InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Verschillende soorten honing

Verschillende soorten honing

Wist je dat er wel meer als tien soorten honing bestaan? Ben je ook benieuwd welke jij het lekkerst vindt? Dan wordt het tijd om de verschillen te bekijken en te proberen.

Hoe bepaalt de bij het soort honing?

Eigenlijk bepaalt een bij dat niet, maar de imker. Het soort honing dat ontstaat is afhankelijk van de plaats waar de bijenkorven zich bevinden. Als de bijenkorven in een fruitboomgaard staat, dan krijg je een fruithoning en staan de bijenkorven op de heide dan krijg je heidehoning. Zo simpel is het eigenlijk. Bloemen en kruiden bepalen de smaak van de honing.

Soorten honing

Honing is er vloeibaar, in crème, in raat of in brok. Vloeibare honing is hoe het uit de honing raten wordt geslingerd. Crème honing ontstaat door vloeibare honing te mengen met fijn gekristalliseerde honing. Raathoning is honing gesneden uit de raat, en met bijenwas. Brokhoning is een stukje raathoning in een pot met vloeibare honing.Hieronder volgen de bekendste honingsoorten;

Klaverhoning

Klaverhoning is smeuïg en heeft een fijne smaak. De honing smaakt een beetje naar karamel.

Heidehoning

Heidehoning is de duurste soort honing. Dit komt omdat heidevelden schaars zijn. Heidehoning moet je dun smeren, omdat de smaak nogal pittig is. De kleur van heidehoning is volbruin en goede heidehoning is erg stijf.

Fruithoning

Fruit honing is fruitig en zoet van smaak. De honing is licht van kleur en kristalliseert niet snel.

Bloemenhoning

Bloemenhoning is wel een van de bekendste soorten honing. De smaak kan erg verschillend zijn, het is maar net uit welk jaargetijde de honing door de bijen wordt gewonnen. Deze honing is rijk aan vitaminen en mineralen en vinden de meeste mensen lekker.

Tijmhoning

Tijmhoning is een pittige honing die die vooral goed is voor de luchtwegen. Vooral met een verkoudheid is dit een goed middel. Tijmhoning maakt het slijm namelijk los.

Acaciahoning

Acaciahoning is een geurige en zachte honing. De smaak is erg lekker en deze honing wordt vaak gebruikt in yoghurt, thee of koffie.

Geneeskracht

Honing is geneeskrachtig en wordt veel gedronken door mensen die verkouden zijn of de griep hebben. Een veel voorkomende fout is dat mensen honing in hun hete thee doen. Hierbij verdwijnt alle geneeskracht. Dit gebeurt bij een temperatuur boven de 45 graden Celsius.

Versuikeren/kristalliseren

Vooral vloeibare honing versuikert. Dit kan een paar maanden tot een jaar duren. De honing is gewoon nog eetbaar dus je hoeft het niet weg te gooien. Om dit te voorkomen kan je het beste regelmatig in de pot roeren. Honing kan je weer vloeibaar maken door de pot au bain marie op te warmen. Maar zorg dat de temperatuur niet boven de 40 graden uitkomt, anders verdwijnen alle goede eigenschappen van de honing.
© 2013 - 2017 Linda1986, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Arizona ijstheeWie wil het nou niet, met een vrolijk flesje of blikje drinken op bijvoorbeeld het werk of op school komen! De sprankele…
Warme geitenkaas op een broodje met fris slaatje (veggie)Warme geitenkaas op een broodje met fris slaatje (veggie)Geitenkaas kan je op verschillende manieren in een gerecht verwerken. Als lunch kan je geitenkaas op een broodje opwarme…
Honing doodt bacteriën en geneest wondenHoning doodt bacteriën en geneest wondenIedereen kent de zoete smaak van honing. Het wordt beschouwd als een puur natuurproduct omdat het door bijen wordt gemaa…
Moerbeien, Raw Superfoods + receptMoerbeien, Raw Superfoods + receptMoerbeien, ook wel moerbessen genoemd, zijn een van de superfoods. Ze zijn ontzettend gezond en ook nog eens onwijs lekk…
Puur natuur: de genezende kracht van honingHoning is ongetwijfeld een op en top zuiver natuurproduct. Het is niet alleen lekker én een gezonde zoetmaker, honing is…
Bronnen en referenties
  • http://www.imkerijerik.nl/index.php/alles-over-honing/soorten-honing

Reageer op het artikel "Verschillende soorten honing"

Reactie

Bongers, 04-12-2015 10:00 #1
Heeft een potje honing gekocht waarop staat Honing Miel bij Jumbo ik heb een tipje geproefd maar vind de smaak afschuwelijk maar in de pap kwam die smaak niet terug gelukkig, weet u waar deze honing is uit ontstaan en is hij voor mij suiker patient 2 geschikt?

Infoteur: Linda1986
Gepubliceerd: 03-10-2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Reacties: 1
Schrijf mee!