InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Peulvruchten: Adukibonen

Peulvruchten: Adukibonen

Wat zijn adukibonen? Hoe smaken ze en hoe worden ze gebruikt? En zijn deze peulvruchten goed voor je gezondheid?

Wat zijn het?

Adukibonen, ook wel adzukibonen of azukibonen genoemd, zijn een soort peulvrucht uit Azië. Het zijn relatief kleine, wat bollere, lichtrood tot donkerrood/bruin tot paarsachtige bonen met een dun crèmekleurig streepje aan een kant. Er bestaan ook witte, zwarte, grijze en verschillende gevlekte adukibonen, maar deze worden vrijwel niet verkocht. Adukibonen zijn de zaden van de Vigna Angularis. De Vigna Angularis is een eenjarige klimplant die veel geteeld wordt in Azië.

Hoe te gebruiken?

Adukibonen hebben een zoete iets nootachtige smaak. Voordat de bonen worden gebruikt worden ze vaak eerst geweekt in water. De tijd die het nodig heeft om te weken ligt aan hoe je het gaat gebruiken maar over het algemeen is een uurtje in lauw-warm water genoeg. Er zijn ook recepten waarbij de adukibonen niet eerst geweekt worden, dit is vaak om de kleur en vorm beter te behouden en de bonen wat meer "bite" mee te geven. Adukibonen kunnen beter niet rauw gegeten worden omdat dit schadelijk zou kunnen zijn voor je gezondheid door de natuurlijk gifstof lectine die onschadelijk wordt gemaakt door de bonen te koken.

Adukibonen worden vaak gebruikt in etnische gerechten en zijn heel veelzijdig in gebruik. Zo laten adukibonen zich bijvoorbeeld uitstekend lenen voor soepen, stoofschotels, salades, dips, desserts en in combinatie met ontbijtgranen. Ook kunnen adukibonen gebruikt worden als kiemgroente.

In Azië zelf verwerken ze adukibonen vaak tot een soort bonenpasta, niet zelden met suiker toegevoegd om het geheel nog zoeter te maken. Deze bonenpasta wordt dan weer vaak gebruikt als vulling in vele zoete gerechten en desserts. Traditioneel worden deze bonen gegeten met nieuwjaar zodat men een gelukkig jaar tegemoet kan zien.

Gezond!?

Adukibonen bevatten relatief veel eiwitten, oplosbare vezels, ijzer, kalium, foliumzuur en magnesium. Vergeleken met andere peulvruchten zijn adukibonen gemakkelijk te verteren. Ook hebben deze bonen een lage glycemische index, wat ze uitermate geschikt maakt voor mensen die lijden aan diabetes en problemen met hun bloedsuikerspiegel.

In Japan worden adukibonen ook wel de koning der bonen genoemd door hun heilzame effecten op de gezondheid. Deze bonen zouden vooral een zeer gunstig effect hebben bij de bestrijding van nier- en blaasinfecties en bij problemen met de lever. Ook zouden ze helpen bij het bijvullen van de hoeveelheid rode bloedcellen waardoor ze vaak door vrouwen na hun menstruatie worden gegeten.

Voedingswaarde

Hieronder staat de voedingswaarde van adukibonen per 100 gram.

Energetische waarde (Kcal)131 Kcal
Energetische waarde (Kj)548 Kj
Water65,9 gram
Eiwit7,2 gram
Koolhydraten24,8 gram
Suikers-
Vet0,1 gram
Verzadigd vet0 gram
Enkelvoudig onverzadigd vet0 gram
Meervoudig onverzadigd vet0 gram
Cholesterol0 milligram
Vezels-
Vitamine A0,01 milligram
Vitamine B10,03 milligram
Vitamine B20,03 milligram
Vitamine B6-
Vitamine B11-
Vitamine B12-
Vitamine C-
Vitamine D-
Natrium8 milligram
Kalium410 milligram
Calcium30 milligram
Fosfor-
Ijzer1,8 milligram
Magnesium50 milligram
Koper-
Zink1,1 milligram

Lees verder

© 2013 - 2017 Good-info, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Voedzame, veelzijdige peulvruchtenPeulvruchten zijn erg gezond. Ze zitten vol eiwit (per 100 gram even veel eiwit als 100 gram vlees), veel vitamines B, i…
Bruine bonen schotelsLekker koken met bruine bonen, vegetarisch of met worst, met een frisse sla of uit de oven, het kan allemaal.
Peulvruchten: LimabonenWat zijn Limabonen? Hoe smaken ze en hoe worden ze gebruikt? En zijn deze peulvruchten goed voor je gezondheid?
Basisrecept voor niet-doorgestoken groente-&peulvruchtensoepEen niet-doorgestoken soep bevat zeer fijn gesneden groenten. Er zijn verschillende soorten, zoals meelspijssoepen en gr…
Waar zijn de bruine bonen gebleven?Waar zijn de bruine bonen gebleven?Bruine bonen behoren tot de peulvruchten. We kennen veel soorten peulvruchten, die we graag op ons bord terecht laten ko…
Bronnen en referenties
  • http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=610

Reageer op het artikel "Peulvruchten: Adukibonen"

Reactie

Linda, 19-04-2014 12:19 #1
Hoe lang moet je deze bonen (na 12 uur weken) minimaal gekookt hebben om ze te kunnen gebruiken. Ik wil ze namelijk vermalen, dan verwerken met andere specerijen en kruiden en vervolgens bakken in sla olie. Deze vraag heb ik ook voor kikkererwten.

Infoteur: Good-info
Gepubliceerd: 19-04-2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Special: Peulvruchten
Reacties: 1
Schrijf mee!