InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Hoe verwerk je restjes voedsel?

Hoe verwerk je restjes voedsel?

Hoe verwerk je restjes voedsel? We gooien elk jaar voor miljarden euro’s aan voedsel weg. Vaak omdat er te veel is ingekocht of gekookt maar ook omdat de houdbaarheidsdatum is verstreken. Dat is jammer en ook niet nodig want met de tips uit het artikel kun je ook van de overgebleven restjes iets lekkers maken. Van restjes groente maak je groentesoep, een groentetaart of een ovenschotel. Fruit is lekker in een smoothie en met een stukje vlees beleg je een boterham. Wees creatief! Dan zijn de meeste restjes weer te verwerken in een ander gerecht.

De inkoop

Eigenlijk begint het voorkomen van verspilling al bij de inkoop van levensmiddelen. Vaak wordt er te veel ingekocht of er wordt niet goed naar de houdbaarheidsdatum van de producten gekeken. Door hier op te letten kun je voorkomen dat er onnodig voedsel moet worden weggegooid. Bij het kopen van verse groente of fruit let je erop hoe de producten eruit zien. Koop geen groente met bruine randjes of vies blad. Groente moet er stevig en vers uitzien. Bij witlof worden vaak de buitenste vieze bladeren verwijderd waarna het alsnog wordt verkocht. Let hierop, want bij het klaarmaken van de groente kom je erachter dat de stronk nog maar een paar bladeren bevat en voor de rest bestaat uit de bittere kern. Fruit moet er stevig en gaaf uitzien. Voel eraan om de kwaliteit te kunnen beoordelen. Verse groente en fruit kun je thuis wel een paar dagen tot een week bewaren, afhankelijk van de soort.

In de koelkast

De koelkast ligt vaak vol met producten en restjes die een verschillende houdbaarheidsdatum hebben. Een overzichtelijke koelkast voorkomt dat producten over datum gaan. Leg de producten op soort en met de minst lange houdbaarheidsdatum vooraan. Schuif geen nieuwe producten voor de oude omdat deze dan minder goed zichtbaar zijn en gemakkelijk worden vergeten.

Overgebleven etenswaren

Van overgebleven etenswaren kun je een composthoop maken. Hier kan ongekookt groenafval, klokhuizen en schillen samen met tuinafval worden verwerkt tot voedsel voor de planten.

Het verwerken van restjes voedsel

Er zijn verschillende manieren om de overgebleven restjes te verwerken zodat je zo min mogelijk weg hoeft te gooien.
Invriezen
Is er na de maaltijd nog wat overgebleven? Vries dit dan zo gauw mogelijk in.Gebruik deze restjes op dagen dat er weinig tijd is om te koken. Bewaar brood ook in de diepvries en haal elke keer de boterhammen eruit die je nodig hebt.

Brood
Restjes brood kun je verkruimelen en samen met wat geraspte kaas gebruiken om over een ovenschotel te strooien. Oud brood smaakt geroosterd vaak nog heel lekker. Maar van dit geroosterde brood kun je ook croutons snijden voor in de soep of je maakt er lekkere wentelteefjes van.

Groente en fruit
Koop groente en fruit zo vers mogelijk en gebruik hier zoveel mogelijk van. Broccoli stronken kun je bijv. ook gebruiken. Van restjes groente kun je een lekkere groentesoep maken. Snijd alles heel fijn, als er nog wat overblijft kun je het invriezen en bewaren voor een volgende keer. Je kunt groente of fruit ook in de blender pureren en er een smoothie van maken, gezond en lekker! Voor bij de warme maaltijd maak je eenvoudig een groentetaart, ovenschotel of een loempia. Een stuk bloemkool, broccoli, bonen enz. kun je ook bij elkaar in de pan doen en roerbakken.

Van groenten zoals sla, witlof of andijvie in combinatie met komkommer, ei en tomaat maak je met een dressing een frisse salade. Erwten, boontjes, uien en aardappels verwerk je in een slaatje. Dit is ook lekker op een boterham of op een paar toastjes.

Sausjes
Serveer sausjes naast de gerechten in een aparte kom of pan zodat je de restjes van zowel de maaltijd als de saus kunt bewaren. Als je saus uit een zakje maakt en je hebt niet zoveel nodig, maak dan van de helft saus en bewaar de rest voor een andere keer.

Vlees/kip
Snijd overgebleven vlees in plakjes en beleg daar de boterhammen mee voor in de lunchtrommel. Lekker om mee te nemen naar school of naar het werk.

Stamppot/ aardappels
Snijd shoarmabroodjes door midden en beleg ze met een restje stamppot. Even opwarmen in de oven en eten maar! Van de broodjes maak je kleine pizza's met tomatenpuree, restjes groente, ham, salami en geraspte kaas. Overgebleven, gekookte aardappels bak je op in een pannetje. Het is erg lekker om hier de boterham mee te beleggen of als extraatje bij de lunch.

Kaas
Rasp het laatste stuk kaas en gebruik dit voor het maken van een omelet, ovenschotel, in een saus of gewoon voor op de boterham.

Appels
Oude, rimpelige appels zijn nog wel lekker in een appeltaart of in een cake.
Gerelateerde artikelen
Groene spinazie smoothieGroene spinazie smoothieEr zijn talloze recepten voor overheerlijke smoothies, maar heb jij de spinazie smoothie al geprobeerd? Alle ingrediënte…
Voedselverspilling in NederlandVoedselverspilling in NederlandZowel de boer, de supermarkt als consument maakt zich schuldig aan voedselverspilling. Consumenten gooien hiervan het me…
Een gezonde lunch op schoolEen gezonde lunch op schoolOp school moet je goed eten. Je kunt in de pauze natuurlijk wat kopen in de schoolkantine of je haalt een broodje bij de…
Vitamines en MineralenIn alles, maar dan ook echt alles, wat we eten zitten vitamines en mineralen. Er bestaan er een heleboel vitamines en mi…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hoe verwerk je restjes voedsel?"

Infoteur: Liza
Laatste update: 13-01-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!