InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Venz hagelslag op de ontbijttafel

Venz hagelslag op de ontbijttafel

Venz hagelslag op de ontbijttafel Wij Nederlanders kunnen bijna niet zonder onze hagelslag. Op YouTube is een aardig filmpje te zien over verschillende ontbijten in verschillende landen en de reactie van kinderen hierop. Er is geen één ontbijt wat zo in de smaak valt als de Nederlandse boterham met hagelslag. Venz is één van de makers van dit product. Hoe gezond is hagelslag eigenlijk? Welke varianten zijn er en in welke landen wordt er hagelslag gegeten?
Op vrijwel iedere Nederlandse ontbijttafel vinden we jam, kaas en hagelslag als broodbeleg. Zeker in gezinnen met kinderen zal de hagelslag als broodbeleg zelden ontbreken. Wij Nederlanders beginnen de dag graag zoet en dat wordt vooral duidelijk wanneer je in de supermarkt rondkijkt. In weinig andere landen zie je zoveel zoet broodbeleg. Naast de hagelslag kennen we ook de vruchtenhagel, chocoladepasta, stroop, honing, jam en muisjes.

De geschiedenis van Venz

Venz begon als eenmansbedrijfje in 1890 en al snel kwamen de zonen in het bedrijf en werd het een familiebedrijf. Dit leverde ook de naam van het bedrijf. De Vries EN Zonen werd afgekort als VENZ, en zo kwam het bedrijf aan zijn naam. Sinds 1936 maakt deze chocolade en suikerwerkfabriek chocolade hagelslag. Venz is de bedenker van chocoladehagelslag. Dit is ook de reden dat deze firma als enige de naam hagelslag mag gebruiken. Andere fabrieken gebruiken de naam chocoladehagel. Helaas is Venz tegenwoordig geen familiebedrijf meer. De firma is onderdeel geworden van de Amerikaanse voedingsgigant Heinz.

Producten van Venz

Venz heeft heel veel varianten van de bekende hagelslag op de markt gebracht. We kennen allemaal de versies melk en puur en daarnaast heeft Venz ook deze smaken uitgebracht met minder suiker en als XXL hagel variant. Hiernaast heeft Venz speciaal voor kinderen de rimboe versie, bestaande uit Krokovlokken, Tijgervlokken, Apenhagel en Pandavlokken. Voor mensen die alle varianten een keer willen uitproberen is er Venz Mini. Acht verschillende smaken in kleine doosjes, goed voor één boterham.

Een typisch Nederlands product

Hagelslag is een typisch Nederlands product. Naast Nederland wordt ook in België op grote schaal hagelslag gegeten, maar verder is dit product moeilijk te krijgen. Alleen in de zogenaamde Dutch Shops vind je in het buitenland onze Nederlandse hagelslag. Veel Nederlanders die geëmigreerd zijn naar het buitenland, vermelden dan ook hagelslag als één van de dingen die ze missen. In de meeste andere landen wordt chocoladehagel toch echt gezien als taartversiering en snoep. Dat kinderen dit eten kunnen ze nog enigszins begrijpen, maar volwassenen die hagelslag over hun brood strooien vinden ze erg vreemd.

Hoe gezond is hagelslag?

Hagelslag bestaat uit suiker, chocolade en melkbestandsdelen. Het is dus gewoon snoep op je brood en voornamelijk een energieleverancier. Qua calorieën moet je het vergelijken met een boterham met kaas. Niet echt weinig dus. Desondanks is een boterham met hagelslag te prefereren boven geen ontbijt, want dat is ongezonder. Wanneer een school meedoet aan het schoolontbijt van het voedingscentrum, staat de hagelslag dus gewoon op tafel.

Richtlijnen warenwet

Volgens Warenwetbesluit Cacao en chocolade, artikel 11 en artikel 12, mag pure hagelslag alleen hagelslag genoemd worden wanneer het ten minsten 32% droge cacaobestanddelen bevat, inclusief ten minste 12% cacaoboter en ten minste 14% vetvrije droge cacaobestanddelen. Voor melk hagelslag geldt een totaal van 20% droge cacaobestandsdelen. Dit zijn dan ook precies de hoeveelheden die op de verpakking van de Venz chocolade hagelslag vermeld staan.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ramdlon / Pixabay
  • www.venz.nl
  • http://wetten.overheid.nl/BWBR0012958/geldigheidsdatum_17-10-2012#3_Artikel11

Reageer op het artikel "Venz hagelslag op de ontbijttafel"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 23-03-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!