InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Gourmet boodschappenlijst

Gourmet boodschappenlijst

Gourmet boodschappenlijst Gourmetten is erg populair om te doen met feestdagen en feestjes. Voor de gastvrouw/-man is het goed ruim op tijd voor te bereiden. De uiteindelijke bereiding doet iedereen zelf tijdens het eten. Bovendien kan iedereen eten wat deze zelf het liefste wil. Hier een handige lijst. Je kunt hem zelf nog uitbreiden met eigen specifieke ideeën en recepten. Deze basis-boodschappenlijst biedt een handige hulp bij het in huis halen van alle benodigdheden voor een gezellig avondje gourmetten met familie en/of vrienden. De lijst is zelf verder in te vullen qua ingrediënten voor salades en toetje, en verder uit te breiden of aan te passen naar eigen smaak.

Hoeveelheid vlees

Per volwassene kun je 350 g. vlees aanhouden, grote eters wat meer, kleine eters en natuurlijk kinderen minder. Denk bij feestelijke gelegenheden ook eens aan de dieren, en overweeg biologisch vlees, bijv. bij de AH verkrijgbaar.

Vooraf kopen

Gourmetboodschappen kunnen een aantal dagen vooraf ingekocht worden. Het vlees kan ingevroren worden. Toch is het handig om dit niet langer dan enkele dagen van tevoren te doen, want de verse producten zoals de ingrediënten voor de salade moeten nog wel vers smaken. Sla, tomaten enz. kun je het beste niet langer dan enkele dagen vooraf in huis halen. Stokbrood kun je als afbakproduct ruim vooraf kopen. Wil je liever vers stokbrood, dan zul je dit liefst dezelfde dag moeten kopen. Stokbrood kun je vlak voor het diner nog even in de oven 'oppiepen'.

Veel vlees, of niet?

Voorheen was gourmetten, steengrillen en de barbecue een echt vleesdiner. Tegenwoordig spreekt het steeds meer mensen aan om meer groente te eten, en minder vlees. Houd dus rekening met de weinig- of niet-vleeseters. Zorg voor voldoende groente, fruit en producten op basis van aardappel. Ook het pannenkoekbeslag is een fijne afwisseling op het vlees.

Zelf doen

Het fijne van gourmetten is dat de eters zelf kunnen bepalen wat ze eten, hoeveel, en bovendien: hoe ze dat aankleden. Op pannenkoekjes kan geraspte kaas, en natuurlijk stroop en/of suiker. Vlees kan ook met een plakje kaas versierd worden (een soort cheeseburger).

Boodschappenlijst

Vlees / vis / vegetarisch
  • Complete gourmet-vleesschotel *
  • Vlees
  • Vis
  • Vegetarische producten
  • Baconplakjes
Brood/-aardappelproducten
  • Stokbrood (vers of afbak), bruin en wit
  • Aardappelkroketjes
  • Aardappelblokjes
  • Evt. patat
  • Pannenkoekbeslag
Groente -bakken-
  • Paprika
  • Courgette
  • Uien
  • Champignons
  • Ananas (blikjes)
  • Banaan

Groente -koud-
  • Komkommer
  • Ingrediënten voor salades

Diverse bakgroenten kunnen ook koud in schaaltjes gegeven worden
Diverse
  • Boter of vet
  • Geraspte kaas
  • Plakjes kaas
  • Eieren
  • Kruidenboter
  • Diverse sausen (koud)
  • Satésaus
  • Suiker
  • Stroop
  • Ingrediënten voor toetje
Drank
  • Wijn
  • Bier
  • Evt. andere drank
  • Frisdrank
  • Vruchtensap
Aankleding
  • Tafelkleed
  • Servetten
  • Kaarsen

Lees verder

© 2011 - 2014 Drie, gepubliceerd in Diversen (Eten en Drinken) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gourmetten; wat in huis halen?Gourmetten; wat in huis halen?Veel mensen doen aan gourmetten met kerst omdat het heel gezellig is om met de hele familie te doen. Ze halen veel lekke…
Gourmetten - wat u er allemaal bij kunt gebruikenGourmetten - wat u er allemaal bij kunt gebruikenGourmetten zorgt voor een gezellig avondje tafelen en kan makkelijk met meerdere personen. Bij gourmetten kunt u veel ve…
Funcooking; gourmet, raclette, fondue of steengrillBij funcooking gaat het om eten waarbij de gezelligheid echt voorop staat en dat je meestal met een groepje doet. De bel…
Gezellig en gemakkelijk thuis eten: GourmettenGezellig en gemakkelijk thuis eten: GourmettenHeeft u vrienden of familie uitgenodigd om bij u te komen eten, maar wilt u hier niet teveel werk van maken. Dan is geze…
Ideëen voor een gezellig avondje gourmettenGourmetten is de meest favoriete bezigheid van veel nederlandse gezinnen. Vooral tijdens speciale dagen zoals kerst of o…

Reageer op het artikel "Gourmet boodschappenlijst"

Reacties

Nadia, 06-11-2013 15:50 #3
Goedemiddag,

Ik wilde laten weten dat tomaten niet in de koelkast bewaard (mogen) worden zie kopje vooraf kopen.

Gr. Nadia Reactie infoteur, 06-11-2013
Bedankt Nadia, ik heb het gewijzigd!

Berg, 08-07-2013 22:36 #2
Dit is voor mij een uitkomst Ik laat mijn gasten eerst deze lijst zien en dan kunnen ze doorhalen wat echt niet gegeten zal worden. Ook krijg je dan een beter inzicht in de hoeveelheden van alles. En dan met het lijstje de super in, dat komt helemaal goed! Reactie infoteur, 09-07-2013
Beste Berg, Fijn te horen dat de Gourmet Boodschappenlijst je goed bevalt!
Zie ook mijn andere lijsten, zoals de Barbecue boodschappenlijst en de Kaasfondue boodschappenlijst, misschien komen die je ook een keer van pas.
Veel plezier en eet smakelijk!

Draregcom, 29-11-2012 15:17 #1
Handige informatie. Vooral het aantal gram vlees per persoon en de boodschappenlijst hebben me veel geholpen. Hierdoor is de kans groter dat de gourmet avond onder vrienden een succes wordt. Tnx voor het op internet plaatsen. Reactie infoteur, 29-11-2012
Bedankt voor het compliment, fijn te horen dat de gourmet-boodschappenlijst bevalt. Veel plezier met het gourmetten!

Infoteur: Drie
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Gezelligheidseten
Reacties: 3
Schrijf mee!