InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Honing, een natuurproduct en natuurlijke zoetmaker

Honing, een natuurproduct en natuurlijke zoetmaker

Honing, een natuurproduct en natuurlijke zoetmaker Honing is de eerste zoetstof die mensen vroeger bij het bereiden van gerechten gebruikten. Heel lang is dit de enige zoetstof geweest en in veel oude recepten wordt dan dus ook honing gebruikt in plaats van suiker. Is honing gezond of niet? Hoeveel suiker zit er eigenlijk in honing? Waarom mag je geen honing aan kleine kinderen geven? Wat kan je verder allemaal met honing doen?

Honing op brood

Honing is allereerst een zoet broodbeleg. Op het brood kan honing met verschillende andere producten gecombineerd worden.
  • Doe bijvoorbeeld eens een beetje honing op een tosti ham/kaas, voordat hij het tosti ijzer ingaat.
  • Ook een broodje met brie en honing, evt. aangevuld met een blaadje sla is een smaakvolle combinatie.
  • De combinatie honing en brie doet het sowieso goed. Een tosti met brie en honing, evt. aangevuld met walnoten is erg lekker.
  • Voor de zoetekauwen is een tosti honing/banaan een aanrader.

Waarom mogen kleine kinderen geen honing?

Honing is een natuurproduct en daarom kan het verontreinigingen bevatten. De mogelijkheid bestaat dus dat er sporen van bacteriën in de honing zitten. Wat veel voorkomt in de natuur is de bacterie Clostridium Botulinum. Deze bacteriesporen kunnen normaal geen kwaad, alleen bij kleine kinderen (jonger dan 1 jaar) bestaat de kans dat de sporen uitgroeien tot volwaardige bacteriën en zo botulisme bij de baby veroorzaken. Ook mensen met ernstige darmklachten zoals bijvoorbeeld de ziekte van Crohn moeten voorzichtig zijn met het consumeren van honing. Bij deze mensen is de darmflora vaak aangetast en in zeldzame gevallen kan de Clostridium Botulinum bacterie hier problemen geven.

Waaruit bestaat honing?

Honing bestaat voor minimaal 80 % uit suikers, verder zit er Vitamine C, Vitamine B2, Vitamine B6, Natrium, Kalium, Calcium, Fosfor, IJzer, Magnesium, Koper en Zink. De hoeveelheid van deze vitamines en mineralen is afhankelijk van de kwaliteit van de honing. Dit is niet erg indrukwekkend, maar de beste eigenschap van honing is zijn antibacteriële werking. Honing heeft antibacteriële eigenschappen tegen minstens zestig verschillende soorten bacteriën.

Honing als geneesmiddel

De geneeskrachtige werking van honing komt het best tot zijn recht wanneer je de honing direct bij de imker haalt. Honing uit de supermarkt wordt verhit voordat het in de potjes gaat. Hierdoor vermindert de antibacteriële werking van het product.
  • Een theelepeltje honing of wat citroensap met honing en peper kan bij keelpijn de keel verzachten.
  • Ver helpt af en toe een theelepel honing bij een hardnekkige kriebelhoest.
  • Een glas lauw water met hierin honing opgelost zou maagpijn verminderen.
  • Bij kleine ontstekingen op de huid (acne) werkt een honingmaskertje ontstekingsremmend.
  • Bij wonden schijnt honing op de wond de wondgenezing te bevorderen. Vooral bij brandwonden laten wetenschappelijke studies opmerkelijke resultaten zien.
  • Bij droge plekken of licht eczeem kan insmeren met een mengsel van één theelepel honing, één theelepel olijfolie en een halve theelepel citroensap verlichting geven.
  • Diarree wordt meestal veroorzaakt door bacteriën en honing remt de bacteriegroei. Het eten van honing heeft bij diarree dus een gunstig effect.

Verder wordt beweerd dat honing eten tijdens bestralingen een gunstig effect geeft en dat honing zou helpen tandbederf tegen te gaan. Dit is echter niet wetenschappelijk bewezen.

Waarom heeft honing een antibacteriële werking?

Dit is eeuwen lang een raadsel geweest, maar sinds 2010 is het raadsel ontrafeld. Dit door microbioloog Paul Kwakman en zijn team in het AMC (Academisch Medisch Centrum in Amsterdam). Hij ontdekte dat een klein eiwit in de honing (wat bijen ook gebruiken voor hun eigen afweersysteem) hiervoor verantwoordelijk is.

Honingweetjes

Volgens het boek '1001 Weetjes' van Matthew Morgan is honing het enige voedsel wat niet bederft. De houdbaarheidsdatum op de verpakking heeft te maken met nuttige bestanddelen in de honing. De werkzaamheid hiervan neemt langzaam af en wordt 'slechts' twee jaar gegarandeerd.

Honing uit de winkel is meestal afkomstig van bijen die zijn bijgevoerd met suikerwater. Dit verhoogt de honingproductie en zorgt er voor dat de bijen goed de winter doorkomen, ondanks dat hun honing is weggenomen. Deze honing versuikert hierdoor sneller en is ook iets zoeter van smaak. De echte honingsmaak is bij deze honing wat minder goed te proeven dan bij de honing die afkomstig is van imkers die niet bijvoeren.
Gerelateerde artikelen
Gevaren van honing voor baby'sGevaren van honing voor baby'sDat honing gevaarlijk kan zijn voor baby's is inmiddels bekend. Doordat het maagdarmstelsel bij baby's nog niet goed is…
Hoe gezond is honing?Hoe gezond is honing?Honing is een natuurproduct en dat maakt het gezond, althans zo redeneren we. Gezond leven lijkt een soort hype en we vi…
Puur natuur: de genezende kracht van honingHoning is ongetwijfeld een op en top zuiver natuurproduct. Het is niet alleen lekker én een gezonde zoetmaker, honing is…
Honing: natuurproduct geproduceerd door honingbijenHoning: natuurproduct geproduceerd door honingbijenHoning is een honderd procent natuurlijk product dat niet fabrieksmatig nagemaakt kan worden. Honing ontstaat in een bij…
Verschillende soorten honingWist je dat er wel meer als tien soorten honing bestaan? Ben je ook benieuwd welke jij het lekkerst vindt? Dan wordt het…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stevepb / Pixabay
  • http://www.goedgevoel.be/gg/nl/9/Gezondheid/article/detail/1194963/2010/12/13/Honing-het-beste-medicijn-in-huis.dhtml
  • http://www.mamaenzo.nl/peuter/voeding/kinderen-honing

Reageer op het artikel "Honing, een natuurproduct en natuurlijke zoetmaker"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 23-02-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!