InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Zelf soep maken

Zelf soep maken

Zelf soep maken Zelf soep maken is voor veel mensen teveel werk, zeker in deze drukke tijd. Toch is dat erg zonde. Zelfgemaakte soepen blijven toch net altijd even een tikkie lekkerder dan de soepen uit de supermarkt. Waarom probeer je niet eens zelf soep te maken? Je zult zien dat het best meevalt en dat ook jij een lekkere soep op tafel kunt zetten!

Zelf soep maken

Soep is een van de oudste gerechten ter wereld. Al in de prehistorie werd er soep gegeten. Het fijne aan soep is, dat je er alle kanten mee op kan. Tegenwoordig kun je tientallen kant en klare soepen kopen, maar je kunt ook zelf een soepje maken. Er zijn diverse soepen die je gemakkelijk zelf kunt bereiden,

Gebonden en niet gebonden

Er zijn twee soorten soepen te onderscheiden. Zo heb je gebonden en niet gebonden soep. Een gebonden soep is dik, wat zwaarder en niet helder. Een niet gebonden soep is helder en wat lichter. De meeste soepen zijn gebonden. De niet gebonden soepen zijn bijvoorbeeld kippensoep en bouillonsoep.

Populaire soepen

De meest populaire soepen in ons land zijn toch nog wel de groenten- en tomatensoep. Daarnaast is kippen- en uiensoep ook erg geliefd. In vrijwel elk restaurant staan deze op de menukaart.

Bouillon

Vaak wordt er bij de bereiding van soep uitgegaan van bouillon. Dit is een aftreksel van vlees met bot dat enkele uren met kruiden wordt gekookt. Een bouillon maken kost heel veel tijd. Je kunt er dan ook voor kiezen om een bouillonblokje te gebruiken. Hier zit alles in wat je nodig hebt voor een lekker soepje.

Streekgebonden

Elke streek en elk land heeft weer zijn eigen soep. In ons land zijn er heel veel soorten soepen verkrijgbaar in pakjes en blik. Het voordeel hiervan is, is dat ze erg snel klaar zijn en vaak ook nog lekker smaken. Zo hoef je aan een pakje alleen maar water toe te voegen. Een blikje soep is nog eenvoudiger. Het enige dat je dan hoeft te doen is het opwarmen. Toch kun je zon kant-en-klare soep wat unieker maken, door er zelf nog ingrediënten aan toe te voegen. Zo kun je aan een pakje Italiaanse tomatensoep nog zelf verse tomaatjes en gehaktballetjes toevoegen.

Zelf maken

Het is heel eenvoudig om een voedzame groentesoep zelf te maken. Je kunt zelf bepalen wat je erin doet. Voor een groentesoep heb je het volgende nodig: 3 tot 4 ons gehakt of rundvlees. Een aantal bouillonblokjes. Het maakt niet uit of dit runder- of groentebouillon is. Een zakje verse soepgroenten of diverse groenten. Fijn of wat grover gesneden. Dit kunnen gesneden worteltjes, prei, spruitjes, gekookte aardappel in blokjes, stukjes bloemkool of spruitjes zijn. Eerst breng je het water aan de kook en je lost hier twee tot drie bouillonblokjes in op. Bij het koken wordt er natuurlijk altijd uitgegaan van de smaak. Het is natuurlijk belangrijk dat je zelfgemaakt soepje goed smaakt. De bouillon heeft een grote invloed hierop. Het is dan ook een tip om eerste te proeven of je voldoende bouillon aan de soep hebt toegevoegd. Als deze te zout is, dan kan je iets meer water toevoegen, als het te waterig is, dan voeg je nog een bouillonblokje toe. Als de bouillon eenmaal is gekookt, dan kan je het vuur wat lager zetten en het gehakt toevoegen. Dit kunnen kleine balletjes of stukjes zijn. Het is niet nodig om kruiden aan de gehakt toe te voegen. De soep heeft al genoeg smaak. Als laatste kan je de gesneden groenten aan de soep toevoegen. Vervolgens laat je de soep een half uur op een laag vuurtje gaar koken. Je kunt er ook nog wat vermicelli aan toevoegen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zelf soep maken"

Infoteur: Marensa
Gepubliceerd: 12-01-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Gerechten
Schrijf mee!