InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Peulvruchten: Kapucijners

Peulvruchten: Kapucijners

Wat zijn kapucijners? Hoe smaken ze en hoe worden ze gebruikt? En zijn deze peulvruchten goed voor je gezondheid?

Wat zijn kapucijners?

Kapucijners, ook wel velderwt, schokkererwt, vale erwt, grauwe erwt, raasdonders en grauwe ganzen genoemd, zijn grote, dikke, vrij ronde tot eivormige bonen. Vers hebben kapucijners een wat vale, grauwe, grijsgroene kleur, wat ook veel van de bijnamen voor de kapucijner verklaart. Na het drogen echter krijgen ze een lichtbruine kleur die steeds donker wordt naarmate ze langer bewaard worden.

Kapucijners zijn de zaden van een soort van de Pisum Sativum (erwt). Deze plant produceert peulen van vier tot vijf centimeter die ongeveer vier bonen bevatten. De bloemen van deze klimplanten bloeien purper en de peulen zelf, waar de kapucijners in zitten zijn blauw tot paars van kleur. Een bekend ras dat veel geteeld wordt door amateurs is de "blauwschokker", vandaar ook de bijnaam "schokkererwt". Kapucijners worden gewonnen door de plant uit te laten drogen en dan de kapucijners pas te oogsten. Hierdoor zijn ze ook meteen natuurlijk gedroogd.

Hoe gebruik je ze?

De romige textuur van kapucijners maakt ze zeer geschikt om te pureren. Deze bonen hebben een zoete, vlezige, spek-achtige smaak. Ze worden ook vaak gecombineerd met spek omdat deze twee elkaar complimenteren. Waar ze ook vaak mee gecombineerd worden is bonenkruid. In eerste instantie waren deze bonen vooral populair om te bakken. Nu worden deze voornamelijk gebruikt in stoofschotels, hutspot en eenpansgerechten. Ook worden deze bonen wel gebruikt om soep van te maken of toegevoegd in een maaltijdsalade. Ook worden ze onder andere gebruikt om een saus van te maken die in Engeland heel populair is en vaak bij het traditionele "Fish & Chips" (vis met friet) wordt gegeten. Ook worden ze gebruikt om verschillende Aziatische snacks mee te maken, onder andere de bekende wasabi erwten.

Gedroogde kapucijners moeten eerst worden geweekt voordat ermee kan worden gekookt. De tijd dat de kapucijners moeten weken ligt aan hoe oud de kapucijners zijn, des te ouder, des te langer. Kapucijners kunnen beter niet rauw gegeten worden omdat dit schadelijk zou kunnen zijn voor je gezondheid door de natuurlijk gifstof lectine die onschadelijk wordt gemaakt door de bonen te koken.

Gezond?

Kapucijners bevatten veel voedingsstoffen, waaronder eiwitten, vitaminen, mineralen en hebben ze een hoog vezelgehalte. Voor een voedingsmiddel met een dergelijke hoeveelheid vezels hebben ze relatief weinig calorieën. Ze worden ook vaak als vleesvervanger gegeten door de eiwitten en vitamine C, B1 en B2 die er in zitten. Vlees kan worden vervangen door kapucijners in een verhouding van vier op drie (100 gram vlees voor 75 gram kapucijners). Een ander gunstig feit van kapucijners is dat ze goed in ons eigen land groeien en ze hier dan ook veel worden geteeld. Dit houdt in dat de kapucijners die we eten van heel dichtbij komen, en niet van ver hoeven komen waardoor ze ook niet aan de effecten van langdurig transport bloot komen te staan.

Voedingswaarde

Hieronder staat de voedingswaarde van kapucijners per 100 gram.

Energie (Kcal)104 Kcal
Energie (Kj)438 Kj
Water70,9 gram
Eiwit6,5 gram
Koolhydraten14 gram
Suikers0 gram
Vet1 gram
Verzadigd vet0 gram
Enkelvoudig onverzadigd vet0 gram
Meervoudig onverzadigd vet0,8 gram
Cholesterol0 milligram
Vezels6,6 gram
Vitamine A0 milligram
Vitamine B10,1 milligram
Vitamine B20,02 milligram
Vitamine B60,06 milligram
Vitamine B1110 microgram
Vitamine B120 microgram
Vitamine C-
Vitamine D0 microgram
Natrium250 milligram
Kalium200 milligram
Calcium32 milligram
Fosfor120 milligram
Ijzer1,5 milligram
Magnesium20 milligram
Koper-
Zink1,1 milligram

Lees verder

© 2013 - 2017 Good-info, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Kapucijner
  • http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=986

Reageer op het artikel "Peulvruchten: Kapucijners"

Reactie

Barbera, 10-09-2013 01:55 #1

Infoteur: Good-info
Laatste update: 19-04-2013
Gepubliceerd: 19-04-2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Special: Peulvruchten
Reacties: 1
Schrijf mee!