InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Koffie tubruk, botsende koffie

Koffie tubruk, botsende koffie

Tubruk betekent in het Maleis botsing. Een Kopi Tubruk betekent zoiets als ´botsende koffie´. Deze naam is redelijk toepasselijk aangezien het water rechtstreeks over de koffie heen wordt gegoten. Door de botsing van het water met de koffie ontstaat er een drinkbare kop koffie van een net iets ander karakter dan filterkoffie.

Inhoudsopgave

Koffie uit Indonesië

In Indonesië is de koffie veel fijner gemalen. Het is daarom geschikter om een Koffie Tubruk te maken dan de koffie uit Nederland. De Indonesische koffie blijft voor het grootste gedeelte op de bodem van het kopje. Het is direct drinkbaar zonder koffiekorrels in je mond te krijgen. De Indonesiërs doen zowel suiker als koffie in een koffieglas. Een kopje koffie Tubruk kost in Indonesië 20 tot 50 cent. Het is een goed idee voor een vakantieganger naar Indonesië om een paar zakken Indonesische koffie mee naar huis te nemen. Deze koffie is van andere en vaak betere kwaliteit dan de grote koffiemerken in Nederland.

Tubruk Grove Maling

Met een grove of snelle koffiemaling uit de Nederlandse supermarkt kun je een goede kopi tubruk zetten. Het vergt wel iets meer tijd en geduld. Je doet eerst de koffie in je beker of glas. Daarna giet je er kokend water over. Dan wacht je één á twee minuten. Vervolgens roer je de koffie tien seconden goed in het rond. Weer twee minuten later is de koffieprut gezakt en kun je veilig drinken zonder de vervelende korrels koffie naar binnen te krijgen. Suiker en melk kun je tegelijk met de koffie in het kopje doen.

Volle Smaak

Een koffie Tubruk(spreek uit: toebroek) smaakt veel voller dan filterkoffie. In de koffieboon zitten allerlei oliën en andere aromatische stoffen die door gebruik van het filter tegen gehouden worden. Dat is ook de reden dat een kopje koffie uit een espressomachine zoals we die in een restaurant of café kennen lekkerder is. De koffie tubruk kent een ander geheim waardoor de smaak net iets voller is dan koffie uit een apparaat. In een apparaat is het water namelijk nooit 100 graden. Het is meestal net een paar graden onder kookpunt. Liefhebbers van koffie tubruk beweren dat de koffie juist lekkerder is omdat water van 100 graden meer smaak uit de gemalen koffieboon haalt.

Extra fijne maling

Een koffie tubruk zetten kost weinig tijd, helemaal als je de extra fijne maling gebruikt. In Nederland kun je ervoor kiezen om espressomaling te gebruiken voor het zetten van tubruk. Je kunt een beetje experimenteren met wat je de lekkerste maling vindt voor een tubruk. Het kost wel meer tijd om de beker schoon te maken in vergelijking met een beker filterkoffie. De koffie kun je bij het groente -fruit- en tuinafval doen of in de compostbak. Gebruikte koffie kan worden gebruikt in de moestuin om slakken te weren.

Kafé Botz

Een kopje tubruk is een koffievariëteit die je misschien niet elke dag zult drinken. De ware liefhebber kiest ervoor om smaakvariaties te onderscheiden in verschillende soorten van koffie zetten. Koffie is niet een gemalen boon met water; het is ook de bereidingswijze die een goed kopje koffie maakt. Een koffie tubruk laat zich kwa smaak en manier van zetten het best vergelijken met Turkse of Griekse koffie. Deze koffie wordt ook direct op de koffiemaling gegoten, zonder filter. Het verschil zit erin dat de Turken en Grieken hun koffie uitschenken van een kannetje in een kopje. Soms giet men de koffie een paar keer over om zich ervan te vergewissen dat alle koffiekorrels onderin het kannetje zitten en niet in het kopje. Internationaal is deze koffievariant ook bekend als mud coffee of modderkoffie. Grappig feit is dat in Israël men spreekt over kafé botz als men het over Turkse koffie heeft. De beste Nederlandse vertaling van kopi tubruk is waarschijnlijk botskoffie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Ik heb zelf diverse malen koffie in Indonesie geproefd
  • Interview met tubruk-liefhebbers

Reageer op het artikel "Koffie tubruk, botsende koffie"

Reactie

Rene D. Lapod, 31-07-2014 00:56 #1
Botz בוץ is hebreews voor modder. algemeen wordt aangenomen dat de term kopi tubruk een letterlijke vertaling is van Botz koffie waarmee de kolonialen (vooral Nederlanders van Joodse afkomst) in Indonesia modder koffie bedoelden. Reactie infoteur, 04-08-2014
Aha, de Joodse Nederlanders in Indonesié hadden dus een leuke woordspeling bedacht! Bedankt voor deze waardevolle aanvulling, nu begrijpt iedereen waarom de term Botz-koffie wordt gebruikt. Als je een tubruk koffie opdrinkt, is het residu, de koffie met water inderdaad zeer goed met modder te vergelijken.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 23-11-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Special: Koffie
Reacties: 1
Schrijf mee!