InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > De gietaluminium braadpan van de Aldi

De gietaluminium braadpan van de Aldi

De gietaluminium braadpan van de Aldi Een goede braadpan is heel wat waard. Hij moet goed bakken, een mooi kleurtje geven en er voor zorgen dat bijvoorbeeld vlees goed gegaard wordt. Gietijzeren pannen zijn daar perfect voor. Maar die zijn loeizwaar en ook erg duur. De Aldi heeft in haar assortiment pannen die er op lijken. De gietaluminium braadpan van het Duitse merk Promont van de Aldi is niet zwaar en heeft als groot verschil dat hij betaalbaar is.

Gietaluminium braadpan

Gietaluminium lijkt op gietijzer. Althans de naam. Het is natuurlijk niet hetzelfde. Dat merk je vooral aan het gewicht. Een gietijzeren pan is loodzwaar. Als je hem bovendien laat vallen, spatten er stukken af of hij is helemaal doormidden. Ook kan hij geen grote temperatuurwisselingen ondergaan, want ook dan breekt hij. Bij de aluminium gegoten pan van de Aldi moet je ook wel wat oppassen, maar niet zo erg als bij een gietijzeren exemplaar. Geadviseerd wordt bijvoorbeeld wel om het hete glasdeksel en de hete pan niet plotseling te koelen met koud water. Warm water mag wel, maar het is natuurlijk altijd beter om hem eerst wat af te laten koelen, voordat hij gewassen wordt. Wat wel opvalt, is het gewicht, de pan is van een gewoon gewicht, je hoeft er geen bodybuilder voor te zijn om hem op te tillen.

Wat kun je met de braadpan van de Aldi

De braadpan van Promont (het merk dat Aldi verkoopt) is geschikt om mee te braden, te smoren, te stoven en te koken. Wie de pan koopt moet hem wel eerst controleren op krassen die mogelijk tijdens het transport of in de winkel zijn ontstaan. Zijn er krassen, breng de pan dan gewoon terug naar de winkel met de bon. Controleer meteen en ga er niet eerst mee koken. Zitten er bij het uitpakken krassen op, dan direct terug brengen naar de winkel. Als er krassen op de pan zitten, dan kunnen ze de kookzone beschadigen (zoals bij inductie koken).

Met antiaanbaklaag

De pan heeft een antiaanbaklaag. Om er voor te zorgen dat dit goed werkt, is het zaak om voor het eerste gebruik de pan twee tot drie keer uit te koken en met afwasmiddel schoon te maken. Daarna even invetten met wat olie. Pak daarvoor een stukje keukenpapier, doe er olie op, haal hem door de pan en hij is klaar.

Bron: Meintje HaringsmaBron: Meintje Haringsma

Hoe ziet de pan eruit?

De gietaluminium braadpan van Aldi is rond en heeft een glazen deksel met siliconen oren. Deze oren zijn ook uit te schuiven. In het deksel zitten twee gaatjes, waar de stoom uitkomt. Het deksel en de siliconengrepen kunnen het beste voor het eerste gebruik een keer in de vaatwasser gewassen worden. Is er geen vaatwasser, dan gewoon met heet water goed schoonmaken.

Temperatuur

De pan en de siliconen grepen zijn geschikt voor de oven tot 200 graden Celsius. Het glasdeksel kan die hitte niet aan. Die kan maar in de oven tot een temperatuur van 150 graden Celsius. Zoals bij elke pan kunnen deksel en grepen heet worden. Ovenwanten gebruiken is altijd verstandig.

Vetvrij

De pan van de Aldi kan gebruikt worden zonder vet, want hij heeft een antiaanbaklaag. Deze laag werkt goed. Wie zonder vet wil braden, zet de pan even kort op de middelstand van gas of elektra. Vervolgens het vlees in de pan en dan de temperatuur temperen. Wie wil stoven of koken, doet er vervolgens wat lauw water bij.

Wie wel gewoon vet wil gebruiken, doet een scheutje in de pan, laat het eerst lekker heet worden en doet dat bijvoorbeeld het vlees in de pan. Het vlees wordt mooi bruin van kleur, met of zonder olie. Ook hier wie wil stoven, doet er dan vervolgens wat bouillon of lauwwarm water bij.

Inductie koken en de Aldi braadpan

Let op bij inductie koken: Bij inductie koken moet de pan niet leeg worden verwarmd, omdat de braadtemperatuur heel snel heel hoog wordt. Dep in dat geval ook altijd vlees of groenten eerst, want anders brandt het in. Bovendien kan er bij het koken op inductie een zoemgeluid ontstaan met de pan. Dit betekent niet dat kookplaat of kookgerei kapot zijn.

Oververhitting van de pan

Wie een lege pan verwarmt (dus zonder vlees, groenten of iets anders) of zonder vet, of wie de pan droog laat koken loopt kans dat er schade aan de pan ontstaat. Er kan dan verkleuring optreden en de antiaanbaklaag kan beschadigd raken.

Verschillende maten

Het mooie van de Aldi braadpan is, dat hij er in verschillende maten is. In januari 2017 waren die maten:
  • Een doorsnede van 18 centimeter ongeveer 1,8 liter
  • Een doorsnede van 24 centimeter ongeveer 4.3 liter

Die van 28 centimeter is een flinke pan waar voor een groot gezin eten in gekookt kan worden. Maar ook kleinere hoeveelheden natuurlijk.

Vaatwasser of met de hand

De pan kan in de vaatwasser, maar dat is eigenlijk nooit aan te raden met een braadpan. Was hem gewoon met de hand, dan blijft hij het langste mooi. Dat gaat het beste door in de nog wat warme pan wat water te doen zodat voedselresten niet kunnen opdrogen. Even wat afwasmiddel en een zachte borstel doen de rest. Na het afdrogen met wat olie invetten geeft een goed resultaat. Wie de pan wel in de vaatwasser stopt, kan merken dat hij na verloop van tijd aan de buitenkant kan verkleuren. Dit is op te lossen met een schuursponsje.
© 2017 Singalees, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De alternatieven voor de Teflon panDe alternatieven voor de Teflon panMede door het verbod op veel soorten Teflon en door het verslechte imago van Teflon pannen, zijn er de laatste jaren ste…
Aldi wordt populair in steeds meer landenAldi wordt populair in steeds meer landenAldi is een concern wat zich verspreid heeft over 18 landen. Ook in Nederland komen meer vestigingen van deze winkelkete…
Kalkoenrollade met cognacCognac is een drank die afkomstig is vanuit Frankrijk. Oorspronkelijk waren het de Nederlanders die bij toeval de voorlo…
Kerstboodschappen bij de AldiAls je visite krijgt met kerst is het belangrijk dat je je op tijd bezig gaat houden met de boodschappen. Als je een din…
Vegetarisch met bietjes, zomerse erwtensoep, fattoushsaladeHeerlijke lichte vegetarische gerechten. Niet moeilijk om te maken, goed voor u gezondheid en voor het milieu.
Bronnen en referenties
  • Eigen ervaring en de gebruiksaanwijzing van de Aldi braadpan
  • Afbeelding bron 1: Meintje Haringsma
  • Afbeelding bron 2: Meintje Haringsma

Reageer op het artikel "De gietaluminium braadpan van de Aldi"

Reactie

Margareth Wisse, 14-02-2017 09:56 #1
Goedemorgen

Mijn vriendin en ik hebben deze braadpannen gekocht in 2 formaten. Het zijn hele handige pannen. Er is alleen 1 probleem als je ze afdroogt geven ze zwart af. Het zwart is niet van achtergebleven vet of zo. Het komt echt van het materiaal van de pan. Wij vinden het erg jammer, wat moeten we er mee doen?

Graag uw advies.
Gr. Margareth Reactie infoteur, 15-02-2017
Oh dat is vreemd, want dat heb ik helemaal niet. Heb je ze niet droog op het vuur gezet? Want daar kunnen ze niet tegen. Anders met het bonnetje terug naar de winkel en vragen om nieuwe Aldi pannen. Meestal doet Aldi daar niet zo moeilijk over.

Infoteur: Singalees
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Reacties: 1
Schrijf mee!