InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Kosten koffie met Senseo of Nespresso

Kosten koffie met Senseo of Nespresso

De Senseo en de Nespresso machine worden steeds populairder. Steeds minder mensen maken gebruik van een ouderwets koffiezetapparaat. Koffie is wereldwijd de meest populaire drank. Het wordt gemaakt van zaden van de koffieplant. De koffiebonen worden geroosterd en vervolgens ongemalen of vermalen verkocht. Tot voor een paar jaar geleden gebruiken consumenten thuis vrijwel allemaal filterkoffie. Door de opkomst van Senseo stapten veel consumenten over naar de Senseo apparaten van Philips die in samenwerking met Douwe Egberts zijn ontwikkeld. De Nespresso machine is de laatste jaren pas echt in opkomst, met name door de succesvolle commercial met George Clooney. Ook Ahold (van Albert Heijn) heeft zich proberen te mengen in de strijd om de gunsten van de koffiedrinker. Zij kwamen met de puC-machine. Deze is geïntroduceerd in 2007, maar is in 2009 weer van de markt gehaald.

Philips Senseo

De Senseo is in 2001 op de markt gebracht. Deze machine ging de strijd aanbinden met de traditionele koffiezetter. Door het gemak van de Senseo ten opzicht van de filtermachine, werd het een groot succes. De eerste vier jaar wisten ze meer dan vijftien miljoen apparaten te verkopen. De smaak is vergelijkbaar met de koffie van de filtermachines maar de snelheid om het te maken was doorslaggevend. De prijs voor een kopje koffie was hoger met de Senseo, maar voor één of twee kopjes tegelijk was het veel praktischer om de Senseo te gebruiken. De koffiepads zijn de laatste jaren goedkoper geworden doordat Douwe Egberts niet meer de enige is die de pads aanbiedt. Door te kiezen voor B-merken en huismerken kunnen de consumenten veel geld besparen.

Nespresso machine

De Nespresso machines worden door verschillende merken uitgebracht, waaronder Krups en Siemens. De koffie van Nespresso kenmerkt zich door de pure smaak. In vergelijking met de Senseo heeft de Nespresso als voordeel dat het minder waterig is. Het water wordt onder veel hogere druk in het apparaat gepompt, waardoor het sterker van smaak is. Bij Nespresso gaat de koffie met 19 bar door het apparaat, bij de Senseo is dit met 1,5 bar. De prijs voor het aanschaffen van het apparaat ligt hoger en ook de koffie is duurder. Toch zijn er steeds meer mensen die kiezen voor de Nespresso.

Overige verschillen tussen Senseo en de Nespresso

Aanschaf van het apparaat?

Een Senseo apparaat kost in de winkel ongeveer minimaal 65 en voor de luxere uitvoeringen tot maximaal 240. Een Nespresso apparaat kost u minimaal 107 en voor de zeer luxe uitvoeringen maximaal 1.400.

Waterinhoud

De Senseo apparaten hebben standaard een waterinhoud van 0,75 liter. De Nespresso apparaat ruim één liter.

Aankopen van koffie

De Senseo koffiepads kunt u in alle supermarkten kopen en zelfs in warenhuizen en discountzaken. De cups van Nespresso moet u bestellen via het internet. Er zijn tegenwoordig ook verkooppunten in de Beijenkorf.

Verschil in kosten per kopje koffie

Koffie via de Senseo is vooral goedkoper geworden doordat Douwe Egberts niet meer de enige leverancier is. Eén kopje koffie via de Nespresso machine kost tussen de 0,31 en 0,33. Een kopje via de Senseo kost u tussen de 0,05 (uitgaande van een groot verpakking van een goedkoop merk) en de 0,25.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kosten koffie met Senseo of Nespresso"

Reactie

Jelle, 05-11-2013 19:21 #1
Schandalig duur die nespresso en ook slecht voor het milieu met al die aluminium cupjes. Kost heel veel energie om die te maken.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 17-08-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Reacties: 1
Schrijf mee!