InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Hoeveel calorieën zitten er in noten?

Hoeveel calorieën zitten er in noten?

Hoeveel calorieën zitten er in noten? Wanneer we willen afvallen, zijn er veel mensen die graag willen weten hoeveel calorieën ze nou eigenlijk binnenkrijgen. Noten worden gezien als een geweldige manier om gezonder te eten en worden vaak gezien als gezondere tussendoortjes. Hoewel ze wel gezond zijn, zijn er veel mensen die toch graag willen weten hoeveel calorieën er in noten zitten. Bijvoorbeeld omdat ze graag willen afvallen. Hoe zit dit precies?

Zijn noten gezond?

Noten zijn absoluut ontzettend gezond. Ze zitten bomvol vitamine B en E. Ook zitten er heel veel vezels in en dit is vooral heel goed voor bijvoorbeeld je darmen. En dat is nog niet alles. In noten vind je eveneens antioxidanten, zink, magnesium en selenium. Dit is allemaal erg goed voor je afweersysteem. Ook kunnen ze je een energieboost geven en kunnen ze helpen om je cholesterol goed op orde te horen. Als laatste zijn noten zeer geschikt om hart- en vaatziektes te kunnen voorkomen.

Onverzadigde vetten

Vet is niet goed voor je, maar we vergeten dan vaak dat het gaat om een verschil tussen verzadigde en onverzadigde vetten. Onverzadigde vetten komen voort uit plantaardige producten. Zo heb je bijvoorbeeld plantaardige oliën. Ook noten vallen onder onverzadigde vetten. Onverzadigde vetten zijn geen verkeerde vetten, maar juist gezonde vetten die ons lichaam nodig hebben. Ook zorgen deze onverzadigde vetten ervoor dat we sneller vol zitten.

Wat voor een soort noten?

Eigenlijk zijn alle noten ontzettend goed voor je. Het maakt niet uit welke noten je hierbij kiest. Let er wel op dat in het algemeen de pinda net iets minder goed voor je is. In alle noten zitten echter verschillende goede vitamines en mineralen. Zo zit er bijvoorbeeld heel veel omega-3 in de walnoot en zit er in de amandel juist weer ontzettend veel vitamine E. Afwisseling is in dit geval dus juist heel erg goed voor je. Je kunt bijvoorbeeld een notenmix kopen of juist telkens wat anders nemen. Waar je wel op moet letten is dat noten in de puurste vorm het gezondste zijn. Dus ongebrand en ongezout. Dit kun je meestal wel bij een notenspeciaalzaak kopen.

Hoe kun je de noten eten?

Noten kun je op allerlei verschillende manieren eten. Zo kun je het door je yoghurt doen met fruit en bijvoorbeeld haver. Ook kun je het op brood doen of je eigen brood bakken met noten erin. Of doe wat noten door je avondeten of je salade. Uiteraard kunnen noten ook als tussendoortje gegeten worden. Aangeraden wordt dat je niet meer dan een handjevol noten eet. Dit is zoín 25 gram.

Calorieën

In noten zitten doorgaans erg veel calorieën. Hierdoor zijn mensen die willen afvallen al snel een beetje sceptisch. Afvallen gaat echter niet alleen om de hoeveelheid calorieën, maar ook om de kwaliteit van wat je eet. Als je alle vitamines en mineralen binnenkrijgt, is dit natuurlijk juist heel goed. Ook geven noten je een verzadigd gevoel, waardoor je minder snel lekkere trek krijgt. Het kan dus juist helpen bij het afvallen als je af en toe een handje noten neemt. Wanneer je - om wat voor een reden dan ook - graag wilt bijhouden hoeveel calorieën je binnenkrijgt, is het wel handig om te weten hoeveel calorieën noten precies bevatten. Let er wel op dat het tellen van calorieën niet altijd wordt aangeraden. Het kan goed zijn voor nieuwe inzichten en om te zien of je wel goed bezig bent, maar houd er rekening mee dat calorieën dus lang niet altijd iets zeggen.

Lijst met noten en de calorieën

Hoeveel calorieën zitten er in noten? In de onderstaande tabel kun je dit precies zien. De lijst is op alfabetische volgorde, zodat je gemakkelijk kunt inzien hoeveel calorieën de noten bevatten. Niet alles in de lijst zijn noten, maar pitten. Deze worden echter vaak ook in één adem genoemd met noten en zijn eveneens erg goed voor je.

Soort notenCalorieŽn per 25 gram
Amandelen165
Borrelnoten137
Cashewnoten 153
Hazelnoten179
Gemengde noten 162
Japanse Mix105
Katjang pedis 141
Macademianoten 200
Pecannoten 177
Pijnboompitten 168
Pinda's158
Pistachenoten 165
Pompoenpitten140
Studentenhaver129
Tijgernootjes127
Walnoten177
Wasabinoten 66
Zonnebloempitten152

Afvallen

Wil je graag afvallen? Dan is het belangrijk dat je gevarieerd en gezond eet. Maak bewuste keuzes. Neem als tussendoortje een handje noten in plaats van een bak chips. Ook sporten is belangrijk. Probeer genoeg beweging te vinden. Een halfuur beweging per dag kan al voldoende zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Sunnysun0803 / Pixabay
  • https://www.gezondheidsnet.nl/cholesterol/5-redenen-om-noten-te-eten
  • https://www.sportsnuts.nl/noten-gezond/
  • http://www.vivonline.nl/waarom-zijn-noten-gezond/
  • http://www.calorielijst.nl/

Reageer op het artikel "Hoeveel calorieën zitten er in noten?"

Infoteur: Writingsuus
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!