InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Rabarber tegen opvliegers

Rabarber tegen opvliegers

13% van de bevolking vindt rabarber heerlijk zacht zuur van smaak.Als je geen fan bent van rabarbergerechten, kun je met de rabarberwortelen altijd nog je haren verven.

Rabarber groente of fruit?

Rabarber is familie van de duizendknoopfamilie en draagt de botanische naam Rheum rhabarbarum. Rabarber is een groente die vaak als fruit (compote)in allerlei gerechten wordt toegepast In Nederland en België vindt de teelt vanaf ongeveer 1900 plaats. De meeste rabarber wordt in het voorjaar en in de zomer geteeld en gegeten. Er bestaat echter ook winter rabarber, deze wordt geforceerd geteeld, meestal in kassen of schuren en is zoeter van smaak en mooier van kleur, omdat ze in het donker wordt geteeld. In het vroege voorjaar worden de rabarber pollen in de koude grond, met plastic folie afgedekt, zodat er eerder geoogst kan worden. De rabarber plant heeft dikke bladstelen en grote bladeren. De bladstelen worden gebruikt voor consumptie. De stelen variëren in kleur van (Frambozen) rood, dit is de meest favoriete kleur voor de verkoop tot (Goliath) groene stelen voor de fabrieken, die bij voorkeur geen gekleurde moes produceren. Rabarber moes wordt als volgt gemaakt:

Wat heb je nodig:

  • Rabarberstengels, zonder bladeren
  • Water
  • Suiker
  • Kaneel

Bereiding:

Breng een klein bodempje water aan de kook en snijd ondertussen de rabarberstengels in stukken van ongeveer 2 cm. Doe vervolgens de rabarber stukjes bij het kokende water, voeg naar smaak (een klein) beetje suiker en eventueel kaneel, toe en roer alles even goed door. Zet het vuur laag en laat alles zachtjes door koken. Als de rabarber in vezels uit elkaar valt is het rabarbermoes klaar.
De moes kan zowel warm als koud gegeten worden en smaakt heerlijk bij vanillevla of yoghurt.

De rode jonge rabarber stelen zijn lekkerder en zoeter van smaak dan de groene variant, maar dat wil niet zeggen dat de groene stengels niet rijp zijn. Verse rabarber kan een paar dagen tot een week bewaard worden op een koele plaats in plastic, tegen het uitdrogen, anders worden de stengels slap. De rabarber kan ook worden ingevroren. Je kan de rauwe stukjes rabarber en de rabarber moes invriezen, zodat je op alle tijden in het jaar, ervan kan genieten.

Hoe gezond is rabarber?

Rabarber bevat o.a. oxaalzuur, foliumzuur en verder per 100 gram 2 g koolhydraten, 0,5 g eiwit en 0,1 g vet, 300 mg kalium, 40 mg calcium, 0,5 mg ijzer,0,05 mg vitamine B1, 0,02 mg vitamine B2 , vitamine C en B11. Het oxaalzuur zorgt ervoor dat je tanden na het eten stroef aan voelen en maakt het glazuur op je tanden enigszins week. Drink een glas melk na het eten van rabarber, dan voelen je tanden niet meer zo gek aan en wacht met het poetsen van je tanden, anders poets je misschien te veel zacht geworden glazuur weg. Het oxaalzuur in de rabarber bindt kalk, waardoor het de opname van kalk belemmert. Voeg kalk of krijt aan rabarbergerechten toe dit neutraliseert de smaak van het oxaalzuur. Eet rabarber tijdens je zwangerschap, het bevat namelijk foliumzuur. .Foliumzuur wordt ook wel vitamine B11 genoemd en is belangrijk voor de vroege ontwikkeling van het ongeboren kind. Last van opvliegers tijdens de overgang, kun je verminderen door rabarber te eten.
Uit een test met pillen die van een extract van rabarberplanten waren gemaakt, blijkt dat het dagelijks innemen van een dergelijk pil het aantal opvliegers kan verminderen. Dit schrijft M.Heger (Health Research Services Ltd St. Leon-Rot) in het vakblad Menopause.
Ook wordt rabarberwortel (gemalen) veel gebruikt in vermageringsproducten, omdat het een laxerende werking heeft. Zoals je ziet is rabarber gezond, maar eet het niet vaker dan twee keer per week.
Ook kun je met de rabarberwortel je haren rood/blond kleuren, hieronder volgt de werkwijze.

Wat het je nodig:

  • 150 gram rabarberwortel
  • 0,5 liter witte wijn

Bereiding

:

Kook de wijn met daarin de in stukjes gesneden, rabarberwortel tot de helft van de wijn is verdampt.
Laat het mengsel enigszins afkoelen en verdeel het daarna goed over het haar. Werk vanaf de haarwortel naar de haarpunt toe en sla niks over.
Vervolgens het haar gewoon, dus niet met een föhn, laten drogen. Het haar kleurt vervolgens rood/blond.
Gerelateerde artikelen
Foliumzuur tijdens de zwangerschapFoliumzuur tijdens de zwangerschapTegenwoordig is foliumzuur een hot item: was er tot een aantal jaar geleden nog vrij weinig bekend over foliumzuur, nu w…
Kilocalorieën groentetabelDat er in bijna alle eten en drinken calorieën zitten dat weten we zo langzamerhand wel. Op de meeste verpakkingen van v…
Rabarber chutney, rabarber jam of rabarberlimonadeHeeft u ook een rabarber plant in u tuin staan en denkt u elk jaar weer, dit jaar ga ik er van eten. Hier zijn drie voor…
Zelf appelmoes makenZelf appelmoes makenZelf appelmoes maken is natuurlijk veel lekkerder dan appelmoes uit een potje of blik. Maar hoe maak je appelmoes en waa…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Mijn oma

Reageer op het artikel "Rabarber tegen opvliegers"

Infoteur: Anhi
Gepubliceerd: 01-06-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!