InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Aantal calorieën in broodbeleg

Aantal calorieën in broodbeleg

Aantal calorieën in broodbeleg Vrijwel elke Nederlander eet brood. Maar welk beleg kun je beter kiezen en welk beleg is minder verstandig? Hoeveel calorieën zitten er in verschillende soorten broodbeleg? Het kan handig zijn om te weten hoe veel calorieën er in het broodbeleg zit dat jij geregel eet. Bijvoorbeeld wanneer je probeert af te vallen.

Afvallen

Wil jij afvallen of gewoon wat beter letten op wat je eet? Dan kan het heel handig zijn als je weet hoeveel calorieën er in je broodbeleg zit. Zo kun je namelijk betere en gezondere keuzes maken.

Broodbeleg

Je kunt ontzettend veel op je brood smeren. Zoet of hartig. Het is vooral raadzaam een beetje af te wisselen in het beleg dat je op brood eet. Afwisseling is namelijk altijd goed voor je. Sommige keuzes in je broodbeleg zijn verstandiger dan andere keuzes, omdat ze bijvoorbeeld minder calorieën bevatten. Hoeveel calorieën zitten er in broodbeleg en welke keuzes zijn de verstandigste?

Soort brood

Verstandig is om voor donker brood te kiezen. Witbrood bevat meer calorieën en is minder goed voor je. Eventueel kun je ook kiezen voor bijvoorbeeld speltbrood. Het is ook mogelijk je eigen brood te maken, met een broodbakmachine. Zo weet je zelf precies wat erin staat.

Hartig of zoet?

Hartig broodbeleg is in veel gevallen gezonder dan zoet beleg. Honing is echter wel erg goed voor je en mag zeker niet ontbreken op brood. Toch vinden veel mensen zoet beleg lekkerder dan hartig. Gun jezelf dit plezier ook, bijvoorbeeld op een vaste dag in de week of in het weekend.

Calorieën tellen verstandig?

Veel mensen die willen afvallen tellen hun calorieën. Is dit raadzaam? Voor sommige mensen kan het zeker helpen, maar besef goed dat het aantal calorieën niet alles zegt. Sommige gezonde producten kunnen meer calorieën bevatten dan ongezonde producten. Ook kan het tellen van calorieën een obsessieve werking hebben. Ook dit moet je zien te voorkomen. Wel kan het helpen om een idee te hebben van de hoeveelheid calorieën, omdat je dan bewuster keuzes kunt maken.

Calorieën in het beleg

In de onderstaande tabel kun je zien hoeveel calorieën broodbeleg bevat. Er staat telkens aangegeven om hoeveel gram het gaat. Smeer nooit teveel van zoet beleg op brood. Ook met het hartige beleg kun je beter oppassen. Eén plak is doorgaans meer dan genoeg. De tabel staat gerangschikt op alfabetische volgorde. Dit maakt het gemakkelijker bepaald beleg te vinden.

BelegAantal calorieën
Achterham 15 gram)23
Anijshagel (15 gram)59
Appelstroop (15 gram)35
Boterhamworst (15 gram)46
Chocoladepasta (15 gram)85
Filet American (20 gram)48
Fricandeau (15 gram)18
Geboortemuisjes (15 gram)59
Gestampte muisjes (15 gram)59
Hagelslag (15 gram)68
Hagelslag, suikervrij (15 gram)72
Halvajam (15 gram)20
Hazelnoot, chocoladepasta (15 gram)84
Honing (15 gram)48
Jam (15 gram)36
Kalkoenfilet (20 gram)30
Kipfilet (20 gram)30
Leverpastei (5 gram)48
Leverworst (15 gram)45
Pindakaas (15 gram)101
Rauwe ham (15 gram)23
Rookvlees (20 gram)30
Rosbief (15 gram)25
Salami (15 gram)58
Schuddebuikjes (15 gram)72
Speculoospasta (15 gram)88
Stroop (15 gram)49
Vruchtenhagel (15 gram)59

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Calorielijst.nl
  • Valtaf.nl

Reageer op het artikel "Aantal calorieën in broodbeleg"

Reactie

Jochem van der Plas, 16-07-2016 17:11 #1
In witbrood meer calorieën dan in bruin? Het is beter bruin brood, maar bevat toch meer calorieën?

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 24-05-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Afvallen
Reacties: 1
Schrijf mee!