InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Kliekipedia – voor kliekjes en tegen verspilling

Kliekipedia – voor kliekjes en tegen verspilling

Kliekipedia – voor kliekjes en tegen verspilling Kliekipedia.nl is een encyclopedie vol tips over kliekjes. Het is een initiatief van SIRE. Er wordt in de wereld, en ook in Nederland, heel veel voedsel verspild. We kopen te veel in en koken te veel dat rechtstreeks bij het afval belandt. Dat is zonde van het eten, helemaal niet duurzaam en zonde van het geld. We kunnen jaarlijks vele tientallen euro’s besparen door beter op de hoeveelheid eten te letten. Kliekipedia staat vol met bespaartips, kooktips en tips om een lekker maaltijd te maken van restjes.

Kilo's eten in afvalbak

Elk jaar verdwijnen er kilo’s eten in de afvalbak. Per persoon gooien we 50 kilo eten en drinken - restjes, te veel gekookt, te lang bewaard, niet lekker meer – in de afvalbak.
Daar kunnen we veel beter mee omgaan. Dat is duurzamer en voordeliger. Verspilling is zonde en met kliekjes zijn lekkere maaltijden op tafel te toveren. Kliekipedia.nl is een vergaarbak van recepten en tips, waar we inspiratie uit kunnen halen. De tips en ideeën worden door bekende Nederlanders aangevuld en ook en jij en ik kunnen er aan bijdragen. Kliekipedia is een open platform.

SIRE en Kliekipedia

De campagne rond Kliekipedia is een initiatief van SIRE, Stichting Ideële Reclame.
SIRE brengt maatschappelijke onderwerpen onder de aandacht waardoor ze bespreekbaar worden bij het Nederlandse publiek. Onderwerpen komen via de campagnes van SIRE op de agenda’s van opinieleiders en besluitvormers. SIRE is een onafhankelijke stichting die sinds 1967 bestaat. Een paar voorbeelden van SIRE-campagnes:
  • Je bent een rund als je met vuurwerk stunt;
  • Handen af van onze hulpverleners;
  • Stop digitaal pesten;
  • Kort lontje;
  • We worden ongemerkt steeds asocialer.

Verspilling

Wij verspillen veel in Nederland. Te veel en daar kunnen we zelf iets aan doen. We gooien meer weg dan we zelf denken en elke dag een beetje is over een jaar een hele bult afval. Die voedselverspilling is onnodig, duur en een belasting voor het milieu.
De feiten over verspilling:
  • Jaarlijks verspillen consumenten 0,8 miljard kilo;
  • omgerekend in euro’s is dat 2,5 miljard euro;
  • we verspillen 14% eetbaar voedsel;
  • per jaar is dat 47 kilo per inwoner;
  • per jaar is dat 105 kilo per huishouden;
  • per persoon gooien we 150 euro per jaar weg;
  • per huishouden gooien we 340 euro per jaar weg;

Nog te eten - wel zo duurzaam

Een deel van wat we weggooien is nog te eten. Wat we het meeste weggooien is
  • zuivel
  • brood
  • koekjes
  • groente
  • fruit
  • saus en vet
  • aardappelen
  • vlees
  • rijst
  • pasta

Te veel - Kliekjes

Een belangrijke oorzaak van eten weggooien is dat er teveel gekocht wordt. We laten ons verleiden tot de aankoop van aanbiedingen of we kopen te grote hoeveelheden en te grote verpakkingen. Eenmaal thuis blijken we dat allemaal niet nodig te hebben en lang niet allemaal te gebruiken. Ook koken we teveel. Het afpassen van een juiste hoeveelheid rijst of pasta scheelt niet alleen in het buikje, want veel op tafel doet veel eten; afgepaste hoeveelheden voorkomt ook dat er restanten pasta en rijst in de afvalbak belanden.
We koken structureel te veel, vooral van rijst, pasta en aardappelen. Boodschappen doen met een boodschappenlijstje laat ons bewuster inkopen met als gevolg dat er minder hoeft te worden weggegooid en dat scheelt aanzienlijk in de portemonnee.

Tenminste Houdbaar Tot - THT

Sinds de houdbaarheidsdatum op de verpakkingen van ons voedsel staat, wordt er meer weggegooid uit angst dat het niet goed meer is. Voorheen roken en proefden we of iets nog eetbaar was en tegenwoordig zoeken we naar de houdbaarheidsdatum op de verpakking. De THT-datum is de Tenminste Houdbaar Tot-datum. Dit is niet de uiterste houdbaarheidsdatum. Kijken, ruiken en proeven is hier aan te bevelen, omdat veel van de producten nog eetbaar zijn. De THT-datum is de datum tot wanneer de producent de kwaliteit gegarandeert. Na de THT is het vaak nog prima in te nemen, alleen geeft de producent er geen garantie meer op. Blikgroente, koffie, thee, pasta, snoep, rijst, siroop: het zijn allemaal producten die na het verstrijken van de THT-datum niet zonder slag of stoot in de container hoeven te worden gekieperd. Hier is kijken, ruiken en proeven het parool.

Te Gebruiken Tot - TGT

De TGT-datum staat op voorverpakte bederfelijke waar. TGT betekent Te Gebruiken Tot. De datum op het product is de laatste dag dat je het veilig kunt eten. Daarna kunnen bijvoorbeeld bacteriën, die je niet kunt zien en soms ook niet ruiken of proeven, zorgen voor narigheid. Producten met een overschreden TGT-datum moet je weggooien.

Bespaartips ter voorkoming van voedselverspilling

Er zijn slimme tips die je helpen bij het voorkomen van voedselverspilling. Op de website van Kliekipedia staan lekkere recepten met kliekjes.
  1. Kijk kritisch naar wat je in jouw huishouden weggooit en pas daar je koopgedrag op aan;
  2. Stel een weekmenu samen en kijk wat in de aanbieding is. Kijk naar je eigen voorraad en bepaal wat je aan moet vullen;
  3. Maak een boodschappenlijstje voor je naar de supermarkt gaat;
  4. Maak wat lekkers van kliekjes;
  5. Laat je niet uit het veld slaan door de THT-datum;
  6. Gebruik het vriesvak van je koelkast door bijvoorbeeld brood en restjes in te vriezen;
  7. Kook niet te veel;
  8. Bewaar je producten slim;
  9. Koop niet te grote hoeveelheden in;
  10. Hou rekening met FIFO, First in First Out: wat het langst in de kast ligt gebruik je het eerst.

Voorbeeld uit kliekjesboek
Om te illustreren wat er te maken is van bijvoorbeel oud brood, geven we hier het recept voor het maken van croutons. Dit recept staat ondermeer op de website van www.kliekipedia.nl en in Het nieuwe Kliekjesboek.
Croutons ruimen al je oude brood op en ze zijn heerlijk bij een soepje of op een salade. Hoe eenvoudig kan het zijn? Het oude brood dat droog is maar nog niet beschimmeld, snijd je in kleine dobbelsteentjes en daar sprenkel je olijfolie overheen. Die blokjes kun je op de bakplaat in 15 minuten knapperig bruin bakken. Ze moeten wel af en toe even omgeschept worden, zodat alle kanten bruin worden.
Bakken in een koekepan wil ook. Wil je een knoflooksmaak dan kun je er een geperst knoflookteentje doorheen roeren.
Oud brood kan in blokjes gesneden prima in het vriesvak bewaard worden tot het moment dat je een soep hebt gemaakt waar croutonnetjes niet bij misstaan. De blokjes leg je zo uit het vriesvak op de bakplaat en daar sprenkel je de olijfolie overheeen. Het brood hoeft niet eerst te worden het ontdooit.

SIRE
Danzigerkade 221
1013 AP Amsterdam
Telefoon: +31 20 441 06 77
E-mail: info@sire.nl

Website
De website van Kliekipedia wil een encyclopedie vormen voor tips op het gebied van recepten voor het maken van lekker hapjes en maaltijden van restjes en op het gebied van gebruiken wat we in huis hebben en minder eetbare dingen weggooien. Iedereen kan tips toevoegen aan het open podium.
De website is te vinden op www.kliekipedia.nl

Facebook
www.facebook.com/kliekipedia
De Facebookpagina is op 11 februari 2015 gestart en gaat tips en filmpjes verspreiden onder haar volgers.

Twitter
www.twitter.com/kliekipedia
Tips over het lekker maken van kliekjes worden ook verspreid via Twitter.
De hashtag die gebruikt wordt is #kliekipedia.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het Eetmaatje: een goed initiatief?Volgens de meest recente cijfers uit 2013 van de Rijksoverheid, verdwijnt 14% van de Nederlandse voedingsmiddelen in de…
Overzicht van de titulatuurOverzicht van de titulatuurDe titulatuur, een uitgebreid overzicht over hoe te adresseren, welke aanhef te gebruiken, de bejegening, de slotformule…
Duurzaam ondernemen als verdienmodelDuurzaam ondernemen als verdienmodelTen onrechte denken veel ondernemers dat duurzaam ondernemen per definitie gepaard gaat met hogere kosten en lasten. Vre…
Vriendelijkheid: voor velen niet zo gewoonVriendelijkheid: mensen zijn niet aardig genoeg voor elkaar. Iemand zomaar een compliment geven, even helpen bij het opr…
8 vormen van waste, Lean managementDe filosofie achter lean management is meer doen met weinig door te werken vanuit waarde. Werken vanuit de lean filosofi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kliekipedia logo
  • http://www.sire.nl/over-sire geraadpleegd op 11 februari 2015
  • http://www.kliekipedia.nl geraadpleegd op 11 februari 2015
  • http://www.xanderuitgevers.nl/het-nieuwe-kliekjesboek-puck-kerkhoven-2/ geraadpleegd op 12 februari 2015

Reageer op het artikel "Kliekipedia – voor kliekjes en tegen verspilling"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 30-09-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Bijzonder voedsel
Schrijf mee!