InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Wat is taurine en is het gevaarlijk?

Wat is taurine en is het gevaarlijk?

Wat is taurine en is het gevaarlijk? Taurine, wat is dat nu eigenlijk? Er wordt wel eens gezegd dat taurine gevaarlijk is. Taurine wordt in meerdere producten verwerkt zoals bijvoorbeeld energiedrankjes. Met name bij hoge doseringen kan taurine gevaarlijk zijn. Taurine kan onder andere leiden tot: spijsverteringsproblemen, uitdroging, bloedverdunning, constipatie en een abnormale hartslag.

Wat is taurine?

Taurine is een aminozuur dat verwerkt zit in producten zoals bijvoorbeeld Redbull. Taurine werd voor het eerst ontdekt in de gal van stieren. Tegenwoordig wordt het echter synthetisch geproduceerd. Taurine bevindt zich in hoge concentraties in de spieren, de hersenen, het hart en het bloed. Een persoon met een gewicht van 70 kg heeft ongeveer 70g taurine in zijn lichaam. Taurine wordt met name door het lichaam gebruikt tijdens het sporten en in tijden van stress. Hierdoor is het uitgegroeid tot een populair ingrediënt in energiedrankjes. Taurine heeft een stimulerend effect op het centrale zenuwstelsel.

Taurine kan leiden tot gevaarlijke bijwerkingen / Bron: 422737 / PixabayTaurine kan leiden tot gevaarlijke bijwerkingen / Bron: 422737 / Pixabay

Is taurine gevaarlijk?

Ja met name bij regelmatig gebruik en hoge doseringen, kan taurine gevaarlijk zijn. New York University Langone Medical Center heeft ondervonden dat het consumeren van 3 gram taurine per dag als veilig kan worden beschouwd. Voor kinderen, zwangere vrouwen, mensen met een leverziekte of mensen met een nierziekte is taurine gebruik echter af te raden.

Onderzoeken hebben een relatie aangetoond tussen synthetische taurine en verschillende ziekten. Deze ziekten varieerden van een te hoge bloeddruk tot beroertes en hart-en vaatziekten. Om deze redenen mocht taurine niet meer worden verkocht Noorwegen en Denemarken. Sinds 2009 mogen deze landen echter wel weer energiedrank verkopen met taurine.

Bijwerkingen taurine

Spijsverteringsproblemen door taurine

Taurine zorgt ervoor dat de maag meer zuur aan zal maken. Dit kan wenselijk zijn voor degenen die niet genoeg zuur produceren, maar bij veel mensen, kan dit leiden tot maagklachten of zelfs zweren. Mensen die al zweren of andere problemen, zoals zure reflux hebben kunnen dan ook beter geen taurine consumeren. Om de zuurproductie in toom te houden wordt het aangeraden om niet direct (binnen een half uur) voeding te consumeren na het innemen van taurine.

Uitdroging door taurine

Uw lichaam probeert van nature zich te ontdoen van overtollige taurine, door deze weg te spoelen met urine. Om dit proces op gang te brengen heeft het lichaam water nodig. Wanneer u niet genoeg water drinkt tijdens het consumeren van taurine, kan dit leiden tot uitdroging. Taurine kan hierdoor verder leiden tot: constipatie en een droge huid. Na verloop van tijd kunnen er meer ernstige bijwerkingen optreden, zoals mentale verwarring, koorts, een snelle hartslag en een lage bloeddruk. Het is dus altijd aan te raden genoeg water te drinken tijdens het gebruik van taurine!

Abnormale hartslag door taurine

Taurine regelt gedeeltelijk de niveaus van belangrijke elektrolyten zoals natrium, kalium en calcium in het lichaam. Deze elektrolyten beïnvloeden de hartfunctie en de regelmaat en kracht van de hartslag. Abnormale hoeveelheden van taurine in het lichaam kunnen daarom hart en bloedsomloop stoornissen veroorzaken.

Taurine kan leiden tot bloedverdunning

Artsen hebben ontdekt dat taurine meerdere voordelen heeft voor het hart. Zo kan taurine bijvoorbeeld de effecten van hypertensie voorkomen. Daarnaast kan taurine de opbouw van plak in de slagaders voorkomen. Hoewel deze resultaten positief klinken, zijn ze niet gunstig voor iedereen. Bij personen met hypotensie bijvoorbeeld kan taurine leiden tot een verlaagde bloeddruk dit kan leiden tot verdere problemen zoals bijvoorbeeld duizeligheid. Ook voor personen die bloedverdunners gebruiken of die een storing hebben in de bloedstolling, kan taurine leiden tot en verhoogd risico op overmatige blauwe plekken en bloedingen.

Lees verder

© 2015 - 2017 Bankdrukker, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Taurine, goed voor de gezondheidTaurine, goed voor de gezondheidTaurine is een aminozuur dat in het lichaam zelf aangemaakt kan worden. Het is een stof die onder andere belangrijk is v…
Wat doet energiedrank met je lichaam?Veel mensen drinken met regelmaat een blikje energiedrank. Maar wat zit er nou eigenlijk in zo'n blikje? Kan energiedran…
Red-Bull, energydrinks en gezondheidRed-Bull, energydrinks en gezondheidAl een tijdje is het populair om cafeïne houdende sportdranken te drinken. Red-Bull, Bullit, Golden Power, Red Devel en…
Snel even energie bijtanken: zijn energiedrankjes ongezond?Snel even energie bijtanken: zijn energiedrankjes ongezond?Ben jij ook al eens uitgeput geweest terwijl je niet aan je vermoeidheid wilde toegeven? Dan heb je misschien wel eens e…
Taurine kan een hulpmiddel zijn tegen AlzheimerTaurine kan een hulpmiddel zijn tegen AlzheimerEr zijn verschillende ziekten, onder de verzamelnaam ‘dementie’ bekend waarbij de informatieverwerking in de hersenen is…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 955169 / Pixabay
  • http://www.symptomfind.com/nutrition-supplements/taurine-in-energy-drinks/
  • http://www.livestrong.com/article/458763-the-side-effects-of-taurine-supplements/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Taurine
  • Reissig CJ, Strain EC, Griffiths RR. Caffeinated energy drinks – A growing problem
  • Marin Institute. Alcohol, energy drinks, and youth: a dangerous mixture
  • Afbeelding bron 1: 422737 / Pixabay

Reageer op het artikel "Wat is taurine en is het gevaarlijk?"

Reactie

M. Thijssen, 08-04-2017 09:20 #1
Zelf slik ik al een half jaar Taurine 500mg 1 capsule pd. Mijn vraag; hoe lang mag ik dat nog innemen? Op advies van mijn electroacupucntuur slik ik dit middel met nog andere voedingssupplementen d.i.v. met mijn PDS.

Mijn leeftijd is 70 jaar jong, ik sport, ben zeer actief en mijn gewicht is 58 kg lengte 170.

Bij voorbaat dank,
M. Thijssen

Infoteur: Bankdrukker
Laatste update: 18-09-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!