InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Red-Bull, energydrinks en gezondheid

Red-Bull, energydrinks en gezondheid

Red-Bull, energydrinks en gezondheid Al een tijdje is het populair om cafeïne houdende sportdranken te drinken. Red-Bull, Bullit, Golden Power, Red Devel en diverse andere 'B' merken of 'eigen huis' merken. Vooral jongeren op middelbare scholen drinken veel van deze drank. Maar.... wat zijn gevolgen hiervan? Is het wel zo goed voor je en wanneer kan het kwaad? In dit artikel leest u hier meer over.

Werking

In sportdranken als Red-Bull en afgeleide varianten zit redelijk veel cafeïne. Een half blikje staat gelijk aan een kopje koffie, een heel blikje dus gelijk aan 2 kopjes, of 1 mok koffie.(80 mg cafeïne/blikje) Daarnaast zit er veel suiker in. Deze combinatie geeft een oppepper waardoor je tijdelijk beter kan presteren.
Ook zit er in Taurine in de drankjes. Deze naam komt van het Griekse: 'tauros' wat stier betekend (en zie.... Red Bull is geboren)
Taurine is een neurotransmitter in de hersenen, het speelt een rol bij de stofwisseling waarbij vetten makkelijker uit voeding worden opgenomen. De werking van Taurine in dergelijke drankjes is echter omstreden.

Gevolgen

  • Veel suikers, daardoor zijn deze dranken ook echte "caloriebommen"
  • Taurine bevorderd vetopname uit voeding waardoor je aan kunt komen.
  • Veel cafeïne, dit werkt verslavend
  • Veel Taurine kan hoofdpijn veroorzaken doordat het de hypofyse onder druk zet.
  • Alcohol en Red-Bull (e.d.) kunnen voor uitdroging zorgen
  • Overmatig gebruik kan schadelijk zijn.

In sommige Europese landen wordt Red-Bull e.d. gezien als soort medicijn. In Frankrijk is de verkoop van Red-Bull en dergelijke producten via de supermarkten daarom ook verboden.

Ervaringen en advies...Ouders opgelet!

Op kampen houden jongeren zichzelf wakker met deze drankjes. Er zijn meerdere gevallen van kinderen die na dagen (tot een week) niet slapen, met hartkloppingen opgenomen moesten worden in het ziekenhuis.

Schoolkampen en werkweken worden niet gezelliger wanneer iemand de hele bus / kampeerterrein / hotel / jeugdherberg, wakker houdt. Zelf wordt het humeur na 1 of meerdere nachten niet slapen ook niet beter.

Er zijn veel verslaafde jongeren. Vooral de 'goedkope' Aldi Golden Power, wordt met grote hoeveelheden tegelijk gekocht. Ouders kopen het voor hun kinderen. Vaak onbewust van de gevolgen. Kinderen kopen het vaak ook zelf naast hun dagelijkse portie van thuis. 5 á 6 blikjes op een dag is vaak heel gewoon.

Wat wanneer je wilt stoppen? Dan wordt je sloom, duizelig, trillen... Je stort gewoon in....

Scholen kunnen het drinken van Red-Bull producten het beste verbieden tijdens excursies die langer dan een dag duren.
Ook Scoutinggroepen: Red-Bull ontdekt bij scouts? Innemen! (en evt. teruggeven na het kamp)
© 2007 - 2017 Rvermaat, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Energiedrank, wat zit er in?Energiedrank, wat zit er in?De energiedrankjes als Red Bull of Bullit doen het goed in Nederland en België. Soms wordt er zelfs misbruik van gemaakt…
Darts: 501 uitgooien - lijst van finishes (checkouts)Darts: 501 uitgooien - lijst van finishes (checkouts)Wie wel eens een potje darts (vanaf 501 naar 0 punten) heeft gespeeld, weet dat er niets zo moeilijk is als het onder dr…
Alles over de Bull TerrierDe bull terrier is een hond die kracht uitstraalt. Met de bijzondere vorm van zijn hoofd is hij moeilijk voor iets ander…
De Bull TerrierDe Bull terriër is afkomstig uit Engeland. Ondanks dat het kleine honden zijn, zijn ze wel erg sterk. Dit hondenras is e…
Renaissancecomponist John BullRenaissancecomponist John BullDe renaissance was een interessante periode in de geschiedenis, gekenmerkt door een hernieuwde belangstelling voor kunst…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bruce The Deus / Wikimedia Commons
  • http://kinderspul.blog.nl/pubers/2007/03/22/middelbaar-scholieren-mogen-geen-red-bull-of-golden-power-meer-drinken
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Energiedrank#Effecten_op_de_gezondheid_en_verslaving
  • http://www.ndlite.nl/Document.aspx?document=nl_leesverdertrends&id=3278

Reageer op het artikel "Red-Bull, energydrinks en gezondheid"

Reacties

Gekvan, 14-02-2014 16:18 #7
Ik ben zelf een volledige red bull drinker.
Ik drink gemiddeld zeker wel 12 blikjes per dag.
Dit doe ik nu inmiddels zo een vier jaar.
Verslavend zeker, ook als ik nu per direct zou stoppen ben ik geen flikker meer waard.
Dit komt omdat het lichaam functioneert op die suikers die ik elke dag naar binnen werk.
Als ik het niet drink schreeuwt mijn lichaam op die suikers.
Verder droog de huid heel erg uit. overal jeuk omdat dit het vocht uit het lichaam als het ware onttrekt, of in ieder geval niet voldoende toevoegt.
Verslavend is het zeker, maar niet alleen om de cafeïne, maar omdat je lichaam gaat rekenen op die suikers die hij inmiddels gewend is.
Tevens last van urineren, omdat de urine bij mij dikker is geworden door het gebruik, plas ik het niet helemaal uit. Dit heeft als nadeel dat het wel eens een keer nadruppelt, wat ook weer huid irritaties oplevert.

Kortom, gezon is het niet helemaal.
Alleen als je af en toe een blikje drinkt, zal het zeker geen kwaad kunnen, maar overmatig gebruik is een aanslag op je lichaam.

Suuz, 11-02-2014 12:16 #6
Ik drink al minstens een jaar elke dag ongeveer 5 blikjes energy en ik heb nog geen 'ernstige' gevolgen gehad, alleen dat het erg verslavend werkt.

Rick Overman, 19-07-2012 13:48 #5
Even ter info: Red Bull komt niet van Taurine, maar van het thaise drankje Krating Daeng (Thais voor Red Bull) Reactie infoteur, 22-11-2012
Ach ja, en zo zullen er nog veel meer andere woorden zijn.

Marroquino, 01-07-2012 10:23 #4
@chef: Als je had leren begrijpend te lezen in groep 4 van de basisschool dan was je erachter gekomen dat het hier niet gaat om een 35jarige die met regelmaat een red bull drinkt. Het gaat hier om veelal middelbare scholieren die tot wel 6 blikjes per dag drinken dag in dag uit. Als jij beweert dat dit geen verslavende werking heeft met bijbehorende "afkickverschijnselen" dan is dat jou probleem. Maar denk voortaan aub eerst even na voor je klinklare onzin post. Jezelf daarbij in de situatie plaatsen die geschetst wordt kan zeker geen kwaad ipv appels met peren te vergelijken.

Tiffany, 05-03-2012 01:38 #3
Als je een pijnstiller samen met energiedrank neemt zijn er daar gevolgen aan verbonden?

Marloes, 17-10-2011 18:32 #2
Chef, dat is neit voor atlijd zo, ik ben een jongere van 16 en verslaafd! Ik kom er moet moeite af, Het is idd wel overdreven, maar met trillen en sloom… dat klopt heel erg… ik fiets desnoods nog om 10 voor 8 aar de winkel als ik het niet heb ofzo. zo verslaafd kan je er aan raken!

Chef, 18-07-2011 15:52 #1
Dit is echt de grootste onzin die ik ooit heb gelezen zeg je doet net alsof het een drug is dat cafeïne verslavend werkt snap ik maar ik zelf ben 35 en ik drink met zekere regelmaat Red Bull en als ik een maand geen red bull drink heb ik absoluut geen last van trillerigheid laat staan dat ik instort ik vind dit echt ronduit dom dat dit artikel online mag staan

Infoteur: Rvermaat
Gepubliceerd: 03-12-2007
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Reacties: 7
Schrijf mee!