InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Eendenkroos – eiwitrijk voedsel

Eendenkroos – eiwitrijk voedsel

Eendenkroos – eiwitrijk voedsel Eendenkroos, lemna minor, is het kleinste bloeiende plantje op aarde, het groeit en vermeerdert snel en zit boordevol eiwitten. Kroos is daarmee duurzaam voedsel voor het vee en in de toekomst wellicht voedsel voor mensen en het kan de ontbossing helpen voorkomen. Het wordt al in kroosvijvers gekweekt en de verwachtingen zijn hoog gespannen.

Eendenkroos

Er lopen verschillende projecten waarbij eendenkroos gekweekt wordt om als veevoer aan de koeien voorgeschoteld te worden. Het plantje zit stikvol eiwit en kan daarmee een alternatief worden voor soja. Het plantje bevat 40 procent eiwit. Eendenkroos groeit op het water en is gemakkelijk te kweken. De voorbereidingen zijn al jarenlang gaande en in 2013 gaan enkele boeren los met de kweek van hun eigen veevoer in kroosvijvers. In de nabije toekomst kunnen veehouders op die wijze hun eigen veevoer produceren en hun mest verwerken. In 2013 loopt er een project in de Achterhoek en in het Friese Lemmer.

Mest

Ingrid van der Meer van Wageningen UR stuitte in haar zoektocht naar plantaardige eiwitten op eendenkroos. Het nieuwe eiwitgewas biedt kansen.

Eendenkroos groeit op water waar mest in zit. De veehouder slaat enkele vliegen in één klap en de aarde is lachende derde:
  • kroos gebruikt geen agrarisch land;
  • kroos kan in een bassin bij de boer of in een kas groeien;
  • kroos groeit op verdunde mest;
  • kroos groeit razendsnel;
  • kroos bevat heel veel eiwit.
  • kroos kan dienen als veevoer;
  • de mest van het bedrijf dient als voedingsstof;
  • er hoeft geen soja gekweekt en ingekocht te worden;
  • kroos draagt bij aan de waterzuivering
  • kroos kan worden gevoerd aan:
    • runderen;
    • varkens;
    • schapen;
    • pluimvee;
    • vissen.

Ontbossing

Eendenkroos, Lemna, is het kleinste bloeiende plantje op aarde. Het plantje is klein maar dapper. Het vermeerdert zich heel snel en zit boordevol eiwitten, zodat het een oplossing zou kunnen zijn voor de wereldvoedselproblematiek. Mensen eten vlees en steeds meer mensen eten steeds meer vlees. Dat is een inefficiënte voeding, omdat één kilo vlees 2,5 kilo plantaardig eiwit nodig heeft. Soja is een van de leveranciers van dat plantaardige eiwit, maar de teelt van soja brengt monocultuur en ontbossing met zich mee. De stijgende vleesconsumptie doet de vraag naar soja stijgen en de ontbossing in de wereld toenemen. Eén hectare eendenkroos levert net zoveel eiwit als tien hectare soja.

Duurzaam

Eendenkroos is een verzamelnaam voor diverse soorten kleine drijvende waterplanten. De doorsnee is circa 2 cm. Onder gunstige omstandigheden kan kroos zich eens in de twee dagen opdelen, met 50 procent per dag toenemen.
Het kweken en voeren van eendenkroos is een belangrijke stap in de verduurzaming van de vleesproductie:
  • Minder kap van tropisch regenwoud voor aanleg van soja-plantages;
  • minder emissie van CO2, methaan en lachgas;
  • minder Nederlandse import van nutriënten en mineralen;
  • verduurzaming van agrarische bedrijfsvoering via de creatie van korte kringloop voor nutriënten, mineralen en CO2.

Eendenkroos zou wel eens het ei van Columbus kunnen zijn in de strijd tegen mestoverschot en voor behoud van het tropisch regenwoud.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eendenkroos in het zoetwateraquariumVoor sommigen een doorn in het oog, voor andere een welkome aanvulling op het plantenbestand; eendenkroos. De meningen o…
De geneeskracht van klein kroos of eendenkroosDe geneeskracht van klein kroos of eendenkroosDe blaadjes van de zoetwaterplant eendenkroos kunnen als groente worden gegeten. Het probleem is dat dit geen overdreven…
Vleesconsumptie; gevolgen voor dier, mens en milieuSteeds meer mensen denken na over de gevolgen van het eten van vlees. De meesten denken dan aan het onnodig doden van di…
Is sojamelk wel zo'n "braaf" product?Dat sojamelk niet altijd eerlijk verkregen wordt klinkt bij sommigen van ons bekend in de oren, maar de hamvraag: wat do…
Plantennamen Latijns - Nederlands LPlantennamen Latijns - Nederlands LPlantennamen Latijns - Nederlands. Planten met een L , van Laburnum -Gouden regen- tot Lythrum salicaria oftewel Grote k…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Eendenkroos – eiwitrijk voedsel"

Reactie

Serruys, 30-06-2016 20:47 #1
Waar kan je eendenkroos kopen? Reactie infoteur, 01-07-2016
Dag Serruys, Niet gaan kopen, geen geld aan speneren. Gewoon naar een sloot of vijver gaan waar het ligt en het dan met een schepnet opscheppen. Dan heb je het gratis en voor niks.

Succes,
Sjaan

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 13-01-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Tuin
Reacties: 1
Schrijf mee!