InfoNu.nl > Eten en Drinken > Kindertraktaties > Regenboogcake maken

Regenboogcake maken

Regenboogcake maken Regenboogcake: het klinkt mooi, en hij oogt ook mooi! Met deze prachtige kleurencake kan je uitpakken op elk kinderfeest. Regenboogcake is heerlijk zoet en valt bij haast alle kinderen in de smaak. Bovendien geven de vele kleuren een magische touch aan de feesttafel. Je wordt al goedgemutst door er alleen maar naar te kijken! Het lijkt een uitdaging om hem te maken, maar je zal zien dat het best meevalt. Je kan je bovendien helemaal uitleven met de kleuren en je fantasie de vrije loop laten bij de decoratie zodat je indruk kan maken op je gasten.

Wat is regenboogcake

Regenboogacke is een cake waarbij de verschillende laagjes gebakken zijn in verschillende kleuren, met telkens een laagje crème-au-beurre ertussen. Ben je geen fan van crème-au-beurre, kan je deze vervangen door een lichtere variant met slagroom en mascarpone.
Niet alleen voor een kinderpartijtje, maar ook wanneer je nood hebt aan een oppepper, kan deze regenboogcake wonderen doen: je wordt vrolijk, alleen al bij de gedachte er aan te beginnen! Je dient voldoende tijd uit te trekken om hem te maken, maar je hoeft geen vijfsterren-kok te zijn om hem te doen slagen. Na afloop zal je terecht trots zijn op het resultaat!

Ingrediënten

Ingrediënten voor de cake
(voor een bakvorm van Ø 20cm):

  • 300g zelfrijzende bloem
  • 300g boter
  • 300g suiker
  • 3 zakjes vanillesuiker
  • 6 eieren
  • Kleurstof: rood, groen, blauw, geel

Ingrediënten voor de crème-au-beurre:
  • 500g zachte boter
  • 500g bloemsuiker
  • Naar keuze: 2 theelepels vanille-extract

Bereidingswijze

Bereidingswijze cake
Smelt de boter en roer deze onder de suiker. Voeg de eieren toe en mix het geheel goed. Zeef de bloem en voeg ze beetje bij beetje onder het mengsel. Wanneer het geheel goed gemend is, verdeel je het deeg in 6 gelijke porties. Voeg in elk kommetje een klein beetje kleurstof toe en roer goed. Aangezien alle kleuren van de regenboog gebruikt worden, maak je volgende kommetjes klaar:
  • 1 kom met rood beslag
  • 1 kom met oranje beslag (door rood en geel te mengen)
  • 1 kom met geel beslag
  • 1 kom met groen beslag
  • 1 kom met blauw beslag
  • 1 kom met paars beslag (door rood en blauw te mengen)

Vet de bakvorm in en giet er het paarse beslag in. Bak 15 à 20 minuten op 160°C. Haal de cake uit de vorm en laat afkoelen. Herhaal deze procedure voor elke kleur. Wanneer je meerdere bakvormen hebt, kan je er een aantal tegelijk in de oven zetten zodat het bakken iets sneller gaat. Laat alle lagen cake apart afkoelen.

Bereidingswijze crème-au-beurre
Maak ondertussen de crème-au-beurre klaar. Hiervoor meng je de zachte boter met de suiker en het vanille-extract. Mix het geheel gedurende een tiental minuten tot een luchtige massa.

Afwerking

Leg de paarse cake op een plat bord. Smeer er een laagje crème-au-beurre op. Stapel de cakelagen in de juiste volgorde (paars, blauw, groen, geel, oranje, rood), telkens met een laag crème-au-beurre ertussen. Op het einde breng je nog een laagje crème-au-beurre langs de buiten- en bovenkant aan.

Versier de taart naar keuze en afhankelijk van de gelegenheid. Voor de allerkleinsten kan je gekleurde snoepjes, hartjes en glittertjes gebruiken. Voor tieners tover je met chocoladeschilfers en hagelslag de taart om in een prachtig kunstwerk. Laat de regenboogtaart minstens 1 à 2 uur opstijven in de koelkast vooraleer hem aan te snijden.

Varianten

Slagroom-mascarpone
Wanneer je niet zon creme-au-beurre-fan bent omdat deze wel eens zwaar op de maag kan blijven liggen, kan je in plaats hiervan een mengeling van slagroom en mascarpone gebruiken:
  • 600 ml volle slagroom
  • 5 eetlepels poedersuiker
  • 450 gr. mascarpone

Klop de slagroom stijf. Meng de mascarpone en de poedersuiker eronder tot het geheel een gladde massa vormt. Smeer het slagroom-mascarpone-mengsel tussen de cakelagen en langs de buitenkant van de taart.

Andere vorm
Je kan de cake ook in rechthoekige vorm maken in plaats van in een ronde springvorm. Op deze manier maak je de cake zo lang je zelf wil. Hoe langer, hoe indrukwekkender!

Nog een andere manier is om een tulbandvorm te gebruiken en alle kleurtjes deeg op elkaar te gieten en in één keer te bakken. Het is mogelijk dat het deeg op bepaalde plaatsen wat door elkaar loopt, maar het resultaat is toch ook mooi!

Meringue
En wat denk je er van om de cakeplakjes te vervangen door meringue?

Smakelijk!

Lees verder

© 2015 - 2017 Wapiti, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Snelle trifle en koekjestaart: lekker en gemakkelijk!Wie weinig tijd heeft, geen echte keukenprins(es) is of gewoon graag snel een lekker dessert op tafel zet zal met deze s…
Welke taart te eten op een verjaardag als je op dieet bentWelke taart te eten op een verjaardag als je op dieet bentIedereen die wel eens op dieet is geweest kent het probleem: de verjaardagsvisite. Je bent nog geen 5 minuten binnen of…
Taarten voor minder dan twee euroTaarten voor minder dan twee euroTijdens een verjaardag kan taart vaak niet ontbreken. Daarbij wordt er ook nog taart getrakteerd op het werk, op school…
Australische recepten, gebakGebak is eigenlijk heel internationaal, alleen met dat verschil dat ieder land zijn eigen specialiteit heeft. Zo heeft D…
Iedereen kan een cake of taart bakken met HomemadeDie onmiskenbaar heerlijke geur van een zelfgebakken cake, daar kan niets tegen op. Het zelf maken van een cake of taart…
Bronnen en referenties
  • http://www.laurasbakery.nl/10x-bijzondere-regenboog-taarten/, bezocht op 10/11/2015

Reageer op het artikel "Regenboogcake maken"

Infoteur: Wapiti
Gepubliceerd: 13-11-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Kindertraktaties
Schrijf mee!