InfoNu.nl > Eten en Drinken > Horeca > Het Laatste Tafeltje: goedkoop uit eten

Het Laatste Tafeltje: goedkoop uit eten

Het Laatste Tafeltje: goedkoop uit eten In 2016 werd een heel nieuw concept uitgerold in restaurantland. Met Het Laatste Tafeltje kunnen mensen op dezelfde dag nog ergens goedkoop of tegen korting eten. Het mes snijdt daarbij aan twee kanten: de restaurateur zit niet met lege tafels, de klant komt eten maar tegen een gereduceerd tarief. Het concept is provincie voor provincie uitgerold en gestart in Groningen. Bijna alle provincies zijn inmiddels aangesloten.

Hoe werkt Het Laatste Tafeltje?

De consument die wel eens goedkoop uit eten wil of op het laatste moment beslist elders te gaan dineren heeft meerdere mogelijkheden om te kijken of er ergens goedkoper gegeten kan worden. Hij kan kijken op de site of de app van Het Laatste Tafeltje en daar ingeven in welke provincie hij wil gaan eten. De mogelijkheden komen dan in beeld. Aan de rechterkant van het scherm zijn ook nog extra keuzemogelijkheden. Het aantal vouchers, oplopende of aflopende vouchers zijn daar te selecteren. Wie een restaurant heeft gevonden van zijn keuze of een prijs (al vanaf 9 euro) die goed lijkt, kan eerst doorklikken naar de website van het desbetreffende restaurant. Daarop is te zien wat er op de kaart staat. Soms heeft de gast overigens geen keuze en wordt een verrassingsmenu of een vast menu aangeboden. Mensen die moeilijke eters zijn, nemen dan een gok. Inschrijven via de mail kan ook. In dat geval krijgen ingeschrevenen iedere dag de laatste tafels aangeboden.

De prijzen

De prijzen die betaald worden met een reservering via Het Laatste Tafeltje worden bepaald door het restaurant zelf. Dat wordt dus niet voorgeschreven door de organisatie. Het restaurant bepaalt aan hoeveel tafels er goedkoper gegeten wordt, op welk tijdstip (soms heel vroeg bijvoorbeeld) en wat er wordt aangeboden (dus kiezen van de kaart of een menu dat al vaststaat). In het aanbod staat heel duidelijk wat er aangeboden wordt, voor hoeveel personen en voor welke prijs. Wie mee wil doen, reserveert via de site van Het Laatste Tafeltje, betaalt daar ook en krijgt dan een voucher. Die gaat mee naar het restaurant en op die manier krijgt de gast een diner voor een veel lagere prijs. De restaurateur betaalt de organisatie voor de successen. Dat betekent dus dat als een klant reserveert via de site of de app van Het Laatste Tafeltje, het restaurant gaat betalen voor de diensten. Betalen kan via creditcard, iDEAL of PayPal. De voucher wordt via de mail verstuurd. Gebruikers hebben een account, via dat account is altijd in te zien wat er gereserveerd is. Ook staat er een telefoonnummer van de organisatie op de site. Zijn er problemen, dan kan er dus altijd gebeld worden.

Dezelfde kwaliteit

Hoewel de prijzen van de diners via Het Laatste Tafeltje veel lager liggen dan de normale prijzen, wordt er in kwaliteit niet ingeboet. Gasten die komen eten, krijgen dezelfde kwaliteit als gasten die het volle pond betalen.

Hoe goedkoop is goedkoop bij Het Laatste Tafeltje?

Het aanbod varieert dus er is geen gemene deler te geven voor de prijzen die worden gehanteerd. Ook al omdat het aanbod veel verschilt. Eten in een sterrenrestaurant is nu eenmaal duurder dan een plate eten in een eetcafé. Maar wie de prijzen en het aanbod bekijkt op de site ziet wel dat er al snel tientjes bespaard kunnen worden op bijna elk diner.

Sneakpreview

Elke dag verschijnen er dus nieuwe aanbiedingen op de site en de app (ook te volgen via Facebook en Twitter overigens). Die aanbiedingen zijn dan ook echt alleen voor die dag. Er is één uitzondering en dat is de sneakpreview. Via die mogelijkheid kan ook een tafeltje gereserveerd worden later in de week. Die mogelijkheden zijn beperkt, omdat veel restaurants natuurlijk gewoon afwachten tot ze vol zitten en dan pas Het Laatste Tafeltje in gaan schakelen.

Goedkoper eten en voor niks eten met een Relatie Planet-bon bij Het Laatste Tafeltje

Nog een andere mogelijkheid is de mogelijkheid om een bon te kopen voor een bepaald restaurant. Ook dat staat dan op de site. In 2017 waren dat vaak bonnen van 50 euro. Er hoefde maar 30 euro voor betaald te worden, maar gasten konden eten voor 50 euro. Op de site en de app staat dan ook waar uit gekozen kan worden. Veel restaurants geven in dat geval gewoon de vrije keuze dus alles wat op het menu staat. Dat betekent dus in ieder geval een korting van 20 euro. Wie bovendien een lidmaatschap van Relatie Planet heeft krijgt door in te loggen met het lidmaatschap een voucher voor de volle 50 euro. Dat betekent dus gratis eten voor 50 euro (de persoon in kwestie heeft dan natuurlijk wel al het lidmaatschap van Relatie-Planet voldaan).

Waar is Het Laatste Tafeltje actief?

Eten bij de aangesloten restaurants kan in januari 2017 in de provincies:
  • Groningen
  • Friesland
  • Drenthe
  • Utrecht
  • Overijssel
  • Noord-Brabant
  • Gelderland
  • Noord-Holland
  • Zuid-Holland

Hoe werkt Het Laatste Tafeltje voor de restaurateur?

Het Laatste Tafeltje werkt volledig op 'no cure no pay'-basis. Ook bepaalt de restauranthouder volledig zelf welke kortingen hij geeft. Het restaurant kan de organisatie inzetten wanneer het dat nodig vindt. De bedoeling van het concept is dat restaurants nieuwe gasten werven en behouden.
© 2017 Singalees, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.hetlaatstetafeltje.nl
  • Eigen ervaring

Reageer op het artikel "Het Laatste Tafeltje: goedkoop uit eten"

Infoteur: Singalees
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Horeca
Schrijf mee!