InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Het Specerijen ABC

Het Specerijen ABC

Het Specerijen ABC Koken met specerijen is een prima methode om gerechten op smaak te brengen. Toch is dit niet altijd gemakkelijk, want welke specerij past goed bij het product dat u gebruikt? In dit artikel vindt u de meest voorkomende specerijen en hun eigenschappen in alfabetische volgorde.
Een specerij is een, meestal tropisch, product, dat voornamelijk wordt gebruikt voor het op smaak brengen van gerechten. Vrijwel alle specerijen komen oorspronkelijk uit India, Indonesië en omliggende landen. Hier worden specerijen al langere tijd gebruikt. Zo'n 500 jaar geleden begonnen West-Europese ontdekkingsreizigers specerijen naar Europa te importeren. In die tijd golden specerijen als medicijnen, voor gebruik als smaakversterker waren specerijen veel te kostbaar. In de 17e eeuw werden specerijen minder prijzig en begon men ze te gebruiken om producten op smaak te brengen die eigenlijk te oud waren om nog te eten. Toen men betere conserveringsmiddelen ontdekte, werden specerijen pas gebruikt om normaal voedsel op smaak te brengen. Belangrijk om te weten is dat kruiden en specerijen niet tot hetzelfde product behoren. Waar kruiden meestal tot de niet-houtachtigen behoren en zij gewoon in Europa te vinden zijn, behoren specerijen juist tot de houtachtigen en worden zij gevonden in tropische gebieden. Kruiden hebben vaak een zachte smaak, terwijl specerijen juist een krachtige, pittige smaak hebben. Wilt u meer weten over specerijen, klik dan hier voor het Kruiden - ABC

In dit artikel vindt u informatie over:
  • Ajowan
  • Bastaard Saffraan
  • Cacao
  • Cayennepeper
  • Djintan
  • Foelie
  • Geelwortel
  • Gember
  • Jalapeno peper
  • Kaneel
  • Koriander
  • Kruidnagel
  • Laos
  • Nootmuskaat
  • Peper
  • Piment
  • Saffraan
  • Sechuan peper
  • Tamarinde
  • Vanille
  • Wasabi

A - B - C

Ajowan

Ajowan is een kruid dat afkomstig is uit het zuiden van India. De smaak lijkt licht op die van tijm en oregano. Ajowan is in Nederland nog niet erg populair, maar wordt in Azië als een onmisbaar kruid beschouwt. Deze smaakmaker komt dan ook het best tot zijn recht in curry's, hartige taarten en vrijwel alle andere Indische gerechten. LET OP: de zaden van Ajowan verliezen na het malen vrij snel hun smaak. Gebruik de zaden daarom in zijn geheel of maal ze pas vlak voor gebruik.

Bastaard Saffraan

Bastaard saffraan, een specerij die eigenlijk saffloer heet, dankt zijn naam aan het feit dat hij sprekend op het zeer kostbare saffraan lijkt. Bastaard saffraan heeft weinig smaak en wordt vooral gebruikt om gerechten van een gele kleur te voorzien. Deze specerij is niet erg populair en wordt alleen in India veel gebruikt.

Cacao

Cacao lijkt niet in dit artikel thuis te horen. Toch is deze specerij met zijn bitterzoete smaak onmisbaar in vele keukens. De meeste cacao wordt verbouwd in Zuid-Amerika en van één boom kan drie tot vier keer per jaar opnieuw geoogst worden. Van cacao wordt natuurlijk chocolade gemaakt en cacaopoeder is prima te verwerken in koek en gebak. Toch is cacao ook goed te gebruiken in hartige gerechten. In stoofschotels en sauzen waar kaneel- en kerriepoeder in is verwerkt, kan vaak ook cacaopoeder worden gebruikt.

Cayennepeper

Cayennepeper is een scherpe tot zeer scherpe peper die zijn oorsprong in Zuid-Amerika heeft. Pepers als de cayennepeper zijn niet geschikt voor kinderen en personen ,die niet van pittig eten houden. Mocht u een keer te pittig eten, drink dan melk in plaats van water, melk helpt het brandende gevoel sneller te laten verdwijnen. Wilt u de peper wel gebruiken, dan komt deze het beste tot zijn recht in Spaanse, Mexicaanse en Indische gerechten.

D - E - F

Djintan

Djintan, in Nederland beter bekend als komijn, is een specerij met een lichte nootsmaak. Djintan is afkomstig uit het Midden-Oosten en India. In Nederland en België is deze specerij vooral bekend van de ''komijnekaas''. In Aziatische en Noord-Afrikaanse landen wordt er veel uitgebreider mee gekookt. Zo wordt djintan verwerkt in onder andere curry's, couscous en kipgerechten.

Foelie

Foelie is een specerij met een fijne, nootmuskaatachtige smaak. Dit is niet zo gek, aangezien foelie en nootmuskaat onderdeel zijn van dezelfde vrucht. Foelie heeft lange tijd alleen op de Molukken gegroeid, maar is tegenwoordig overal op de wereld te vinden. Foelie wordt onder andere gebruikt bij het bereiden van rundvlees en soepen. Daarnaast wordt foelie ook wel gebruik bij het maken van speculaas.

G - H - I

Geelwortel

Geelwortel, ook wel kurkuma genoemd, is een van oorsprong Maleisische specerij. Geelwortel is een vast onderdeel van kerriepoeder en geeft hier zijn gele kleur aan. Daarnaast wordt geelwortel gezien als één van de hoofdbestanddelen van verschillende curry's. Deze specerij heeft een warme, kruidige smaak en is te verwerken in veel Indische gerechten.

Gember

Gember is een specerij met een scherpe smaak, men houdt ervan of men houdt er niet van. Gember komt oorspronkelijk uit China en heeft zich in de 16e naar Europa verspreid. In Azië wordt gember meestal vers gegeten, terwijl in Europa meer met de gedroogde vorm wordt gewerkt. In Nederland en België wordt gember vooral in koek en gebak verwerkt, maar ook in hartige gerechten is gember prima te gebruiken. Met name Indonesische gerechten worden vaak verrijkt met gember.

J - K - L

Jalapeno peper

Jalapeno peper is een scherpe tot zeer scherpe peper die zijn oorsprong in Mexico heeft. Pepers als de cayennepeper zijn niet geschikt voor kinderen en personen ,die niet van pittig eten houden. Mocht u een keer te pittig eten, drink dan melk in plaats van water, melk helpt het brandende gevoel sneller te laten verdwijnen. Wilt u de peper wel gebruiken, dan komt deze het beste tot zijn recht in Spaanse, Mexicaanse en Indische gerechten

Kaneel

Kaneel is een bekende specerij, die zijn oorsprong vindt in Sri Lanka. Deze specerij wordt vooral gebruikt in zoete gerechten, als gebak, stoofperen en appelmoes. Ook is kaneel goed te gebruiken in stoofschotels en wildgerechten. Kaneel is één van de oudste handelswaren ter wereld, al zeker 700 jaar voor Christus werd deze specerij over de wereld verspreid.

Koriander

Koriander is een specerij die oorspronkelijk uit het Midden-Oosten afkomstig is. Koriander smaakt een beetje nootachtig en is goed te verwerken is veel gerechten. Met name in wildgerechten en soepen wordt koriander veel gebruikt. De bladeren kunnen als kruid worden verwerkt en lijken dan op peterselie.

Kruidnagel

Kruidnagel is een specerij met een zeer overheersende smaak. De boom groeide van oorsprong op de Molukken, maar is nu ook veel te vinden in Afrika. Kruidnagel is onmisbaar bij een goede stoofschotel en wordt ook veel gebruikt bij de bereiding van speculaas. Ook met wild vormen kruidnagels een goede combinatie.

Laos

Laos is direct verwant aan Gember, deze specerij wordt ook wel Thaise gember genoemd. Laos is afkomstig uit Indonesië en wordt nog steeds voornamelijk in dit gebied geteeld. De smaak lijkt enigszins op die van gember in combinatie met peper. Deze specerij komt het beste tot zijn recht in Indonesische gerechten.

M - N - O

Nootmuskaat

Nootmuskaat komt van dezelfde vrucht als foelie. Deze specerij heeft een overheersende smaak en moet daarom gematigd gebruikt worden. Nootmuskaat heeft lange tijd alleen op de Molukken gegroeid, maar is tegenwoordig overal op de wereld te vinden. Nootmuskaat wordt onder andere gebruikt bij het bereiden van rundvlees en soepen. Daarnaast wordt deze specerij ook wel gebruik bij het maken van speculaas.

P - Q - R

Peper

Peper is de meest bekende specerij in de Nederlandse keuken. Deze specerij heeft een pittige smaak en wordt in vrijwel ieder gerecht gebruikt. Vanaf de 15e eeuw is er met de handel in peper miljoenen guldens verdiend door de Nederlanders. Nog steeds is peper in Aziatische landen kostbaarder dan bijvoorbeeld chilipepers.

Piment

Piment is een specerij met een warme smaak. Het wordt meestal in poedervorm gebruikt. Dit poeder ontstaat door besjes van bomen die alleen in Zuid-Amerika groeien te vermalen. Pimentbessen kunnen onbeschadigd zeer lang bewaard worden, zijn ze vermalen, dan gaat de kwaliteit snel achteruit. Piment wordt veel gebruikt in wildgerechten

S - T - U

Saffraan

Saffraan is de duurste specerij ter wereld, een gram gaat voor ongeveer 15,- over de toonbank. De grootste consument ter wereld is Spanje, aangezien saffraan als onmisbaar in paëlla wordt gezien. Saffraan mag dan zeer prijzig zijn, er is ook maar heel weinig van nodig om de gewenste effecten in het gerecht te krijgen. Saffraan wordt ook gebruikt in onder andere vis-, vlees- en rijstgerechten.

Sechuan peper

Sechuan peper heeft een prikkelend, peperig aroma. Deze peper is één van de belangrijkste specerijen in de Chinese keuken. Belangrijk is het om deze peperkorrels pas vlak voor gebruik te vermalen, anders verliezen zij vrij snel hun smaak. Gebruik deze peper niet of zeer weinig wanneer kinderen van het gerecht mee zullen eten.

Tamarinde

Tamarindepeulen komen oorspronkelijk uit het Oosten van Afrika. Ze hebben geen uitgesproken smaak en dienen in Azië vooral om het vlees mee in te wrijven, waardoor het malser wordt. Verder wordt tamarinde vermalen en toegevoegd aan verschillende kruidenmengsels.

V - W - X

Vanille

Vanille is een bekende specerij, die oorspronkelijk uit Madagaskar en Indonesië komt. Ook in Midden-Amerika werd al zeer vroeg met vanille gewerkt. Meestal wordt deze specerij gebruikt in gebak en desserts. Ook kan vanille in kleine hoeveelheden gebruikt worden om vis en wit vlees op smaak te brengen.

Wasabi

Wasabi komt van de stronk van de wasabiplant. Het is erg populair in Japan, het wordt hier veel bij sushi gegeten. Wanneer u verse wasabi gebruikt, rasp deze dan pas aan tafel. Geraspte wasabi is namelijk niet te bewaren.

Tot slot

Dit artikel is bedoeld om u een beeld te geven van de mogelijkheden met veel voorkomende specerijen. Gaat u koken met een specerij waar u nog niet eerder mee heeft gekookt, laat u dan altijd goed voorlichten. De meeste specerijen zijn heerlijk van smaak en veilig om mee aan de slag te gaan, maar er kunnen altijd producten tussen zitten die een bepaalde bereiding vereisen voordat ze gegeten kunnen worden.

Eet smakelijk!
© 2013 - 2017 Manond1993, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe gebruik ik kruiden en specerijen?Hoe gebruik ik kruiden en specerijen?Welke kruiden zijn onmisbaar? Wat heb je minimaal nodig aan kruiden om de meeste dingen goed op smaak te kunnen maken? W…
Kruiden en specerijen: anijs tot en met kappertjesKruiden en specerijen: anijs tot en met kappertjesBij een goed gerecht horen lekkere kruiden en specerijen. Daarom een aantal zeer bekende toegelicht. Van anijs tot en me…
Wat is het verschil tussen kruiden en specerijen?Wat is het verschil tussen kruiden en specerijen?Er bestaan veel overeenkomsten tussen kruiden en specerijen. Deze twee termen zijn echter verschillend van elkaar. Kruid…
Kruiden en specerijen: kardemom tot en met oreganoKruiden en specerijen: kardemom tot en met oreganoBij een goed gerecht horen lekkere kruiden en specerijen. Eigenlijk kan een lekkere maaltijd niet zonder kruiden. Daarom…
Bronnen en referenties
  • Van Tilburg, Irène, Kruidige wetenswaardigheden, Houten, Uniehuis, 1997

Reageer op het artikel "Het Specerijen ABC"

Infoteur: Manond1993
Gepubliceerd: 09-01-2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!