InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Aantal calorieën in fruit

Aantal calorieën in fruit

Aantal calorieën in fruit Fruit is goed voor je, maar soms kan het wel prettig zijn om te weten hoeveel calorieën fruit bevat. Bijvoorbeeld wanneer je meer op je eetgewoontes wilt letten, of wanneer je een bepaald dieet volgt om wat kilo's kwijt te raken. Zo kun je makkelijker zien welk fruit je kunt nemen als je echt verantwoord bezig wilt zijn.

Fruit is gezond

Er is geen twijfel over mogelijk: fruit is gezond. Het bevat vitamines, mineralen en vezels. Wat er precies in zit is afhankelijk van de fruitsoort. Het is dan ook verstandig om af te wisselen in het fruit wat je eet. Zo weet je zeker dat je allerlei goede stoffen binnenkrijgt. De norm is twee stuks fruit per dag. Heb je kleiner fruit, zoals bijvoorbeeld frambozen of rode bessen, hou dan ongeveer 100 gram aan. Eén portie fruit bevat zoín 30% van de vitaminen C die je dagelijks nodig hebt. Sommige vruchten bevatten ook Vitamine A, zoals bijvoorbeeld mango en passievrucht. Andere vruchten bevatten weer veel Kalium, zoals bijvoorbeeld banaan.

Fruitsuikers goed voor je?

De calorieën in fruit worden grotendeels bepaald door fruitsuikers. Dit is de suiker in fruit. Het suiker dat in fruit zit is anders dan suiker zoals bijvoorbeeld in snoep of frisdrank. Teveel fruitsuiker is niet goed, maar het kan geen kwaad om er wat van binnen te krijgen. Mensen die waarschuwen bij bepaalde fruitsoorten voor het suiker hebben dus enigszins gelijk, maar het zal in mate absoluut niet schadelijk zijn. De vitaminen heb je sowieso nodig, dus het is zelfs af te raden om fruit niet te eten.

Tel geen calorieën

Vaak wordt er aangeraden om calorieën te tellen. Er zijn immers veel diëten die gericht zijn op het aantal calorieën dat je op een dag binnenkrijgt. Calorieën zeggen echter niet altijd wat. Fruit is bijvoorbeeld erg gezond, maar kan wel veel calorieën bevatten. En dat terwijl bijvoorbeeld een dropje veel minder calorieën bevat als een stuk fruit. Zie de lijst in dit artikel dan ook voornamelijk als richtlijn. Zie meer over het tellen van calorieën het artikel Calorieën tellen als je wilt afvallen verstandig?

Tabel met calorieën van fruit

In de onderstaand tabel kun je zien hoeveel calorieën bepaalde vruchtensoorten bevatten. Zo weet je ongeveer wat het fruit bevat en kun je wellicht makkelijker keuzes maken. Het aantal calorieën klopt misschien niet altijd, het is namelijk puur afhankelijk van de grootte van het fruit. De tabel staat op alfabetische volgorde, daarachter vind je het aantal calorieën. Sommige vruchten staan onderstreept. Door hier op te klikken kun je lezen hoe je met deze vrucht kunt afvallen.

Soort fruitAantal calorieën
Aardbeien - 5 stuks25
Ananas - 1 schijf50
Appel65
Banaan114
Druiven - 10 stuks30
Frambozen - 100 gram32
Grapefruit45
Kersen - 10 stuks20
Kiwi30
Lychee7
Mandarijn23
Meloen - 1 schijf20
Necatarine27
Peer61
Perzik40
Pruimen - 3 stuks51
Rode bessen - 100 gram24
Rozijnen - 20 gram54
Sinaasappel56

Afvallen?

Wil je afvallen? Dan mag je natuurlijk best eens wat fruit eten. Overdrijf er niet mee en beperk je tot ongeveer twee stuks fruit per dag. Op deze manier heb je gezonde tussendoortjes en krijg je ook alle nodige vitamines binnen. Wanneer je gezond eet, kan wat fruit op een dag echt geen kwaad!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Valtaf.nl
  • Calorielijst.nl
  • Calorieteller.nl

Reageer op het artikel "Aantal calorieën in fruit"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 25-06-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Afvallen
Schrijf mee!