InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Koffie Koffieboon in gevaar door roestschimmel en kevertje

Koffie Koffieboon in gevaar door roestschimmel en kevertje

Koffie  Koffieboon in gevaar door roestschimmel en kevertje De koffieplant is een gevoelige plant, die gedijt onder specifieke omstandigheden. Klimaatverandering hebben invloed op de kwaliteit van de koffieboon. Komt het wel goed met ons bakkie leut? Wordt het kopje koffie misschien duurder dan een glas wijn? Gaan we terug naar de geschiedenis en wordt een kopje koffie weer een drankje dat alleen binnen bereik is van de zeer rijken, zoals dat in de zesde eeuw was? De World Coffee Research, in Texas, luidt de noodklok voor de koffieplant.

Noodklok

In 2013 luidt het WCR, dat staat voor World Coffee Research, in Texas de noodklok voor de koffieplant. De koffie zou in de naaste toekomst wel eens duurder kunnen worden. Misschien doet een bakkie troost in het tweede decennium van de eenentwintigste eeuw wel meer dan een glas wijn. Als de gebieden waar de koffieplanten worden geteeld door klimaatverandering te maken krijgen met droogte of juist met hevige regenval, dan kan dat funest uitpakken voor de koffieplanters. Te droge en te natte gebieden zijn ongeschikt voor de koffieplant. De bonen zijn gevoelig en er is bovendien geen grote diversiteit in soorten.

Koffie uit Ethiopië

De koffieplant komt oorspronkelijk uit de Ethiopische hooglanden. Om en nabij de zesde eeuw verplaatste men een aantal van deze struiken uit het gebergte naar Jemen. Koffie was in de zesde eeuw een exquis slokje voor de gefortuneerden. Pas tien eeuwen later maakte koffie de opmars als volksdrank en daar hadden Nederlanders de hand in.

Koffieboon coffea rabica

Nederland en Spanje introduceerden de plant in hun koloniën. Die planten stammen allemaal af van de Ethiopische bergstruiken. Het ontbeert de koffieplant aan soortenvariatie en dat is een kwetsbaar punt. In de eenentwintigste eeuw wordt in zeventig landen koffie geteeld en tweederde van die planten heeft de Arabische koffie als oorsprong, de Coffea arabica.

Kwetsbaar

  • De plant is kwetsbaar en groeit het beste onder duidelijk afgebakende omstandigheden:
  • Constante temperatuur tussen 18 en 21 graden;
  • Op een hoogte tussen 1000 en 2000 meter.
De bessen verdragen schommelingen in de temperatuur slecht en dat gaat ten koste van de kwaliteit van de bonen. Als het te warm is gaat de groei van de bes te snel en dan komt er een armzalige kwaliteit koffieboon uit. Bij temperaturen van 30 graden of meer holt de kwaliteit achteruit. Die temperaturen zijn de laatste jaren diverse keren gemeten in de koffieproducerende landen. Het lijkt erop dat juist de landen waar de koffieteelt plaatsvindt het hardst worden getroffen door de klimaatverandering. Volgens de schatting van een klimaatonderzoek van de VN kan het in die landen in het midden van de eenentwintigste eeuw wel eens een graad of vier warmer zijn dan aan het begin van die eeuw.

Ramp

Die ontwikkeling zou een ramp zijn voor de koffiegenieter en voor de boeren die afhankelijk zijn van de koffieteelt.
In de branche
  • werken 26 miljoen;
  • gaat 15 miljard euro om.
De belangrijkste koffieproducerende landen zijn:
  • Brazilië
  • Colombia
  • Vietnam
  • Indonesië
  • Mexico
  • India
  • Ivoorkust
  • Guatemala
  • Ethiopië
  • Uganda
  • Costa Rica
  • Peru

Alternatief

Het WCR probeert alternatieven voor de arabica-verwante bonen te vinden, soorten die beter tegen het water en de warmte kunnen. De huidige soorten zijn gevoelig voor hogere temperaturen en ook voor water. In de periode dat de knoppen zich aan de planten vormen hebben de struiken droogte nodig. Pas daarna heeft de struik behoefte aan water om de bessen te laten groeien. Dit groeiproces steekt heel nauw. De problemen van de warmte is op te lossen met schermen die schaduw geven, maar overvloedige regen zou de genadeklap voor de koffieboon kunnen zijn.
Het WCR probeert een plant te ontwikkelen die net zulke lekkere koffie geeft als de arabica, maar minder gevoelig is voor de klimaatsomstandigheden. Men hoopt de Arabische bomen te kunnen redden. Er bestaan planten met een grotere variëteit in de genen dan de Arabische soort. Die genen zijn gemuteerd of ze zijn afkomstig van de Ethiopische soort.

Wilde soort

De WCR schat dat er in Ethiopië nog heel wat koffieplanten staan met een grote diversiteit aan genen. Die planten proberen de onderzoekers op te sporen. Die koffieplanten vertegenwoordigen een miljardenwaarde. Wie recht heeft op de eigendomsrechten van die soorten is nog niet duidelijk. Daar moet snel uitsluitsel over komen want de Ethiopische planten staan in een gebied dat door droogte bedreigd wordt. Onderzoekers schatten dat meer dan de helft van de wilde koffieplanten daardoor gevaar lopen.

Bedreigingen

De koffieplant wordt bedreigd door:
  • droogte;
  • warmte;
  • regen;
  • schimmel;
  • kevertje.

Kevertje Hyothenemus hampel

Een kevertje, de Hyothenemus hampel, houdt huis in de koffieplant. Het beestje wordt ook wel de koffiebesboorder genoemd, naar zijn verwoestende activiteit aan de bes. Het kevertje veroorzaakt grote schade en dit beestje gedijt juist wel goed bij de klimaatveranderingen.

Roestschimmel

In februari 2013 roept de regering van Guatamala de noodtoestand af vanwege een alles verwoestende schimmel op de koffieplanten. De regering meldt bijna 4 miljoen euro vrij te maken voor de aankoop van pesticide. Het lijkt erop dat de roestschimmel 15 procent van de oogst van seizoen 2012-2013 verwoest. Voor het seizoen daarop verwacht men een nog grotere strop.

Robusta

Een andere koffiesoort, de Rubusta, is in gematigder gebieden te vinden, in:
  • Brazilië;
  • Vietnam;
  • India.
De robusta groeit in minder kwetsbare gebieden, maar de smaak wordt over het algemeen minder lekker gevonden dan van de Coffea arabica. De Rubusta is bitterder. Bovendien is de opbrengst van deze soort lager. Onderzoekers verwachten dat de genen van de Robusta gebruikt kunnen worden om de Coffea arabica aan te passen. De koffie-industrie zet alles op alles om hun branche te redden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Robusta en Arabica koffiebonenKoffie is bijna niet weg te denken als dagelijks consumptiemiddel. Koffie op het werk, bij het ontbijt, of gewoon om te…
Koffie (fijngemalen koffiebonen)Koffie (fijngemalen koffiebonen)Koffie wordt gemaakt van koffiebonen die zijn fijngemalen. Door een gelijke verhouding water bij het koffiepoeder te doe…
Douwe Egberts AromettesDouwe Egberts AromettesGemalen koffie, koffiepads, koffiebonen of oploskoffie, er zijn veel mogelijkheden om een kopje koffie op tafel te zette…
Koffie de meest gedronken drank ter wereldKoffie de meest gedronken drank ter wereldKoffie is de meest gedronken drank ter wereld. Er zijn verschillende soorten bonen die soms gemengd worden en soms puur…
Nespresso: de 16 Grand CrusHet succesvolle koffiezetsysteem Nespresso van Nestlé heeft koffie in verschillende smaken, ook wel Grand Crus genoemd.…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant
  • Koffie.met-passie.nl
  • Persbureau Ameland
  • https://worldcoffeeresearch.org/news/conserving-coffee-forever/ geraadpleegd op 6 juni 2016

Reageer op het artikel "Koffie Koffieboon in gevaar door roestschimmel en kevertje"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 07-10-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Special: Koffie
Schrijf mee!