InfoNu.nl > Eten en Drinken > Horeca > Balraj, Indiaas Restaurant. Haarlemmerdijk

Balraj, Indiaas Restaurant. Haarlemmerdijk

Balraj, Indiaas Restaurant. Haarlemmerdijk Amsterdam kent eethuizen en restaurants uit talloze culturen. Indiaas eten kan bij restaurant Balraj op de Haarlemmerdijk in Amsterdam. Het ligt op 10 minuten lopen van centraal station. Balraj bestaat sinds 1977. In dit familierestaurant met een Indiase keuken werken in totaal vier mensen. Aan de muur hangt authentieke Indiase kunst. Het is een gezellig restaurant midden in het drukke Amsterdam.
Personeel Balraj
Personeel Balraj

Algemene kenmerken van Balraj

Balraj is ëén van de vele restaurants aan de Haarlemmerdijk in Amsterdam. Het restaurant heeft 44 zitplaatsen. Reserveren is mogelijk. Het telefoonnummer staat onderaan dit artikel. De keuken opent om 16.30 en sluit om 22.30. Het restaurant is dagelijks geopend. In dit restaurant kun je ook eten afhalen. De menukaart is voor in het restaurant eten of afhalen is hetzelfde, alleen zijn de gerechten dan iets minder duur. Een standaard 3 gangen menu kost 18 euro 50. Deze prijs stamt uit 2012.

Tijdens een dagje uit kun je ook vegetarische restaurants in Amsterdam met een bezoekje vereren.

Chicken Mughalai

Als voorgerecht kun je de samosa nemen of de onion bhaji. Een samosa is groentengerechtje in een deeglaagje en onion bahje zijn uienringen in deeg; deze gerechten worden kort gefrituurd. Ze gerechten worden geserveerd met twee sausjes erbij; een scherpe en een frisse saus. De chicken mughalai, kip met rode of groene pepers, kokosnoot en amandelen is een veel gevraagd gerecht. Hetzelfde gerecht wordt ook met lamsvlees gemaakt. Als specialiteit uit de oven heeft men de butter chicken, kip in tomaten chutney en roomsaus.

Typisch Indiase Voorwerpen. Het snaarinstrument wat aan de muur hangt is een sarengi.

Vegetarisch

De Indiase keuken leent zich uitstekend voor vegetariërs. Balraj heeft 10 vegetarische hoofdmenu's op de kaart staan. Navrattan madras bijvoorbeeld; aardappel, bloemkool, champignons en kaas in kerriesaus. De kaas in dit restaurant is traditioneel gemaakte Indiase kaas. Alle gerechten worden geserveerd met Chapati. Chatpati is dun Indiaas brood. Ook linzen worden op allerlei manieren klaar gemaakt. Daarnaast kun je er basmatirijst, een typische Indiase rijstsoort, eten.

Haarlemmerdijk

De Haarlemmerdijk ligt in Amsterdam op de grens van de Jordaan. Een blik op deze straat in de jaren 90 is van totaal andere aard dan in 2010. In die tijd is de dijk erg opgeknapt. Je kunt er gezellig winkelen. De winkels op de dijk, inclusief Haarlemmerstraat, variëren van luxe kadowinkels tot het kledinghuis van de Volksbond. Na het winkelen is het een goed idee om van een van de vele restaurants die hier gevestigd zijn te genieten. De Haarlemmerdijk loopt richting centrum door naar de Nieuwendijk die uiteindelijk overgaat in de Kalverstraat. Overigens kun je verder door via de Reguliersbreestraat naar het Rembrandtplein, rechtsaf de Urechtsestraat in en door via het Frederiksplein naar de restaurants van de Van Woustraat met als eerste zijstraat de Albert Cuypstraat met zijn restaurants.

Adresgegevens:

Restaurant Balraj
Haarlemmerdijk 28
1013 JD Amsterdam
telefoon: 020-6251428

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.balraj.nl
  • Interview met de eigenaars
  • Foto´s: Tom008

Reageer op het artikel "Balraj, Indiaas Restaurant. Haarlemmerdijk"

Infoteur: Tom008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Horeca
Special: Amsterdam
Schrijf mee!