InfoNu.nl > Eten en Drinken > Kindertraktaties > Afscheid van de peuterspeelzaal: traktaties!

Afscheid van de peuterspeelzaal: traktaties!

Afscheid van de peuterspeelzaal: traktaties! Je peuter wordt een kleuter en gaat straks naar de basisschool. Dat is een nieuwe periode in het leven van je kind, waar hij of zijn misschien al heel erg naar uitkijkt. Voordat je kind naar de basisschool gaat, mag het eerst nog afscheid nemen van de peuterspeelzaal. Trakteren hoort hier natuurlijk bij! Er zijn zoveel traktaties mogelijk, maar je kunt je traktatie ook speciaal geschikt maken als afscheidstraktatie. Welke traktaties passen bij dit afscheid en wat heb je ervoor nodig? Deze traktaties zijn zowel voor jongens als voor meisjes geschikt:
  • Handjes van gekleurd karton
  • Handjes gemaakt van een plastic handschoen
  • Knapzak
  • Schepjes
  • Vogel
  • Sleutel
  • Vliegtuig
  • Tasjes

Handjes van gekleurd karton

Benodigdheden: gekleurd karton, doosje snoep/rozijntjes of ontbijtkoek, stokje, stift, schaar.
Knip de handjes uit gekleurd karton. Leuk is om het handje van je kind over te trekken en dit te gebruiken. Je kunt een doosje snoepjes of rozijntjes of ontbijtkoek eraan plakken. Maak het handje vast aan een stokje, zodat de kindjes het makkelijk vast kunnen pakken. Eventueel kun je het doosje snoepjes tussen twee handjes plakken. Met de tekst: “Daag!! Ik ga naar de basisschool!”, is het een compleet plaatje.

Handjes gemaakt van een plastic handschoen

Benodigdheden: plastic handschoen, snoep, stift.
Je kent ze wel: de plastic handschoenen die dokters, verpleegsters e.d. gebruiken. Deze kun je mooi opblazen, zodat het duidelijk handjes zijn. Bind er snoep aan vast of doe er een doosje snoepjes in. Schrijf er nog een leuke tekst op en klaar is je traktatie.

Knapzak

Benodigdheden: soepstengel, dropveter, zakdoek of servet en snoepjes.
Je bindt de dropveter aan de soepstengel vast en stopt de snoepjes in de zakdoek. Vervolgens bind je de zakdoek als een zakje aan de soepstengel door middel van de dropveter. Je kunt een echte zakdoek gebruiken, zodat het kind een blijvend aandenken heeft, maar je kunt ook een servet gebruiken. Een servet of zakdoek met een leuke print zorgt ervoor dat het geheel er vrolijk uitziet!

Schepjes

Benodigdheden: schepjes (of gekleurd karton om schepjes te knippen), snoep, schaar, papier en stift.
Voor elk kind koop je een schepje voor in de zandbak. Hier bind je een briefje en eventueel snoep aan vast. Op het briefje staat: “Ik wil niet opscheppen, maar ik ga naar de basisschool!”.
Je kunt het schepje natuurlijk ook maken van gekleurd karton.

Vogel

Benodigdheden: nepvogeltje of gekleurd papier, schaar, stift, iets lekkers.
Je kunt een vogel vouwen, knippen of een klein nepvogeltje kopen. Plak dit aan je traktatie vast en schrijf erop: “Ik vlieg uit…naar de basisschool!”.

Sleutel

Benodigdheden: sleutelhangerring, snoepsleutel, papier, schaar, stift en eventueel lamineerapparaat
Je koopt een ringetje voor aan een sleutelhanger en hangt er een snoepsleutel aan. Daarnaast maak je een briefje met daarop: “Ik sluit de peuterspeelzaal af en ga naar de basisschool”. Om het extra mooi te maken kun je het briefje lamineren.

Vliegtuig

Benodigdheden: gekleurd papier, doosje snoep of bijvoorbeeld een banaan, stift.
Knip een plaatje van een vliegtuig uit en schrijf erop: “Ik vlieg er vandoor…hoera Jan 4 jaar!” Maak het vliegtuig vast aan een doosje snoepjes of iets anders wat je graag wilt uitdelen. Je kunt het bijvoorbeeld ook prima aan een banaan plakken!

Tasjes

Je kunt zelf boodschappentasjes naaien of leuke tasjes kopen. Doe daarin een traktatie en hang er een kaartje aan met de tekst: "Ik pak mijn tas en ga naar de basisschool!"

Begin, waar het kan, op tijd met het maken van de traktaties, zodat je niet de laatste avond nog druk aan de slag bent. Dek alles dan af met huishoud- of aluminiumfolie, zodat het snoep niet uitdroogt of taai wordt (soepstengels).

Lees verder

© 2010 - 2014 Gejavdgreef, gepubliceerd in Kindertraktaties (Eten en Drinken) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kindertraktaties, waar moet je op lettenEen verjaardag is natuurlijk een groot feest voor kinderen, zeker als je dan ook nog eens op school mag uitdelen. Toch i…
Gezonde traktaties met lieve gezichtjesGezonde traktaties met lieve gezichtjesVoor kinderen is het een groot feest om met de verjaardag op iets leuks te trakteren in de klas. Als ouder heb je graag…
Traktatie voor op schoolTraktatie voor op schoolWat wordt het dit jaar weer? De welbekende zak chips of een prikker met kaas en worst? Veel ouders zitten met dit dilemm…
Tips voor zelfgemaakte kindertraktatiesTips voor zelfgemaakte kindertraktatiesJe kindje is binnenkort jarig en wil trakteren, ofwel voor op school of voor zijn/haar eigen feestje of misschien wel de…
Infectieziekten bij kinderen – BuiktyfusEen kindje heeft al een tijd last van diarree en na een kleine week krijgt het er ook nog koorts bij. Het jengelt wat en…
Bronnen en referenties
  • www.party-kids.nl
  • Eigen improvisering

Reageer op het artikel "Afscheid van de peuterspeelzaal: traktaties!"

Infoteur: Gejavdgreef
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Kindertraktaties
Special: Creatief
Schrijf mee!