InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Zo bewaar je verse kruiden

Zo bewaar je verse kruiden

Zo bewaar je verse kruiden Hoe bewaar je het best verse kruiden? Men kan ze al dan niet opgelost in olie of boter in de koelkast bewaren, men kan ze zelf drogen in de oven, of men kan kruiden invriezen.

In de koelkast

Wikkel de kruidentakjes in een vochtig velletje keukenpapier en leg in de groentelade. Zo blijven ze nog tot een week goed. Enkel basilicum houdt niet van koude. De blaadjes worden snel zwart en verliezen hun smaak. Snel verwerken is de boodschap.

Tip
Verse kruiden in een potje zijn fragiel en niet lang houdbaar in een warme keuken. Gebruik ze daarom meteen na aankoop. Even spoelen in koud water en droogdeppen en ze zijn klaar voor gebruik. Verse kruiden in een schaaltje hoef je niet meer te spoelen.

Zelf kruiden drogen

Wil je je kruiden langer bewaren? Laat ze dan drogen zodat je ze nadien kunt verkruimelen en in een potje bewaren.
Rozemarijn, oregano, marjolein, munt en tijm kun je makkelijk drogen. Omwikkel de kruiden met een touwtje en hang ze op een droge, goed verluchte plek.

Tip
Om kruiden snel te drogen, stop je ze in de oven. Trek de blaadjes van de steel, leg ze verspreid op boterpapier en zet ze 2 uur in de oven op 50°C.

Kruiden invriezen

Dille, munt, basilicum, dragon, koriander, basilicum en rozemarijn kun je ook invriezen zodat ze nog lang hun verse , frisse smaak behouden.

Methode 1:
Spoel de kruiden af met koud water, dep ze droog, verpak ze in kleine porties en vries in. Je kunt de kruiden voorsnijden, maar je verliest dan altijd wat aroma. De kruiden blijven een jaar goed in de vriezer.

Tip
Ontdooi de kruiden niet voor gebruik. Voeg ze diepgevroren toe aan je gerecht. Zo blijven de smaak en het aroma goed bewaart.

Methode 2:
Hak de kruiden fijn, doe er olijfolie of een schep boter bij en pureer. Schep het mengsel in een potje of zakje en zet in de diepvries. Zo kun je nog een half jaar lang genieten van verse kruiden.

Het opslaan van verse kruiden is een strijd tegen het onvermijdelijke, maar hier zijn nog een paar extra tips om ze in leven houden tot de tijd dat men ze kan verbruiken.
  • Zet een bossig kruid zoals peterselie, koriander, kervel of munt of in een glas met een beetje water en bewaar het op de toonbank of in de koelkast gedurende enkele dagen, net als een boeket. Of, spoel het boeketje, wikkel het in een papieren of een theedoek, terwijl ze nog vochtig zijn, en plaats de kruiden (met of zonder een plastic zak erover) in de groentelade of op de bodem van de koelkast.
  • Stevige kruiden zoals rozemarijn of tijm kan men gewoon ondersteboven hangen in de keuken, op een plek waar ze langzaam drogen.
  • Ga fijne kruiden zoals bieslook, dragon of basilicum niet toetakelen. Spoel ze lichtjes, verpak ze losjes in papier en plaats het in een plastic zak in de groentela.
  • Verse kruiden blijven ongeveer een week houdbaar indien ze correct opgeslagen zijn.

Koken met kruiden.

Lees verder

© 2012 - 2014 Slurfke, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kooktipwijzer, afkortingen, vergelijkingen en hun betekenisKooktipwijzer, afkortingen, vergelijkingen en hun betekenisRecepten kennen we allemaal maar heel soms worden ze vergeleld van die gekke meeteenheden. Net om dat even op een rijtje…
Kruidengeneeskunde: de voorbereidingenKruidengeneeskunde: de voorbereidingenDe meeste kruiden worden in gedroogde vorm verkocht of je kan de kruiden zelf drogen en invriezen. Zo kan je ze voldoend…
Kruiden drogen aan de waslijn of in de magnetronKruiden drogen aan de waslijn of in de magnetronKruiden drogen: wie een tuin vol kruiden heeft, kan die nooit altijd opeten. Bovendien groeien de meeste kruiden in de z…
Invriezen van kruiden en fruitWaar moet u opletten als u kruiden of fruit in gaat vriezen? Wat moet de kwaliteit van de voedingsmiddelen zijn, wat is…
Mais en aardappel voor peutersDe gretige smaakpapillen van de baby worden gestreeld door de spannende smaak van maïs en verse kruiden.
Bronnen en referenties
  • Verse kruiden, wikipedia
  • Deltas grote tuinencyclopedie ISBN 90 243 2083 6

Reageer op het artikel "Zo bewaar je verse kruiden"

Infoteur: Slurfke
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!