10:20 #12
Als diabeet vraag ik mij af of uw artikel ook zonder suiker te leveren is? Reactie infoteur, 18-03-2010
Hallo Kees,

Ik begrijp de vraag niet helemaal. Zijn de producten ook leverbaar zonder suiker? Vraag daarvoor aub de fabrikant.

Jantrao

Evert van Ketwich, 21-05-2009 10:26 #11
Wij wonen in Zuid Afrika (Westkaap). Gaarne zou ik willen weten of yakult ook hier en zo ja waar te krijgen is. Hier in de winkels ligt alleen Danone (groene bakjes) en dan ook nog met suiker. Ik zie uit naar Uw antwoord.
Met vriendelijke groet, Evert van Ketwich Reactie infoteur, 23-05-2009
Hallo Evert,

Ik heb even gezocht op internet, maar kan niets vinden over Yakult in Zuid-Afrika. Misschien is het mogelijk om het te bestellen en dan op laten sturen?

Jantrao

Frank, 08-04-2009 12:06 #10
In drink dagelijks actimel. ik heb een betere stoelgang. In sept 2008 in Turkije stopte ik met actimel.(het was er niet). Tijdens die vakantie raakte ik aan de diarree.Die stopte niet met uit Holland meegenomen middeltjes. In een kliniek ben ik aan het infuus geweest en heb Saccharomyces boulaidii van de dokter gehad.Ik heb het idee dat wat je opbouwt verdwijnt, waardoor je kwetsbaar wordt. Kun je uit voorzorg in probiotica in poedervorm meenemen inplaats van flesjes.

Sandravogel, 05-03-2009 14:20 #9
Vanwege verstoppingen en darmklachten was ik 14 dagen geleden begonnen met Yakult op aanraden van de huisarts. Nou had ik dat nou maar nooit gedaan! Ik kreeg een behoorlijk zware allergische reactie, zat van voetzolen tot aan mijn hoofdhuid onder de bulten en werd gek van de jeuk. Na het krijgen van medicijnen en zalf is het gelukkig weer opgelost. En Yakult was het enige nieuwe in mijn voedingspatroon. Is hier over wat bekend? Er staat nl. niets op de verpakking dat je allergische reactie van kan krijgen. En kan het dan zo zijn dat ik voor meer dingen allergisch ben, want heb al jaren last van darmklachten, hoofdpijn, vermoeidheid. Graag reactie van deze of gene. Reactie infoteur, 06-03-2009
Hallo Sandra,

Allergien zijn persoonlijk en op verpakkingen staan alleen standaardwaarschuwingen over de meest voorkomende allergien, bijv. pinda's, noten, gluten of melk. Misschien kan een allergietest uitwijzen waar je precies allergisch voor bent uit Yakult. Dit kan dan inderdaad de veroorzaker zijn van andere problemen, maar alleen een arts kan hierover uitsluitsel geven. Mijn advies: laat je testen.

Jantrao

Remo, 30-01-2009 13:46 #8
Mijn darmen maken veel lawaai en ook mijn stoelgang is al weken niet wat het zou moeten zijn. Op advies van een vriend ben ik Yakult gaan gebruiken; sinds twee weken drink ik 's ochtends vroeg voor het ontbijt (vezelkoekjes) een flesje. Misschien is de termijn nog te kort om een oordeel te kunnen geven, maar er is helaas nog geen resultaat. Iemand anders ervaring op dit gebied misschien voor ik een huisarts raadpleeg?

Kjpostma, 25-01-2009 15:32 #7
Vraag: Wanneer kun je het beste yakult innemen?Wij nemen de yakult altijd na de warme maaltijd, is dat wel goed?

Reinier Etienne, 13-01-2009 10:50 #6
Gisteren was ik bij de huisarts vanwege langdurige (3 weken) maagproblemen (misselijkheid, krampen, steken, heel lokaal). Leek een maagvliesontsteking. Bedacht me opeens dat ik ook sinds een week of 3 (ietsjes langer) dagelijks Actimel drink. Ik denk het niet maar ik kan dat niet goed beoordelen: zou er een verband kunnen zijn?

Heyvaert, 05-12-2008 09:54 #5
7 weken geleden heeft men mijn sterkontstoken galblaas weggenomen; ik heb 5 weken last gehad van spijsvertering (met pijn) en zeer moeilijke stoelgang. Nu na 2 weken ACTIVIA en Yacult 1x per dag, is mijn maag bijna terug zoals het hoort en mijn stoelgang(die vroeger ook moeilijk was) bijna normaal gekomen.

Weet Wat Je Eet?, 19-11-2008 15:03 #4
Sinds een week of twee koop ik Activia voor mijn vrouw. Dit tot haar grote tevredenheid. Voorheen kon zij slechts om de dag of vier/vijf naar het toilet en had vaak last van een opgeblazen gevoel. Erg lastig, ook voor de overige huisgenoten. Echter, na twee weken aan de Activia te zijn geweest, wordt de ontlasting alsmaar dunner. Tijd dus om te stoppen en het gebruik beter te doseren danwel om op een ander produkt over te stappen. Dat het werkt staat nu wel vast. Als bezorgde echtgenoot maak ik mij meer zorgen over eventuele ongewenste (schadelijke) bijwerkingen.

Bijl, 01-11-2008 11:43 #3
Vraagje, wat is beter om dagelijks te gebruiken? Actimel, Activia of Yakult? Want de een zegt dit en de ander zegt dat… Reactie infoteur, 02-11-2008
Hallo Bijl,

Tja, dat is de hamvraag. Het is natuurlijk een persoonlijke keuze, want ieder lichaam is anders.

In mijn onderzoek voor dit artikel is een ding me erg duidelijk geworden: Actimel en Activia beweren wetenschappelijk te zijn, maar geen enkel kritisch persoon zal dat accepteren met de informatie die ze nu geven. De naam van hun bacterie verandert per land met de marketingwensen en ik zie geen wetenschappelijke ondersteuning van hun claims dat het werkt. Yakult heeft een betere reputatie op dit gebied zowel qua bacterienaam als op wetenschappelijke ondersteuning.

Wat voor jou werkt, werkt niet voor een ander. Verder heb je vooral veel verschillende bacteriën nodig en zal een potje yoghurt of flesje yoghurtdrank nooit het wondermiddel zijn. Gevarieerd eten en drinken is nog altijd het beste advies.

Jantrao

Keimpe, 28-10-2008 14:02 #2
Wat een commercieel onzinverhaal! Al deze drankjes hebben geen of bijna geen effectieve werking. Er zitten daarvoor veel te weinig bacterien in de drankjes. Als je hier iets mee wilt, neem dan echte hoogwaardige probiotica. Ik zal geen namen noemen, anders maak ik reclame, maar die drankjes helpen echt niets!

G. S. de Jong, 14-09-2008 19:46 #1
Ik gebruik al een lange tijd 'Activia'. Nu krijg ik de indruk dat mijn darmen er aan gewend zijn, en de activerende werking minder is geworden. Door bovenstaand artikel ben ik van plan op Yakult light over te stappen.

Infoteur: Jantrao
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Reacties: 36
Schrijf mee!