InfoNu.nl > Eten en Drinken > Horeca > Verdiensten bij McDonald's

Verdiensten bij McDonald's

Verdiensten bij McDonald's Eén van de grootste werkgevers voor jongeren in Nederland is McDonald's. Per vestiging hebben ze in verband met de ruime openingstijden veel werknemers nodig. Het inkomen bij McDonald's is gebaseerd op de Horeca CAO.
McDonald's is bij uitstek een werkgever die zich voornamelijk richt op jongeren qua doelgroep, maar ook voor hun personeel. De ongeveer 220 vestigingen in ons land zijn verdeeld over het hele land en is bij jongeren populair als werkgever. McDonald's richt zich op jongeren omdat het hun doelgroep is, maar natuurlijk ook omdat de jongere werknemers goedkoop zijn en nog volledig te vormen zijn. Het salaris wordt gebaseerd op het Jeugdloon in de Horeca CAO.

Over McDonald's

De oorsprong van dit bedrijf ligt in Californie in de Verenigde Staten. De broers Dick en Mac McDonald's zijn met één restaurant begonnen in 1940. Veertien jaar later heeft de heer Ray Kroc het restaurant opgemerkt en zag er een toekomst in als formule met meerdere vestigingen. De snelheid van het maken van het eten sprak hem met name aan. De twee broers en Ray hebben een contract gesloten en zijn met succes de formule verder gaan uitrollen. In 1971 is de eerste vestiging in Nederland geopend in Zaandam.

Werken bij McDonald's

De populairste werkgevers onder jongeren zijn supermarkten en de horeca. McDonald's gebruikt als horeca bedrijf de Horeca CAO. Hierdoor is het eenvoudig om de verdiensten per leeftijd te achterhalen, deze liggen namelijk vast. Onderstaand treft u het minimale loon aan die er per leeftijd verdiend kan worden volgens de CAO. Het gaat hierbij om de bedragen volgens het CAO van 2009:
  • 23 jarige verdient minimaal 8,24
  • 22 jarige verdient minimaal 7,00
  • 21 jarige verdient minimaal 5,97
  • 20 jarige verdient minimaal 5,07
  • 19 jarige verdient minimaal 4,33
  • 18 jarige verdient minimaal 3,75
  • 17 jarige verdient minimaal 3,25
  • 16 jarige verdient minimaal 2,84
  • 15 jarige verdient minimaal 2,47

Dit zijn de minimale bedragen die er uitgekeerd moeten worden. De hoogte van het salaris kan per medewerker en functie verschillen.

McPaspoort

McDonald's heeft een unieke manier om bij te dragen aan de mobiliteit van werknemers binnen de EU. De werknemers hebben namelijk een McPaspoort die ze kunnen gebruiken om werkervaring op te doen in het buitenland. Op deze manier is het werken te combineren met een kans om te ervaren hoe het is om te werken in het buitenland. Zodra de werknemers beschikken over voldoende vaardigheden en kennis ontvangen ze het McPaspoort. In Europa werken er ongeveer 225.000 werknemers bij McDonald's, waarvan 2 procent in een ander EU land werkt dan hun vaderland. De Europese Commissie is zeer lovend over dit grootste Europese initiatief om de mobiliteit van werknemers binnen de EU te vergroten.

Carrière maken bij McDonald's

Er zijn bij de McDonald's ruime carrière mogelijkheden. De functies variëren van crewlid tot restaurant manager. Naast het salaris is het ook voor de toekomst belangrijk om nuttige werkervaring op te doen. Een hogere functie bemachtigen ligt op jonge leeftijd al binnen de mogelijkheden en zal de CV voor de toekomstige loopbaan veel goed doen.
Gerelateerde artikelen
Wat verdienen Nederlandse en buitenlandse beroemdheden?Wij willen graag weten wat andere mensen verdienen, zeker als het gaat om het inkomen van beroemdheden.
Leven op het sociaal minimumOngeveer 120.000 gezinnen moeten rondkomen van het sociaal minimum. Elke maand hebben ze weinig te besteden en veel te b…
Arbeidskorting 2013  hoogte en voorwaardenArbeidskorting 2013 hoogte en voorwaardenWat is de hoogte van de arbeidskorting 2013? Wat zijn de voorwaarden voor de arbeidskorting 2013 en waar hebt u recht op…
McDonald's Tilburg - Adres en OpeningstijdenMcDonald's Tilburg - Adres en OpeningstijdenIn Tilburg en omstreken vind je 4 McDonald's-restaurants waarvan er 3 een McDrive hebben (de locatie Tilburg Centrum hee…
Bronnen en referenties
  • McDonalds

Reageer op het artikel "Verdiensten bij McDonald's"

Reacties

Mw W. Herbes, 29-08-2014 19:59 #6
Graag wil ik weten of ik het goed begrepen heb dat werknemers bij Mac Donalds uit moeten klokken als er even geen werk is, vervolgens moeten gaan wachten tot er weer wel werk is, zodat ze weer in kunnen klokken en de werkzaamheden kunnen hervattenen. De tijd tussen in- en uitklokken moeten ze wel beschikbaar blijven maar deze tijd wordt niet betaald. Is dit juist? En is deze regel conform de wettelijke regelementen en conform de horeca CAO?
Graag hoor/lees ik of dit juist is en of dit toegestaan is.

Ellen, 17-11-2013 20:37 #5
Mijn zoon is geslaagd voor de opleiding fastfoodmedewerker niveau 2, zijn loon is hierna met 1 euro per uur verlaagd. Dit is toch ongelooflijk? Je zou juist omhoog moeten gaan met het behalen van een diploma. Over verlaging van het loon na behalen diploma staat ook niets over in opleidingsovereenkomst of over in het cao. Vind het een hele vreemde gang van zaken en wil graag antwoord of deze verlaging zomaar wettelijk toegestaan is, bij geen antwoord zal ik dit verder laten uitzoeken

Met vriendelijke groet,
Ellen
Anders zal ik dit verder uit laten zoeken

Hannie, 28-08-2013 09:56 #4
Wat is er wettelijk geregeld voor de extra uitbetalingen (onregelmatigheidstoeslag) als je sluit hebt voor de Mac? (dit loopt uit tot 04.00 uur 's nachts of in de morgen, hoe je het ziet)

Ellen, 13-03-2013 21:27 #3
Mijn zoon doet de opleiding vastgoed medewerker niveau 2, en gaat hiervoor 1 dag naar school. Weet iemand of deze schooldag a 6 uur uitbetaald moet worden? Mijn zoon en ik hebben het al meerdere keren gevraagd, maar krijgen hierop geen duidelijk antwoord.
Hoop dat wij hierover nu duidelijkheid krijgen.

Hielke Ruiter, 30-09-2010 20:29 #2
Ik werk sinds 01-12-2009 bij McDonalds als medewerker onderhoud. Ik heb per jaar 25 vakantiedagen, echter als er feestdagen in de werkweek vallen kost mij dat een vakantiedag. Paasmaandag, Pinkstermaandag, Hemelsvaartdag zijn sowieso al 3 vakantiedagen. Dat kan behoorlijk oplopen. Ik wordt op 30 december 55 jaar en heb volgens mij ook recht op extra vakantiedagen. Hoe zit dat nu precies met McDonlads, ik heb er wel naar geinformeerd, maar krijg steeds wat wazige antwoorden, ja dat is nu eenmaal zo hier en van dat soort antwoorden. Ik heb wisselende werktijden; op maandag van 05.30-13.30, di.wo.do.vr. 7.00-15.00, en 1ste van de maand meestal 05.00-13.00.
Als ik langer werk krijg ik dat niet doorbetaald, maar moet ik weer in tijd opnemen. Ik vind het allemaal wat vaag. Heeft u enig idee en waar ik eventueel meer info kan krijgen? Reactie infoteur, 01-10-2010
Ik hoop dat jij lid bent van de vakbond. Zij kunnen het beste adviseren over dit soort zaken.

Lies, 15-12-2009 15:02 #1
Mijn dochter werkt bij de mcdonalds in enkhuizen. maar draait daar voor haar leeftyd best wel vaak over. na 6 uur gaat een avond tarief van kracht en met de feestdagen krijgen ze ook niets extra's betaald omdat ze zeggen dat het een amerikaans bedrijf is. maar ze worden wel betaald naar het cao van nederland… hoe oneerlijk is dit en hoe zit dit?

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 31-07-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Horeca
Reacties: 6
Schrijf mee!