InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Vegetariërs en veganisten

Vegetariërs en veganisten

Informatie over vegetariërs en veganisten waarom zij geen vlees eten tevens informatie over vervanging van vlees.

Vegetariërs

Vegetariërs zijn menen die geen producten van gedode dieren eten. Ze kunnen daarvoor allerlei redenen hebben.

Waarom?

Vegetariërs eten geen vlees en vis. Ze gebruiken wel producten van leverde dieren zoals eieren en melk. Er zijn ook mensen die alleen plantaardige voedingsmiddelen willen eten of drinken. Die mensen heten veganisten. Vegetariërs en veganisten kunnen allerlei redenen hebben om geen dieren te eten, dit komt omdat velen van hun tegen zijn dat dieren gedood worden voor voedsel. Zij vinden ook dat je eerbied moet hebben voor het leven van deze dieren.

Daarbij komt dat veel dieren die geslacht worden, geen prettig leven hebben gehad.
In de bio-industrie worden de dieren op grote schalen gefokt en ze zitten vaak heel dicht op elkaar. Hierin kunnen ze zich nauwelijks bewegen. Waardoor ze sneller dik woorden en je zelf meer vet dan vlees binnen krijgt.

Ook vinden vegetariërs vlees erg ongezond. Zij vinden dat in vlees te veel schadelijke stoffen zitten. Die stoffen zijn toegevoegd om het vlees te kunnen malen of om het er mooi rood uit te laten uitzien Verder worden de dieren vaak ingespoten met hormonen en medicijnen om ze sneller te laten groeien. Hierdoor zijn ze snel vatbaar voor ziektes. En in vlees en vis zit veel vet. Vele mensen weten dan ook dat vet ongezond is,

Verder vinden vegetariërs verspilling van het eten. Door het eten van vlees krijg je dierlijke voedingstoffen binnen. Ze worden niet echt gebruikt voor je lichaam. Er is nog en reden waarom het vlees verspilling van et voedsel wordt genoemd. De dieren die ons vlees leveren eten zelf voornamelijk plantaardige voedsel (zoals gras). Voor iedere kilogram vlees die een dier levert moet 5 kilogram tot 10 kilogram voedsel hebben gegeten.

Maar zul je zeggen wij kunnen toch geen gras eten?
Nee, natuurlijke niet maar zeker op een deel van de graslanden zouden ook producten kunnen worden verbouwd die wij wel eten. Zoals sla, aardappelen, bieten, graan, tarwe, rijst, boerenkool en peultjes. Ten slotte heb je ook nog mensen die geen vlees eten voor hun geloof.

Gezond of niet?

Maar nu komt de vraag is het eten van geen vlees gezond? Nou dat ligt eraan.
In soja vlees en dergelijke zitten vervangende stoffen door dierlijke eiwitten.
Deze zijn de plantaardige eiwitten. Vegetariërs eten vaak peulvruchten vol met eiwit rijke stoffen of eten bijvoorbeeld tahoe. Met andere woorden een maaltijd met tahoe is net zo gezond als een maaltijd met een speklapje.
© 2007 - 2015 Antrax, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat eten veganisten niet?Wat eten veganisten niet?Tegenwoordig hoor je de term veganisme steeds vaker. Maar nog lang niet iedereen weet precies wat een veganistisch dieet…
Thaise gebakken rijst noodles soja saus met vlees Pad SieuwThaise gebakken rijst noodles soja saus met vlees Pad SieuwSieuw betekent soja saus in het Thais.Thaise gebakken rijsnoodles Pad Sieuw met sojaaus zijn erg lekker, maar er is wel…
Zijn vegetariërs ook moordenaars?Zijn vegetariërs ook moordenaars?Wie geen vlees eet omdat hij van dieren houdt, heeft het mis: bij de teelt van granen bijvoorbeeld, sterven naar verluid…
Sojaproducten eten ter preventie tegen kankerSojaproducten eten ter preventie tegen kankerSojaproducten nemen in Nederland behoorlijk in populariteit toe. Soja is een prima vleesvervanger die door vegetariërs v…
Vegetarisch eten met nieuwe productenVegetarisch eten met nieuwe productenSteeds meer mensen komen tot de conclusie dat het dagelijks eten van vlees niet nodig is en dat mens en dier meer gebaat…

Reageer op het artikel "Vegetariërs en veganisten"

Reacties

Antrax (infoteur), 30-11-2013 13:16 #2
Het gaat om vervangende stoffen die vergelijkbaar zijn tussen vlees en groentes. Als je kijkt naar de inhoud van een speklap qua gezonde stoffen, staat het gelijk aan de gezonde stoffen van bepaalde etenswaren, waarvoor geen dieren hebben geleden.

Ap, 26-11-2013 00:02 #1
"Met andere woorden een maaltijd met tahoe is net zo gezond als een maaltijd met een speklapje."

Wat is dit voor kul?

Infoteur: Antrax
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!