InfoNu.nl > Eten en Drinken > Horeca > Hoeveel kcal bevat een McDonald's-menu?

Hoeveel kcal bevat een McDonald's-menu?

Hoeveel kcal bevat een McDonald's-menu? Dat het eten bij McDonald's geen eten is dat je dagelijks moet eten weten we sinds de documentaire "Supersize Me" gelukkig allang. En als we een beetje logisch nadenken, wisten we dat stiekem zelf ook wel. Maar hoeveel kcal zitten er nu in een compleet menu?

Fast Food

Dat het eten van de McDonald's, of dat van ieder ander fast food restaurant, niet het eten is dat het aller gezondst is wisten we natuurlijk al lang. Voor de mensen die de documentaire Supersize Me van filmmaker Morgan Spurlock nog niet hebben gezien: ga dit zeker doen! Dit is niet om McDonald's zwart te maken, maar je bent wat je eet en je zou er wel eens van kunnen opkijken.

Het probleem met fast food tegenwoordig is dat veel mensen het bagatelliseren. We weten allemaal dat het slecht is, we zijn niet dom. Maar we verzinnen altijd wel een goede reden om toch fast food te eten. "Ik had geen tijd om te koken", "Ik had het verdiend" of "Ach, voor deze ene keer kan het wel". Natuurlijk, 1x in de zes weken fast food kan echt geen kwaad. Maar die mensen die voorgaande uitspraken roepen zijn juist de mensen die wekelijks fast food eten. En dat is nu net niet de bedoeling!

McDonald's

Tegenwoordig staan de voedingswaarden van bijvoorbeeld een hamburger bij de McDonald's heel netjes op de verpakking. Ook is de voedingswaarden tabel voor iedereen vrij toegankelijk. Kijk maar eens naar de onderkant van je placemat. Misschien heb je hem wel eens bekeken. Maar heb je ook daadwerkelijk uitgerekend wat alles bij elkaar is? En hoeveel gram vet en verzadigd vet?

Een medium Quaterpounder menu met een milkshake en een ijsje is maar liefst 1695 kcal en bevat 71 gram vet! Even ter vergelijking: een volwassen vrouw heeft ongeveer 2000 kcal per dag nodig. Een gezonde dagelijkse vetinname ligt rond de 70 gram.

Weet wat je eet

Natuurlijk hoef je nu niet meteen te stoppen met het eten van McDonald's voedsel. Maar je kan wel een stuk bewuster gaan kiezen. Neem bijvoorbeeld geen milkshake of suikerrijke frisdrank maar liever een spa rood of light/zerofrisdrank. In plaats van fritessaus zou je ketchup kunnen nemen en in plaats van een Sundae ijsje een hoorntje. Dit scheelt toch mooi 695 kcal en 23 gram vet, en uiteindelijk geniet je net zoveel.
In de tabellen hieronder staan voor verschillende menusamenstellingen de voedingswaarden. Kijk eens voor jezelf hoeveel jouw lievelingsmenu je levert en denk er eens bewust over na hoe je jouw menu "minder slecht" kunt maken.

Groot menu

met frites, cola en 2 fritessaus
kcaleiwitkoolhydratensuikervetverzadigd vetzout
McNuggets (9 stuks) + BBQsaus123031 gr155 gr67 gr53 gr5 gr4 gr
McChicken124527 gr160 gr64 gr54 gr5 gr3,4 gr
Big Mac130533 gr158 gr65 gr59 gr12 gr3,7 gr
Quarterpounder132538 gr153 gr66 gr61 gr16 gr3,8 gr
Big&Tasty met bacon168553 gr167 gr68 gr88 gr24 gr4,9 gr

Medium menu

met frites, cola en 2 fritessaus
McNuggets (6 stuks) + BBQsaus93021 gr118 gr55 gr41 gr4 gr3,2gr
McChicken107025 gr132 gr53 gr48 gr5 gr3,2 gr
Big Mac113031 gr130 gr54 gr53 gr12 gr3,5 gr

Milkshakes

Aardbei medium3306 gr61 gr55 gr6 gr4 gr0,5gr
Aardbei groot41510 gr76 gr69 gr8 gr5 gr0,6gr
Vanille medium3258 gr60 gr55 gr6 gr4 gr0,5gr
Vanille groot41010 gr75 gr69 gr8 gr5 gr0,6gr

Toetjes

IJshoorn1153 gr19 gr17 gr3 gr2 gr0,2gr
McFlurry M&M's3458 gr49 gr45 gr13 gr7 gr0,3gr
Sundae ijsje met karamel topping en nootjes3859 gr65 gr49 gr10 gr6 gr0,4gr
Sundae ijsje met chocolade topping en nootjes3909 gr57 gr46 gr14 gr9 gr0,4gr
© 2014 - 2017 Dsmit, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Voedingswaarde tabel McDonald's placemat

Reageer op het artikel "Hoeveel kcal bevat een McDonald's-menu?"

Infoteur: Dsmit
Laatste update: 26-02-2014
Gepubliceerd: 26-02-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Horeca
Schrijf mee!