InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Eetcultuur: Turkije

Eetcultuur: Turkije

Turks eten is heerlijk. De keuken is uitgebreid en divers. Turken zijn dol op lekker eten en vooral met mooi weer genieten ze graag van een lekkere maaltijd buiten; op het balkon, in de tuin, in een restaurant of tijdens een picknick.

De geschiedenis van de Turkse Keuken

Turkije is een groot en divers land; bergen, zee, het droge binnenland. Deze diverse geografie levert een grote diversiteit aan producten op. Daarnaast was er honderden jaren lang een sultan in Istanbul, die zorgde voor de beste koks, met het beste eten. De sultans in het Topkapi paleis hielden enorme smulpartijen. En langzaam sijpelden veel van die recepten door naar het Turkse volk. Doordat het rijk zo lang stand hield werd de Turkse keuken geperfectioneerd tot wat het nu is: een diverse, kleurrijke en zeer smakelijke keuken. Daarbij was Turkije het kruispunt van karavanen tussen het Verre Oosten en het Mediterrane Gebied, wat een veelheid aan producten opleverde.

Vers

Versheid van producten speelt een belangrijke rol in de Turkse keuken. Daarom wordt er ook vooral met producten van het seizoen gekookt. Daarnaast wordt er voor een goede balans gezorgd tussen de diverse ingrediënten in een gerecht. Dit zijn de belangrijkste geheimen van de Turkse keuken. Belangrijke smaakmakers zijn ui, yoghurt, tomaten en rozijnen. Tijm en oregano, die veel gebruikt worden in de Griekse keuken, worden door Turken weinig gebruikt, de voorkeur gaat uit naar peper, piment, sumac, kaneel en paprikapoeder.

Mezze

Zoals Spanjaarden tapas eten, houden de Turken (net als hun buren de Syriërs) van mezze. Er zijn een oneindige hoeveelheid voorgerechtjes. Boreck, pasteitjes gevuld met spinazie, kaas of iets anders, diverse salades, gevulde wijnbladeren, een puree van geroosterde aubergine, etc. En bij dit alles wordt Turks brood geserveerd. Een hoofdgerecht kan pilav zijn of gegrild vlees of iets anders. Daarna wordt eventueel nog fruit van het seizoen gegeten en afgesloten wordt met Turkse koffie.

De maaltijd

De Turken eten drie maaltijden per dag. Het ontbijt is meestal vrij eenvoudig, bestaande uit brood, kaas, olijven en thee. Daarna volgen lunch en een diner. Veel Turken eten lunch op hun werk en eten s avonds samen in huiselijke kring het diner. Als het weer het toelaat eet men graag buiten. Zon maaltijd bestaat uit een paar voorgerechtjes inclusief een salade, vaak een rijstgerecht en fruit en koffie na. Familieleden en vrienden die toevallig langs komen, worden uitgenodigd om mee te eten. Wanneer mensen echt uitgenodigd worden om te eten , wordt er veel werk besteed aan het eten.

Thee wordt veel gedronken in Turkije en dat gebeurt de hele dag door. Daarnaast speelt Turkse koffie een belangrijke rol.
Ook wie van zoetigheid houdt kan in Turkije prima terecht. Baklava en Turks Fruit zijn de beroemdste Turkse zoetigheden, maar zeker niet de enigen. Er zijn ook veel muhallebi-gerechten verkrijgbaar, een op pudding of vla lijkend gerecht.

Feest

Picknicken is een belangrijk deel van de Turkse cultuur. Het zijn uitgebreide gebeurtenissen, waarbij meerdere gezinnen er vaak samen een dag op uit trekken en er wordt van tevoren afgesproken wie wat meeneemt en wat klaarmaakt.

Ook bruiloften, besnijdenissen en religieuze feestagen zijn een belangrijke reden om flink uit te pakken met eten. Een feest is in Turkije niet compleet zonder eten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.turkishconsulategeneral.us/abtturkey/cult/food/prto.shtml
  • http://www.epicureantable.com/turkish.htm

Reageer op het artikel "Eetcultuur: Turkije"

Infoteur: Sasati
Gepubliceerd: 10-02-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Eetculturen
Schrijf mee!