Producten en Chocola

Chocolade, Gezond of Ongezond?

Iedereen houdt wel van een stukje chocolade. Maar behalve dat chocolade lekker is, is nu ook ook bewezen dat het gezond kan zijn. De punten waarmee ik mij in dit artikel ga bezighouden zijn: Wat is er zo gezond aan chocolade? Is dit bij elk soort chocolade zo? Als chocolade zo gezond is, waarom wordt dit dan niet als geneesmiddel voogeschreven?


De Azteken en de Maya's

De Azteken en de Maya's wisten het al, cacao ( hier wordt chocolade van gemaakt) is gezond. De Azteken dronken het cacao als een bitter drankje dat zou werken als geneesmiddel. Tegenwoordig merk je door alle toevoegingen, suiker en specerijen, nauwelijks niets meer van de bittere smaak. Toch is juist de veroorzaker van die bittere smaak één van de meest gezonde bestanddelen van chocolade, namelijk: Flavonoïden. Deze stof verlaagt het cholesterolgehalte en werkt bloedstolsels tegen, dit doen broccoli, tomaat en andere groenten ook : verkleining van de kans op hart- en vaatziekten.
Van een aantal flavonoïden is ook aangetoond, bij proefdieren :(, dat ze het schadelijke effect van vrij zuurstofradicalen neutraliseren en enzymprocessen in een gunstige zin beïnvloeden op het gebied van celdeling ( kanker) en lichaamsafweer. Daarbij bevat cacao serotonine en fenylethylamine, deze stoffen gaan stress tegen. Deze stoffen komen in tegenstelling tot de flavonoïden maar in lage gehaltes voor.

Pure chocolade

Wanneer u van deze effecten wilt meegenieten terwijl u chocolade eet, moet u er wel voor zorgen dat u de juiste chocolade eet. Pure chocola is daarbij het toverwoord, hoe puurder ( hoger cacao gehalte ) hoe beter. Daarbij zit in pure chocola minder suikers en vetten, wat deze chocola ook weer gezonder maakt dan melkchocolade. In het vakblad Journal of the American Medical Association staat een onderzoek beschreven. De onderzoekers lieten 14 proefpersonen met verhoogde bloeddruk twee weken lang elke dag 85 gram chocola eten. De helft van die 14 personen kreeg witte chocola, en de andere helft kreeg goede pure chocola te eten. Na twee weken was de bloeddruk van de personen die de pure chocolade aten verlaagd : twee tot 5 punten! Pure chocola kan dus gebruikt worden om de bloeddruk te verlagen, aldus de onderzoeker.

Cacao als Geneesmiddel

Vroeger werd cacao ook gebruikt als geneesmiddel. Tot eind 18e eeuw werd cacao in Amerika als geneesmiddel voorgeschreven. Zelfs al rond de 7e eeuw na christus gebruikten de Azteken een cacaodrankje als geneesmiddel. In Europa echter, zijn vanaf het prille begin van de chocolade al allerlei stoffen toegevoegd die chocola ongezond maken. Tegenwoordig bestaat de meeste chocola voornamelijk uit suikers en vetten. Goede, echte pure chocolade is echter gezond dankzij de flavonoïden en de anti-oxidaten die erin zitten en bevat weinig suikers en vetten.

Conclusie

Chocolade kan dus gezond zijn. Maar let goed op of de chocola niet voornamelijk uit suikers en vetten bestaat en dus meer een dikmaker is dan geneesmiddel. Elke dag een stukje pure chocola kan wonderen doen met je bloeddruk. Geniet ervan, maar wel met mate.
© 2007 - 2009 Fingon, gepubliceerd in Producten (Eten en Drinken) op 29-12-2007. Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van Fingon is vermenigvuldiging van dit artikel verboden. Meer...

Verwante artikelen

Bronnen en/of referenties

  • http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/13919171/
  • http://www.natuurlijkerwijs.com/flavonoiden.htm
  • http://www.healthdirect.nl/view.cfm?template=nieuws&id=3097&website_id=92
  • http://www.vlissingen.nl/web/show/id=294468/contentid=3396

Reageer op het artikel "Chocolade, Gezond of Ongezond?"


Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.