InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Stomen van voedsel

Stomen van voedsel

Stomen van voedsel Stomen is een gezonde bereidingswijze van voedsel dat wordt gaar gemaakt in de damp van een kokende vloeistof. Het is mogelijk het voedsel nat te stomen en droog te stomen. Hoe werkt dit, wat zijn de mogelijkheden en wat heb ik ervoor nodig? Tijdens het stomen mag de kokende vloeistof niet in aanraking met de spijzen komen. De bereidingstijd is niet veel langer dan bij het gewone koken.

Techniek van stomen

De vloeistof, die onder de voedingsmiddelen bevindt, wordt aan de kook gebracht. De damp van de kokende vloeistof verhit de voedingsmiddelen en gaart ze. Tijdens het stomen gebeurt hetzelfde als tijdens het koken.
De bereidingstijd is iets langer dan bij het gewone koken. Het stoomvocht kunt u eventueel gebruiken als saus.

Soorten stomen

Nat stomen
De ingrediënten worden op een bord of schaal gelegd en in de stoommand gezet. Het wordt gaar in de vloeistof die zich op het bord verzamelt.

Droog stomen
Bij droog stomen worden de ingrediënten in de stoommand gelegd en gaar gemaakt terwijl het vocht wegloopt.

Materiaal en werkwijze droog stomen

Gewone kookpan
  • Wanneer u een zeef of vergiet gebruikt, is het mogelijk om te stomen in een gewone kookpan. De zeef/ vergiet moet wel van roestvrij staal zijn en niet van plastic. Breng vloeistof in de pan aan de kook. Doe de voedingsmiddelen in de zeef/ vergiet en hang deze boven de stoom. Onder een afsluitende deksel laat u de ingrediënten gaar stomen.
  • Met de stoomwaaier van roestvrij staal, kunt u ook stomen in de kookpan. Deze past in de grote en kleine pan. Vul de kookpan met ongeveer 2 centimeter vloeistof, die u aan de kook brengt. Leg de ingrediënten in de waaier en stoom het onder een afsluitende deksel gaar. De ingrediënten raken de waaier niet, doordat het op pootjes staat.

Speciale stoompannen of stoomketens
Deze bestaan uit een onderste pan, waarin het water aan de kook wordt gebracht. Hierop worden één of meerdere pannen gezet met een bodem wat doorboort is. Hierin worden de ingrediënten gelegd. Dit wordt afgedekt met een deksel.
Verwissel halverwege tijdens het stomen de stoommanden. De voedingsmiddelen in de bovenste stoommand hebben meer tijd nodig.

Snelkookpan met stoommand
Breng in de snelkookpan 3 centimeter vloeistof en hang daarboven de stoommand, welke gevuld is met de ingrediënten. De snelkookpan wordt afgesloten. De vloeistof wordt onder druk gekookt en de ingrediënten worden gaar gestoomd.

Wok met stoommand in bamboe
Doe 4 centimeter water in de wok en breng het aan de kook. Leg er een metalen of houten rek in. Zet stapelend hierop één of meerdere bamboe stoommandjes. Sluit de bovenste mand met de deksel. Sluit de wok ad en laat de ingrediënten gaar stomen.

Stomen in magnetron
Hiervoor bestaat een aangepaste stomer. Deze bestaat uit een kom. Hierin hangt een stoommandje dat op pootjes staat. Alles wordt afgesloten met een deksel.
Vul de kom met 1 kopje water, breng dat in de magnetron op volle kracht afgedekt aan de kook. Vul de stoommand met de ingrediënten en hang ze boven de stoom in de kom. Sluit af met de deksel en stoom het geheel gaar op volle kracht.

Stoomoven
Er zijn twee soorten stoomovens:
  • stoomoven met atmosferische druk: tussen de ovenruimte en buitenwand van de oven zit een waterreservoir. Tijdens de bereiding wordt het water in stoom omgezet.
  • stoomoven met overdruk: het is mogelijk met deze oven groenten, vis, dessert, eenpersoons gerechten te stomen. Hij is niet voor braden of bakken bestemd.

Multifunctionele stoomoven
Een inbouwoven met boven- en onderverwarming, een gril en een warme luchtsysteem.

Voor natstomen

  • Nat stomen kunt u gebruik maken van een bord of een schaal in materialen die hierboven vermeld staan.
  • U kunt stomen in papillot: een wikkel waarin het vis/ garnituur wordt verpakt. U kunt hiervoor gebruik maken van aluminiumfolie, voor de magnetron kunt u papier gebruiken.
  • Het is ook mogelijk nat te stomen in bladeren van groenten.
© 2007 - 2014 Jootje, gepubliceerd in Diversen (Eten en Drinken) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Flavorwave Turbo TV-Oven, werkt het echt?Flavorwave Turbo TV-Oven, werkt het echt?De Flavorwave (halogeen) TV-Oven is een (turbo) oven die kan bakken, grillen, stomen, koken, aanbakken, ontdooien, enzov…
Aardappelen bereiden op verschillende manierenAardappelen bereiden op verschillende manierenAardappels! Het is één van de populairste gerechten die wordt geserveerd in de Nederlandse keuken. Maar ook buiten de Ne…
Recepten voor de wokWokken is een handige wijze van eten klaarmaken, het is lekker en gezond. Gebruik bij het wokken altijd speciale wokolie…
Siemens inbouwovensSiemens inbouwovensInbouwovens van Siemens staan voor hoge kwaliteit, degelijkheid en strak design. Als je een keuken koopt of een nieuwe o…
Indische snacks: Lemper (hartig gevulde rijstrolletjes)Indische snacks: Lemper (hartig gevulde rijstrolletjes)In de Indonesische keuken zijn de Indische hapjes een absolute must. Op verjaardagen en andere feestelijke gelegenheden…

Reageer op het artikel "Stomen van voedsel"

Reacties

Bep Morren, 10-12-2010 19:22 #3
Goedemiddag,
ik wil vragen of er receptenboekjes te koop zijn met de stoomtijden, voor als ik een stoomschaal voor de magnetron gebruik?
Ik wil dus graag weten hoe lang ik moet stomen in de magnetron

Bij voorbaat hartelijk dank voor Uw medewerking.

vriendelijke groeten
Bep Morren

Dkessels, 27-07-2010 14:18 #2
Waar kan ik aan recepten komen?

Chenille, 20-11-2009 16:17 #1
Pas een stoomoven gekocht maar moet nog veel leren, gisteren aardappels, diverse groenten en aadappels geprobeert, lukte wonderwel en heel lekker van smaak maar miste wel dat ik de kruiden er niet aan kon toevoegen slechts op het einde van de stoomtijd? kan dat niet voor je ze stoomt of tijdens?

Infoteur: Jootje
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Schrijf mee!