InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Eetcultuur: Mexico

Eetcultuur: Mexico

De eetcultuur in Mexico is zeer oud en van oorsprong Indiaans. Later zijn er Europese ingrediënten aan de keuken toegevoegd, maar de smaak blijft authentiek Mexicaans.

De Pre-Europese cultuur

De eetcultuur van Mexico gaat duizenden jaren terug. Al lang voor Europeanen de Amerika’s ‘ontdekten’ had de bevolking van wat nu Mexico heet, hun eigen eetgewoonten. De Maya’s, Azteken, Tolteken en Olmeken maakten gebruik van wat het land te bieden had: mais, chocolade, bonen, tomaten, aardappelen, chiliepepers, avocado’s en vele andere zaken. Mais was het hoofdvoedsel voor de Indiaanse bevolking. Al deze producten maken ook nu nog een belangrijk deel uit van de Mexicaanse keuken en deze producten veroverden later de rest van de wereld.

De Spanjaarden

Hernando Cortes kwam naar Mexico in 1523 en veroverde zonder al te veel moeite het huidige Mexico. En hij bracht de rijkdommen van Mexico naar Europa, waar die al snel vaste voet aan de grond kregen. In ruil bracht hij de Spaanse taal, het Rooms-Katholieke geloof, maar ook Europees voedsel: olijven en olijfolie, rijst, tarwe, knoflook, kaneel en kruidnagels en vooral ook de veehouderij, bestaande uit runderen, varkens, schapen en kippen, wat vlees, eieren, boter en kaas opleverde. Niet alle producten waren even succesvol, olijven deden het bijvoorbeeld alleen goed in het noorden en zuiden van Mexico, maar andere producten kregen een blijvende plaats in de Mexicaanse keuken. De oorspronkelijke Indiaanse cultuur bleef echter domineren, maar nu met een Europees tintje. Toen Cortes naar Mexico kwam trof hij daar de Azteken aan, de eetcultuur van de Azteken was echter grotendeels van Maya-afkomst en door de Azteken overgenomen.

Pittig

Het Mexicaanse eten heeft de naam pittig te zijn, maar er zijn zeer pittige tot zeer milde gerechten verkrijgbaar. Hoe pittig een gerecht is is afhankelijk van welke chilies er zijn gebruikt en hoeveel en dat is een kwestie van smaak.

Tortilla’s

Mais werd en wordt gebruikt voor het maken van tortilla’s en tamales en worden door geheel Mexico gegeten. Andere gerechten die wij als typisch Mexicaans zien zijn vrij regionaal, zoals bijvoorbeeld de burrito. De burrito is afkomstig uit noord-Mexico en een tortilla gemaakt van tarwe, terwijl men in het zuiden vrijwel alleen mais gebruikt om tortilla’s te maken.

Oude Bekenden

De oude Azteken maakten al ‘salsa’ (saus), ongekookte tomaten, tomatillo’s en avocado’s, die op diverse manieren werden fijn gehakt of gepureerd tot een vrij dikke saus. Tot op de dag worden dezelfde sauzen gemaakt, met of zondere nieuwe toevoegingen. Ook dronken diezelfde Azteken als chocolademelk, al was het dan op een andere manier dan het tegenwoordig in het westen gebeurd. De Azteekse leider Montezuma ll dronk zijn cacao met vanille en gezoet met honing. Zelfs de ‘enchilada’ schijnt al door de Azteken te zijn gemaakt, zijn maakte een wrap van een tortilla en vulde die met verschillende ingrediënten.

Specifiek Mexicaans

De Mexicaanse keuken is intussen een mengsel van lokale ingrediënten en gerechten en toevoegingen uit Spanje en andere Europese land. Maar het zijn toch vooral de authentieke, lokale ingrediënten die de gerechten hun specifieke smaak geven, waardoor de Mexicaanse keuken met recht als zeer bijzonder mag worden beschouwd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.mexicanfoodrecipes.org/Mexican-Food-Articles/mexican-food/mexican-food-culture.php
  • http://world-food-and-wine.com/mexican-food-history

Reageer op het artikel "Eetcultuur: Mexico"

Infoteur: Sasati
Gepubliceerd: 03-02-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Eetculturen
Schrijf mee!