InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > E-621, een gevaarlijke toevoeging in ons eten!

E-621, een gevaarlijke toevoeging in ons eten!

MSG (ofwel E-621) zit in ons eten. Wat is MSG? Wat doet het met je? Tijd om aandacht te besteden aan een van de gevaarlijkste toevoegingen die in ons eten zit. Omdat ze willen dat we het blijven eten én omdat wij het dan lekkerder gaan vinden. Misschien is het geen gebrek aan wilskracht om minder te eten, maar is het MSG?

Namaak eten

Regelmatig is op internet te lezen dat producten die in een fabriek worden gemaakt niet veel meer te doen hebben met voedsel. Kijk eens wat er eigenlijk allemaal in je voedsel zit, je komt tot een conclusie dat het namaakvoedsel is. Een stille moordenaar, dat is MSG. Het is zelfs slechter voor je gezondheid dan nicotine en alcohol. MSG is een smaakversterker, wat bekend staat om zijn toevoeging aan Chinees voedsel. Maar niets is minder waar, het zit ook in je eigen voedsel.

Goedkoop en lekker

Alles wordt tegenwoordig zo goedkoop en zo lekker mogelijk gemaakt. Om het lekker te maken, wordt er veel aan je voedsel toegevoegd. Een daarvan is E621 oftewel MSG of Mononatriumglutamaat. Het verbazingwekkende is dat het zelfs in babyvoeding te vinden is. Ondanks dat E621 door de Europese Unie goedgekeurd is, is het niet onomstreden. Het werkt eetlust opwekkend, en daarom ook te vinden in bijna alle hartige snacks. E621 wordt in verband gebracht met kwalen als obesitas en diabetes, mensen vinden dat het aanzet tot eten van calorierijk voedsel.

MSG en je hersenen

MSG is een gevaarlijke stof, het is namelijk erg schadelijk voor je hersenen. MSG is een langzame giftige stof, daarom is het zo verraderlijk. Overmatige consumptie van E621 kan bij mensen zorgen voor migraineaanvallen, hartkloppingen en last van je ogen maar ook je ledematen en lippen. Ondanks de grote overeenkomsten in de klachten die mensen hebben blijft onderzoek naar de schadelijke effecten van uit. Dit kan komen door sponsors vanuit het bedrijfsleven die gebruikelijk is voor zulke onderzoeken. De levensmiddelenindustrie wijst alle claims over gezondheidskwalen door smaakversterkers af door te wijzen op twijfels van het bestaande onderzoek en onderzoeksresultaten die volgens hen niet betrouwbaar zijn.

Naast dat zij invloed hebben op onze hersenen, hebben ze dit ook op onze hormonen. Daarnaast verstoort het ons verzadigingshormoon Leptine. Dit betekend dus dat wij niet het seintje krijgen: je hebt genoeg gehad. We eten tot die zak chips leeg is. Daarom nemen veel mensen light producten. Het probleem is, dat dáár dus aspartaam inzit. Dit is de chemische zoetstof die suiker vervangt. Hoe wil je obesitas voorkomen? Niet door light producten in ieder geval!

Lees het etiket!

Wat je kunt doen is het etiket lezen. Wat je ook kunt doen, koop zo min mogelijk producten die uit een fabriek komen dus zoveel mogelijk VERS! Het nadeel is wel dat MSG of wel E621 ook schuilnamen heeft, deze schuilnamen zijn onder andere:

De volgende toevoegingen bevatten MSG:
  • Glutamaat
  • Glutamaatzuur
  • Gelatine
  • Ve-tsin
  • Gist
  • Gistextract

Lees verder

© 2014 - 2017 Ince, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://energiekevrouwenacademie.nl/
  • www.e621.nl

Reageer op het artikel "E-621, een gevaarlijke toevoeging in ons eten!"

Infoteur: Ince
Gepubliceerd: 18-04-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!