InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Is kraanwater gezond?

Is kraanwater gezond?

Is kraanwater gezond? Bespaar uzelf de kosten van duur mineraalwater want de vraag "is kraanwater gezond?" kunnen we met een volmondig "ja" beantwoorden.

Hoeveel moet een mens drinken?

Twee tot drie liter per dag moet een mens drinken. En bij verhoogde transpiratie tijdens het sporten moet je nóg meer drinken. Veel mensen grijpen dan naar energydrinks of isotone dranken, die ze doorgaans duur moeten betalen. Maar geld daaraan uitgeven is helemaal niet nodig omdat men zijn dorst ook kan lessen met gewoon kraanwater.

Is kraanwater gezond?

Het kraanwater in Nederland is onderworpen aan strenge controles. Vervuild water wordt zorgvuldig en met de nieuwste technologieën in zuiveringsinstallaties gereinigd, bacteriën worden gedood en het water heeft weer drinkwaterkwaliteit als het uit de kranen komt. Daarom is leidingwater gezonder dan frisdranken en dergelijke.

Ongeveer 80 procent van ons lichaam bestaat uit water. Daarom is het zo belangrijk dat we er rijkelijk water aan toevoegen en leidingwater is daarvoor perfect geschikt. Bovendien is het ook de goedkoopste drank die je kan vinden in Nederland. De kwaliteit van het water wordt regelmatig gecontroleerd door waterleidingbedrijven en in geval van mogelijke besmetting wordt de bevolking onmiddellijk gewaarschuwd.

Alternatief voor leidingwater: kraanwater met prik

Als je liever mineraalwater met prik drinkt, dan ben je niet verplicht je flessenwater in de supermarkt te kopen. Inmiddels is er apparatuur beschikbaar waarmee je een bruisend effect aan leidingwater kunt toevoegen.

Het verschil tussen kraanwater en mineraalwater uit de fles is, dat het mineraalwater veel ouder is en diep uit de grond gewonnen wordt. Doordat het vele gesteentelagen doordrongen heeft, is het bijzonder goed gereinigd en heeft het veel minerale zouten opgenomen die bij normaal kraanwater ontbreken.

Kraanwater, een gezonde en lekkere drank

Steeds weer hoor je de vraag "Is kraanwater wel gezond?” en daarop kan alleen maar met een volmondig “ja” worden geantwoord. Kraanwater levert je lichaam alles wat het nodig heeft. Kraanwater is onbehandeld; Het wordt alleen maar gereinigd terwijl er soms nuttige additieven worden bijgemengd. Als puur kraanwater je tóch te saai smaakt, voeg er dan gewoon een extra scheutje vruchtensap aan toe en je hebt een gezonde en lekkere drank.

Leidingwater: topkwaliteit uit de kraan

Voldoende water drinken is voor de mens van cruciaal belang. Daarom behoort leidingwater in Nederland tot een van de levensmiddelen die het beste bewaakt en het strengste gecontroleerd worden. Daarom kan men kraanwater in onze contreien eigenlijk zonder zorgen drinken. Toch is het niet zo dat kraanwater in alle gebieden hetzelfde smaakt en er bestaan ook lichte kwaliteitsverschillen.

Gebruik van een waterfilter

Op sommige plaatsen zijn de grenswaarden voor drinkwater ietwat aan de lage kant, wat mogelijk kan leiden tot een ophoping van bijvoorbeeld chloor of lood. Die stoffen hebben dan ook hun uitwerking op de smaak, vooral in dranken zoals thee of koffie. Op dergelijke locaties kan het gebruik van waterfilters voor de zuivering van het drinkwater het overwegen waard zijn. Dergelijke waterfilters verwijderen niet alleen de vloeibare kalk en andere schadelijke stoffen, maar leiden ook tot een aanzienlijke vermindering van de hoeveelheid lood en chloor.

Schoon water, niet alleen goed voor de gezondheid

Schoon water zonder schadelijke stoffen is niet alleen belangrijk als het gaat om het drinken van water, dus als het gaat om de gezondheid van de mens. Het kan ook huishoudelijke apparaten en leidingen beschermen. Ook al om die reden zou het gebruik van waterfilters zinvol kunnen zijn.

Wat kost drinkwater?

De nota van het waterleidingbedrijf valt in 2012 en 2013 fors lager uit:
  • een doorsnee huishouden met een waterrekening van € 150,- zal in 2012 ongeveer € 22,50 minder gaan betalen;
  • en in 2013 zal de nota van het waterleidingbedrijf opnieuw met meer dan € 15,00 dalen.

Dat heeft te maken met de afschaffing van de belasting op leidingwater. Waterleidingbedrijven waren jarenlang gekant tegen het heffen van deze belasting. Drinkwater werd door de overheid in toenemende mate als “melkkoe” beschouwd . Sinds de eeuwwisseling in 2000 is het aandeel aan belastingen in de waternota gestegen tot zo’n 30%.
Gerelateerde artikelen
Bronwater of kraanwater?Bronwater of kraanwater?Op vakantie wordt geadviseerd om geen kraanwater te drinken. Voor Nederland geldt een dergelijk advies niet. Uit onderzo…
Drink gezond kraanwater i.p.v. duur water in plastic flessenDrink gezond kraanwater i.p.v. duur water in plastic flessenEr is geen betere dorstlesser dan gezond kraanwater. Bespaar dus op je wekelijkse lasten door voortaan gezond en goedkoo…
Verontreinigd kraanwater in het buitenlandVerontreinigd kraanwater in het buitenlandIedereen kent het wel: die rare smaak die aan het kraanwater zit in het buitenland. Meestal wordt door de reisorganisati…
Kalk in drinkwater, schadelijk?Kalk in drinkwater, schadelijk?Kalk in drinkwater: is dit schadelijk voor de gezondheid? Het aanwezige kalk in ons water veroorzaakt vaak een kalkaansl…
De helende kracht van waterIn Nederland komt drinkwater gewoon uit de kraan. Toch drinken veel Nederlanders liever water uit een fles. Mineraal- en…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Is kraanwater gezond?"

Reactie

Loesbressers, 18-11-2013 12:54 #1
Vraag:
Ondanks dat het Nederlandse kraanwater gezond en goed gecontroleerd wordt blijft toch de aanwezigheid van oestrogenen hierin bestaan! dat kan een extra handicap zij voor mannen en vrouwen die moeilijk een kind kunnen krijgen.
verder;
Wat zou Uw advies voor een goed alternatief drinkwater dan zijn? Reactie infoteur, 18-11-2013
Het antwoord moet ik helaas schuldig blijven. Maar typerend is wel dat de voorschriften voor ons drinkwater tegenwoordig ook al worden vermeld in EU-richtlijnen. Die zeggen onder meer dat drinkwater kleurloos, helder, koel, reukloos en smaakloos moet zijn. Het moet ook vrij zijn van ziektekiemen en het mag geen gezondheidsrisico’s in zich herbergen. Ook in Europees verband punt van zorg dus.

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 24-10-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Reacties: 1
Schrijf mee!