InfoNu.nl > Eten en Drinken > Kindertraktaties > Traktatie: Stoere piraten

Traktatie: Stoere piraten

Traktatie: Stoere piraten Het is feest, en dat mag gevierd worden. Jongens en stoere meiden zullen opkijken bij het zien van deze traktatie. Met deze stoere piraten maak je je feestje helemaal compleet. Maar hoe zijn deze piraatjes precies gemaakt en wat is dat lekkers allemaal? Voor de creatieve mama's en papa's onder ons is het maken hiervan een eitje.

Piratentraktatie

Wauw, deze traktatie is echt voor de stoerste jongens en misschien wel meiden onder ons. Leuk om op school uit te delen, of misschien geef je thuis wel een heus piratenfeest. Samen met papa en/of mama is deze traktatie al de dag van te voren te maken. Let dan wel goed op dat je het allemaal goed afdekt met folie om uitdrogen te voorkomen. Laat de piraatjes (glazuur) wel even drogen voordat je ze onder de folie stopt anders plakt het en droogt het niet mooi op. Mocht je er een paar maken dan ben je zo klaar maar voor bijvoorbeeld een hele klas met 25 a 30 kindjes moet je er wel eventjes de tijd voor nemen, het is best een karweitje, maar dan heb je ook iets origineels.

Wat heb je precies nodig om deze traktatie te maken

  • Eierkoeken (zonder vulling)
  • Muntdrop
  • Smarties
  • Dropveters
  • Aardbeienveters
  • Bakkersglazuur als plakmiddel (verschillende soorten verkrijgbaar in de supermarkt)
  • Rode servetten
  • Een leuke schaal

Hoe maak je deze piraatjes

  1. Maak het glazuur aan zoals vermeld op de verpakking, maar let wel op want het glazuur wordt snel harder en is dan moeilijker te smeren.
  2. Leg een eierkoek voor je op tafel.
  3. Smeer met een kwastje of klein lepeltje wat glazuur op de plek waar de oogjes moeten komen.
  4. Plak direct daarna de smartie aan de linkerkant en de munt aan de rechterkant.
  5. Smeer opnieuw wat glazuur waar het mondje moet komen.
  6. Breek een stukje van de aarbeienveter af en plak het op als mondje.
  7. Bind daarna de servet om de koek als hoofddoek en sla hem aan de achterkant dubbel.
  8. Leg een dropveter schuin over het oogje en het servet en knoop het aan de achterkant dicht (het servet blijft zo ook beter vast zitten.)
  9. Laat het geheel een tijdje drogen.
  10. Vergeet de piraatjes niet af te dekken als ze droog zijn, dan smaken ze de volgende dag ook nog net zo lekker als ze eruit zien.

Tip: In de supermarkt zijn goedkope zilveren wegwerpschalen te verkrijgen, ideaal om zo alles mee naar school te nemen.
Tip: Voor de juf: Neem een lekkere reep chocolade, print op een vel papier piratenplaatjes (vlag, schip, piraat enz) uit en wikkel deze om de reep chocolade, zo doet ook de juf mee.
Tip: Op internet staat websites waar ze complete piratenkisten verhuren voor een geweldig kinderfeest. Zoek maar eens op themakisten verhuur. Vaak zitten in deze kisten verkleedkleren, attributen, spelletjes, tekeningen, versiering, recepten, een draaiboek, en nog veel meer. Je hoeft dan alleen nog voor eten en drinken te zorgen en compleet is het piratenfeestje. De ene kist is wat completer dan de andere dus snuffel even goed rond.
© 2011 - 2017 Spring, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kinderfeestje – piraten‘Wij zijn piraten van de zee, als je wilt varen dan kom je maar mee! Wij zijn piraten, piraten van de zee!’ Een mooi the…
Pirates of the Century – moderne piratenWie enige tijd terug aan een piraat dacht, zag waarschijnlijk een oudere zeebons voor zich, met een houten poot, ooglapj…
Cartagena: help je piraten de tunnel door!Wie laat zijn gevangen genomen piraten als eerste ontsnappen uit het zwaarbewaakte fort van Cartagena? Elke speler krijg…
Kinderfeest met thema "piraten"Een kinderfeest geven met als thema "piraten" valt altijd in de smaak. Met onder andere een piratenschatkist, piratendri…
Kinderfeestje: piratenthemaKinderfeestje: piratenthemaEen stoer thema voor stoere jongens! Als er iets is wat jongens vaak leuk vinden zijn het piraten. Vooral het avontuurli…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Infoteur Spring

Reageer op het artikel "Traktatie: Stoere piraten"

Infoteur: Spring
Laatste update: 14-03-2017
Gepubliceerd: 19-05-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Kindertraktaties
Schrijf mee!