InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Specerijen en Kruiden: Koriander

Specerijen en Kruiden: Koriander

Specerijen en Kruiden: Koriander Koriander is een veelgebruikt specerij en kruid. Kruid, omdat ook de groene bladeren van de plant worden gebruikt. Dit laatste vooral in de Aziatische keukens. Het specerij, de gedroogde zaden, wordt ook in Westerse keukens regelmatig gebruikt.

De plant

De plant, Coriandrum sativum, behoort tot de familie van de peterselie-achtigen, de Apiaceae. Zowel de zaden als de verse bladeren van de plant worden gebruikt, beiden hebben echter een totaal verschillende smaak, ze kunnen elkaar dus niet vervangen. In Thailand gebruikt men ook de wortels van de plant.

Het is niet geheel duidelijk waar de plant oorspronkelijk vandaan komt, waarschijnlijk uit het Mediterrae gebied of uit Klein Azië. Tegenwoordig zijn Marokko, Roemenië en Egypte de grootste producenten.

Koriander in de keuken

Koriander is al een oud specerij, het wordt al genoemd in de Bijbel. En in het Oude Egypte werd koriander al gecultiveerd. Men dacht dat koriander potentie-verhogend werkte. Ook wordt gezegd dat koriander in de hangende tuinen van Babylon werd gebruikt, vanwege de specifieke geur. In Europa deed koriander zijn intrede in de Middeleeuwen.

Koriander wordt in India veel gebruikt in curries en 'masalas'. Korianderzaden worden vaak geroosterd of gebakken.Ook in Latijns Amerika is het gebruik van koriander populair.

De groene bladeren worden in Azië veel gebruikt, in China en delen van India. Vooral in Thailand echter is groene koriander een onmisbaar bestanddeel van de traditionele keuken. Ook in de Mexicaanse keuken wordt verse koriander gebruikt, bijvoorbeeld in guacamole.

De smaak van verse koriander

Over de smaak van verse koriander verschillen de meningen. In Europa moeten mensen vaak wennen aan de smaak en vinden verse koriander in het begin niet lekker. Met de komst van meer internationale keukens, zoals de Mexicaanse en Thaise, neemt de waardering voor verse koriander in het Westen toe.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Specerijen en Kruiden: Koriander"

Infoteur: Sasati
Laatste update: 16-04-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Special: Specerijen en Kruiden
Schrijf mee!