InfoNu.nl > Eten en Drinken > Horeca > Het La Place-ontbijt

Het La Place-ontbijt

Het La Place-ontbijt La Place doet ook mee met het aanbieden van ontbijt buiten huis. En hier zijn ze goed in ook, ze scoorden in 2013 een 7,3 in het programma Kassa van VARA. Bij La Place mag je zelf vijf items kiezen plus je krijgt drinken voor 3,25 euro. Maar wat kun je eigenlijk kiezen en waarom biedt La Place een relatief goedkoop ontbijt aan? En hoe gaat het eigenlijk in 2016 met La Place aangezien V&D failliet verklaard is?

Geschiedenis van La Place

La Place is een oorspronkelijk Nederlands bedrijf dat in 2016 al meer dan 250 vestigingen in vele landen heeft. Landen naast Nederland zijn onder andere België, Duitsland en de Verenigde Staten. Maar het begon allemaal in 1987 in Utrecht. Ze begonnen met het serveren van Franse broodjes en verse sinaasappelsap. Van dat laatste geloofden de mensen niet dat het vers was en daarom besloot La Place om het in het zicht van de klanten klaar te maken. Hier begon de formule die in 2016 nog steeds in werking is: het maken van het eten en drinken in zicht van de klant.

Hoe laat wordt het ontbijt geserveerd?

Het La Place-ontbijt wordt iedere dag t/m 11:00 geserveerd. Het is mogelijk in iedere La Place-vestiging te ontbijten en dit kan ook op zondag. Wel geldt de regel dat het ontbijt t/m 11:00 beschikbaar is. Mocht je een vestiging treffen die op zondag of een andere dag later open is dan 11:00, dan kun je daar niet ontbijten.

Waaruit bestaat het La Place-ontbijt?

Als je in de ochtend een La Place-vestiging binnenloopt zie je meteen een soort eetplein, dit geeft een mooie uitstraling. De La Place bevindt zich veelal in V&D-winkels en V&D-klanten komen hier dan ook vaak om een ontbijtje te nemen, maar uiteraard zijn er ook mensen die puur voor het ontbijt komen. Je hebt namelijk geen V&D-klantenpas nodig om te ontbijten bij La Place. Hierdoor kan het bij sommige winkels in de ochtend al behoorlijk druk zijn.

Het La Place-ontbijt bestaat uit

  • Vijf items van het ontbijtbuffet
  • Verse koffie of thee (helaas geen muntthee)
  • Glas vers geperste jus d’orange

Het ontbijtbuffet bestaat onder andere uit de volgende onderdelen (per vestiging kan de samenstelling verschillen):
  • Croissants
  • Broodjes
  • Gebakken en/of gekookte eieren
  • Ham
  • Kaas
  • Jam
  • Fruit
  • Yoghurt met muesli
  • Saussijzenbroodje

De producten bij La Place zijn dagvers en 100% natuurlijk.

Hoe duur is het ontbijt bij La Place?

Het ontbijt is 3,25 euro voor 5 items plus twee dranken. Voor ieder item wat je na 5 items nog bij wilt bestellen betaal je 0,50 eurocent. Let dus goed op het aantal producten dat je al gepakt hebt want anders wordt het ontbijt snel veel duurder dan 3,25 euro. (Bovenstaande prijzen gelden voor januari 2016)

Een 7,3 in het programma Kassa van de VARA

In 2013 werd op 9 februari de uitzending “Ontbijten voor een prikkie: waar doe je dat?” uitgezonden in het programma Kassa van VARA. Topkok Pierre Wind beoordeelde verschillende ontbijtjes buiten de deur. Pierre Wind was behoorlijk te spreken over het feit dat je zelf het ontbijt van La Place mocht samenstellen. Het brood, de ham, de jus d’orange en de koffie werden goed beoordeeld door Pierre Wind, wel vond hij het ei wat minder. Het ontbijt van La Place is uiteindelijk beoordeeld met een 7,3. Let wel op dat tijdens het testen het ontbijt 3,95 euro kostte. In 2016 is dat 3,25 waardoor het cijfer nu misschien hoger zou zijn geweest.

Waarom biedt La Place een relatief goedkoop ontbijt aan?

Voor de La Place-vestigingen in de V&D is het de bedoeling door het aanbieden van een ontbijt mensen aan te trekken om bij V&D te komen shoppen aangezien je er ook eerst heerlijk kunt eten. Daarnaast worden er door een ontbijt meer klanten in de ochtend getrokken. Dit zijn normaal gesproken daluren en die worden door het aanbieden van een ontbijt mooi opgevuld. Er wordt dus gebruikgemaakt van een zogenaamde pull-strategie, je trekt mensen als het ware naar je winkel toe.

Blijft La Place in 2016 bestaan?

De V&D is 31 december 2015 failliet verklaard en aangezien La Place onderdeel van V&D uitmaakt is La Place ook failliet. Wel is La Place een winstgevende formule en heeft het er voor gezorgd dat V&D nog lang overeind kon blijven staan. De V&D-winkels en La Place-restaurants blijven zoveel mogelijk open. Het UWV neemt t/m midden februari 2016 de salarisbetaling aan het personeel over. T/m deze tijd wordt er gekeken naar een eventuele doorstart van V&D en La Place. Het kan ook zijn dat La Place los wordt verkocht. Deze eventuele doorstart is voor La Place gerealiseerd op 26-1-2016. Het is namelijk door Jumbo overgenomen.

Lees verder

© 2016 - 2017 Freshprince, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Lekker en goedkoop ontbijten in de stadLekker en goedkoop ontbijten in de stadSommige dagen heb je geen zin om in de keuken te staan voor je ontbijt. Dan is het niet alleen makkelijk, maar ook gezel…
La Place Extra's kaartLa Place Extra's kaartMet de La Place Extra's kaart kun je kan sparen voor korting bij La Place restaurants in Nederland. Je kan de La Place E…
Place du Tertre: bruisend kunstenaarsplein in ParijsWie Parijs bezoekt kan eigenlijk niet zonder een bezoekje aan het beroemde Place du Tertre. Aan dit drukbezochte plein i…
Het HEMA ontbijtHet HEMA ontbijtNaast alledaagse artikelen kun je bij het bekende warenhuis HEMA ook terecht voor een zeer vriendelijk geprijsd ontbijtj…
Ontbijt overslaanOntbijt overslaanIndien men 's ochtends niet ontbijt, heeft men alles behalve concentratie. Er zijn verschillende redenen te bedenken waa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: La Place / Wikimedia Commons
  • https://www.youtube.com/watch?v=_BNa3Ks4GAk
  • https://www.laplace.com/nl/page/ontbijt/
  • http://nos.nl/artikel/2078211-v-d-was-blok-aan-het-been-van-la-place.html
  • http://www.nrc.nl/next/2015/12/30/als-kroonjuweel-la-place-maar-blijft-1572553

Reageer op het artikel "Het La Place-ontbijt"

Infoteur: Freshprince
Laatste update: 26-01-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Horeca
Schrijf mee!